حمیدرضا آصفی: شیرینی دادن به ایران دیگر جواب نمی دهد!

به گزارش سبزا، سخنگوی پیشین وزارت خارجه به بررسی دیدار ظریف و مکرون و همچنین طرح پیشنهادی فرانسه برای کاهش تنش ها بین تهران و واشنگتن پرداخت.

حمیدرضا آصفی: شیرینی دادن به ایران دیگر جواب نمی دهد!

به گزارش خبرنگاران، آصفی درباره نام های متفاوت طرح اخیر فرانسه گفت: تا کنون صحبت دقیقی از طرح فرانسه نشده است. بعضی حدس ها وجود دارد اما تا جزئیات طرح گفته نشود نمی توان از آن ارزیابی دقیق داشت. با توجه به مصاحبه وزیر خارجه و اشاره داشت که طرح آقای مکرون در جهت صحیح قرار گرفته است می توان این برداشت اولیه را کرد که احتمالا بعضی مولفه های مثبت در این طرح موجود است.به هر حال ابتکار عمل و طرح اقای مکرون را نباید رد کرد ، باید اگر میشود روی آن کار کرد. شاید نتیجه ای مثبت دریافت شد! اما درباره این طرح تردیدهای جدی وجود دارد .یکی از تردیدهایی که در این زمینه وجود دارد بی ارادگی دولت های اروپایی است. یک نمونه آن اینستکس که هنوز عملیاتی نکرده اند. اگر هم شده است به حدی محدود است که قابل گفتن نیست. به نظرم فرانسه قبل از تصمیم ترامپ بر اینکه اصلا ایا او رضایت می دهد یا نه؟! خودشان باید اقدامات عملی را انجام دهند. چراکه تا اینجای کار هم اروپا زمان زیادی را از دست داده است.

آصفی با اشاره بر سابقه بد آمریکایی ها در مذاکرات، به نشست گروه 7 اشاره کرد و گفت: آنچه که مشخص است؛ فرانسه باید به واقعیت های موجود توجه کند. جمهوری اسلامی در جهتی قدم گذاشته است که تا به حقوق خودش نرسد از جهتی که انتخاب کرده است دست برنمیدارد. فرانسه و اروپا در مقابل نیز، باید حقوق ایران را به رسمیت بشناسند ضمن اینکه آنها دیگر نمی توانند با انگیزه های کم و به قولی معروف شیرینی دادن ایران را از جهت اصلی خود خارج کنند.

سفیر اسبق کشورمان در امارات درباره اقدام مثبت اروپا و فرانسه در مقابل ایران و آمریکا افزود: اگر فرانسه و اروپا بتوانند کاری کنند که اقتصاد ایران عادی شود و تحریم های ظالمانه برداشته شود می توان به طرح فرانسه امیدوار بود. به هرحال جمهوری اسلامی نیز نشان داده که اهل مذاکره و مصاحبه است و هم اینکه از حقوق خود نخواهد گذشت. از اینجای کار به بعد توپ در زمین فرانسه و شرکای اروپایی است. به این معنی که حقایق را آنطور که وجود دارد ببینند و همانگونه نیز در اجلاس جی هفت مطرح کنند. ایران تا این لحظه وظایف خود را در امر دیپلماسی انجام داده است و به نظرم از حالا به بعد این اروپا است که باید تعهدات خود را اجرایی کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به اینکه توپ در زمین اروپا است به گام سوم تعهدات برجامی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مهلت کمی که از گام سوم تعهدات برجامی مانده است کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه، در صدد این هستند که ایران را از اجرای گام سوم منصرف کنند. بالطبع تلاش های آنها بیشتر هم می شود و خواهد شد و یکی از دلایل عمده ای که انگلیس و فرانسه حاضر به همراهی ترامپ درباره برجام نیستند همین کاهش تعهدات برجامی است. ضمن اینکه رایزنی وزیر خارجه در اروپا و آسیا، حاکی از علاقه جمهوری اسلامی به استفاده از ابزار مصاحبه برای حل و فصل موضوع است.

سفیر اسبق ایران در امارات ادامه داد: به هر حال ابتکار عمل با مصاحبههای دیپلماتیک دست ایران است.فرانسه همیشه معروف بود و هست به اینکه نسبت به کشورهای اروپایی از یک استقلال نسبی برخوردار است. اگر بتواند استقلال خود را در این شرایط هم نشان دهد و فارغ از ملاحظات و بیمناکی از آمریکا تصمیم بگیرد، می توان امیدی داشت که قدمی بردارد.ولی متاسفانه در سالهای اخیر فرانسه نشان داده است که مانند سابق دارای ظرفیت تصمیم گیری نیست.

مشروح این گفت و گو را ایـنجـا بخوانید.

17311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 289

به "حمیدرضا آصفی: شیرینی دادن به ایران دیگر جواب نمی دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمیدرضا آصفی: شیرینی دادن به ایران دیگر جواب نمی دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید