پوتین از لیبرالیسم انتقاد کرد ، رئیس شورای اروپا به دفاع برخاست

به گزارش سبزا، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای گفته که عصر ارزش های لیبرالی و دموکراسی های غربی سپری شده است. دونالد توسک می گوید که دوره حکومت های اقتدارگرا به سر آمده و حرف پوتین به معنای عدم باور به آزادی و حکومت مبتنی بر قانون است.

پوتین از لیبرالیسم انتقاد کرد ، رئیس شورای اروپا به دفاع برخاست

به گزارش دویچه وله، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آدینه 7 تیر (28 ژوئن) همزمان با برگزاری اجلاس رهبران 20 اقتصاد بزرگ جهان در اوساکا در ژاپن با نظراتی که درباره لیبرالیسم و دموکراسی غربی بیان داشت، جنجال آفرید. او در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفت که به نظر او دوره ایده های لیبرالی برای همواره سپری شده است.

پوتین مفهوم لیبرالیسم را بیش از هر چیز در رابطه با جوامع چندفرهنگی تبیین کرد و به خصوص به سیاست مهاجرپذیری اتحادیه اروپا حمله برد. او مدعی شد که کشورهایی که این سیاست را دنبال می نمایند، حقوق بالاتری برای خارجی ها قائل هستند تا برای مردم خودشان.

پوتین به شیوه ای که به طور معمول سیاستمداران راست گرا در اروپا استدلال می نمایند گفت: بکش و غارت و تجاوز کن! هیچ اتفاقی برایت نمی افتد، چون مهاجر هستی و حقوقت باید محفوظ بماند.

قدرت گیری سیاستمداران راست گرا در اروپا را از جمله می توان در آلمان در نمونه حزب آلترناتیو برای آلمان دید. در فرانسه هم حزب جبهه ملی، در لهستان حزب قانون و عدالت و در اتریش حزب آزادی اتریش در سال های اخیر توانسته اند هواداران و قدرت بیشتری کسب نمایند.

روزنامه اتریشی استاندارد در این باره نوشت: شاید پوتین پس از صحبت یک ساعت و نیمه با دونالد ترامپ هنوز تصویر دیوارسازی در برابر مهاجران، شعار همتای آمریکایی اش را در ذهن داشت؛ شعاری که گویا گروه هایی از آمریکایی ها را جذب کرد و باعث شد به ترامپ رأی دهند. پوتین گفته است که ترامپ را مردی با استعداد می داند که دقیقا حس می نماید که رأی دهندگان از او چه می خواهند.

  • مخالفت توسک با پوتین

اما انتقاد کلی پوتین به لیبرالیسم با مخالفت و اعتراض بعضی سیاستمداران در اتحادیه اروپا روبرو شد. دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفت فکر نمی نماید که دوره دموکراسی های لیبرال سپری شده است.

توسک تاکید نمود: کسی که مدعی گردد که دموکراسی لیبرال بی خود است، دارد می گوید که آزادی، حکومت مبتنی بر قانون و حقوق بشر بی خود هستند.

به نظر توسک، این لیبرالیسم نیست که دورانش سپری شده است، بلکه این عمر حکومت های اقتدارگرا، کیش شخصیت و نظام الیگارشی است که به سر آمده است.

توسک با استدلال خود آگاهانه به نقاط ضعف نظام سیاسی روسیه اشاره نمود. مدتهاست که منتقدان دولت پوتین از مشکل هایی سخن می گویند که نه تنها در عرصه آزادی بیان و عقیده و حقوق بشر بلکه در زمینه قانونمداری در روسیه وجود دارد.

رسانه های روسیه نیز جوی ضد لیبرالی را تبلیغ می نمایند. برای نمونه کلمه ناسزای لیبراست (Liberast) که ترکیبی است از لیبرال و Pederast (شکلی نهادینه شده از همجنس گرایی در یونان باستان) سالهاست به وسیله تلویزیون در میان مردم ترویج می گردد.

عجیب است که در آن میان، مفسران انتقاد به سیاست غیراجتماعی دهه 1990 در خود روسیه را با انتقاد به کشورهای دموکراتیکی در اروپا قاتی می نمایند که سعی دارند امنیت مالی شهروندانشان را تامین نمایند و تضادهای اجتماعی درون جامعه را تعادل ببخشند. در چنین کشورهای دموکراتیکی لیبرالیسم به هیچ وجه به معنای قدرت مطلق بازار نیست، بلکه بر اثر کنترل حکومت جلوی تاثیرات منفی آن گرفته شده است.

  • راست گرایان در حال پیشروی

پوتین می تواند برای نشان دادن درستی پیش بینی و ادعایش دست کم به نتایج انتخابات بعضی کشورها در سال های اخیر اشاره کند: ژائر بولسونارو در برزیل، ترامپ در آمریکا، راست گرایان در اروپا، رجب طیب اردوغان در ترکیه یا خود پوتین در روسیه.

از سویی پوپولیست های ناسیونالیست که می کوشند مردم را علیه اقلیت ها تحریک نمایند در سراسر جهان در حال پیشروی هستند. اما از سوی دیگر پیروزی قاطع اکرم امام اوغلو، نامزد اپوزیسیون، در انتخابات شهرداری استانبول نشان داد که هنوز هم حرکاتی پرقدرت در جهت مقاومت در برابر راست گرایان وجود دارد.

این نخستین بار نیست که یک سیاستمدار انتها عصر لیبرالیسم را اعلام می نماید. آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان نازی، در سال 1945 گفته بود که عصر لیبرال به سر رسیده است و دیگر هم باز نخواهد گشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 239

به "پوتین از لیبرالیسم انتقاد کرد ، رئیس شورای اروپا به دفاع برخاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین از لیبرالیسم انتقاد کرد ، رئیس شورای اروپا به دفاع برخاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید