خبرنگاران اتحادیه اروپا بلاروس را تهدید به تحریم کرد

به گزارش سبزا، تهران- خبرنگاران- اتحادیه اروپا با ناعادلانه و غیرآزاد خواندن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در بلاروس، مقام های این کشور را تهدید به تحریم کرد.

خبرنگاران اتحادیه اروپا بلاروس را تهدید به تحریم کرد

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه در بیانیه ای به نمایندگی از این اتحادیه گفت که انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که روز یکشنبه برگزار گردید، نه آزاد بود و نه عادلانه.

بورل با متهم کردن دولت بلاروس به استفاده نامتناسب و غیرقابل قبول از خشونت که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن بسیاری دیگر شد، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط همه کسانی شد که در اعتراض های پس از انتخابات دستگیر شده اند.

وی همچنین گفت که ناظران داخلی در بلاروس گزارش داده اند که فرایند انتخاباتی در این کشور آنگونه که از یک عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) انتظار می رود، با معیارهای بین المللی تطابق نداشته است.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین بلاروس را تهدید کرد که این اتحادیه روابط خود را با مینسک مورد ارزیابی عمیق قرار داده و اقداماتی انجام خواهد داد که می تواند شامل اقدام علیه مقام های مسوول در خشونت های اخیر باشد.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه برگزار گردید و کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری کنونی را پیروز انتخابات اظهار داشت. پس از خاتمه زمان اخذ رای، هزاران تن از مخالفان لوکاشنکو در شهرهای مختلف بلاروس به خیابان ها آمدند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

بعضی دیگر از مقام های اروپایی نیز به این تحولات واکنش نشان دادند. اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا در توییتی در خصوص اعتراض های بلاروس نوشت: آزار و سرکوب خشونت بار معترضان مسالمت آمیز، جایی در اروپا ندارد. حقوق اساسی در بلاروس باید رعایت گردد. از مقام های بلاروس می خواهم تضمین دهند که آرا انتخابات، به درستی شمارش و منتشر می گردد.

اما لوکاشنکو هشدار داد که اجازه نمی دهد بلاروس با بی ثباتی ناشی از اعتراض های مردمی، چند پاره گردد. او حامیان گروه مخالف را که به نتیجه انتخابات معترض هستند، گوسفندانی نامید که از خارج از کشور کنترل می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1111

به "خبرنگاران اتحادیه اروپا بلاروس را تهدید به تحریم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتحادیه اروپا بلاروس را تهدید به تحریم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید