دانستنی های پزشکی

به گزارش سبزا، استرس و خستگی، کمبود آهن، کمبود ویتامین 12B و اسید فولیک، وراثت و ژنتیک و عادت ماهیانه از مهم ترین دلایل بروز آفت دهان است. با توجه به این که آفت دهان درمان قطعی ندارد، توصیه می شود در صورت ابتلا به این عارضه سعی شود ابتدا عوامل محیطی رفع شود. بعلاوه با مصرف داروهایی مانند مسکن ها، شربت آنتی هیستامین و یا

دانستنی های پزشکی

دانستنی های پزشکی

استرس و خستگی ازعوامل بروز آفت است

استرس و خستگی، کمبود آهن، کمبود ویتامین 12B و اسید فولیک، وراثت و ژنتیک و عادت ماهیانه از مهم ترین دلایل بروز آفت دهان است. با توجه به این که آفت دهان درمان قطعی ندارد، توصیه می شود در صورت ابتلا به این عارضه سعی شود ابتدا عوامل محیطی برطرف شود. بعلاوه با مصرف داروهایی مانند مسکن ها، شربت آنتی هیستامین و یا کورتن هم می توان سوزش و درد آفت را کاهش داد.گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن، ویتامین 12B و اسید فولیک در رژیم غذایی هم در بهبود علایم آفت موثر است. بعلاوه در بعضی مواقع آفت دهان به علت حساسیت به بعضی مواد غذایی مانند بادمجان، فلفل و ادویه بروز می نماید و مصرف این مواد غذایی آفت دهان را تشدید می نماید. تاثیر مصرف بعضی مواد مانند رب انار در بهبود علایم آفت اثبات نشده است و تنها توصیه، برطرف عوامل محیطی مانند استرس است.

جویدن بیش ازحد آدامس، موجب نفخ معده می شود

بازگشت غذا از معده به مری که به ریفلاکس و یا ترش کردن معده معروف است، موجب سوزش و ایجاد حالت های نامناسب در فرد می شود. جویدن آدامس های نعنایی و تند که PH دهان را افزایش می دهد، علایم ریفلاکس معده را کاهش داده و مانع ترش کردن معده می شود. البته جویدن بیش از حد آدامس هم موجب مسائل بهداشتی دهان و دندان و ابتلا به نفخ می شود و توصیه می شود تنها در زمان بروز علایم ریفلاکس آدامس جویده شود.

سنگ کیسه صفرا در زنان شایع تر است

سنگ کیسه صفرا یکی از معضلات شایع کشور است، به طوری که 7 تا 10 درصد افراد در طول زندگی به آن مبتلا می شوند. طبق آنالیز ها و پژوهش های پزشکی سنگ کیسه صفرا در سن باروری زنان، افراد چاق، زنان در دهه چهارم و پنجم و افراد با پوست بور بیشتر اتفاق می افتد. علایمی مانند درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم و حالت های کولیت در پی مصرف غذاهای چرب را از علایم سنگ کیسه صفرا است. تنها توصیه پزشکان به بیماران صفراوی این است که غذاهای چرب مصرف ننمایند.

افسردگی، پوکی استخوان می آورد

به نوشته رویتزر، آنالیز ها روی 2300 فرد افسرده و مقایسه آنها با 21 هزار فرد غیرافسرده نشان می دهد افراد افسرده نسبت به کسانی که دچار این مشکل نیستند بیشتر دچار پوکی استخوان هستند، مخصوصا این پوکی استخوان میان زنان افسرده بیشتر از مردان است. بنابراین مبتلایان به افسردگی شدید باید به طور دوره ای تحت آنالیز های بیشتر توده استخوانی قرار بگیرند.

خانم های باردار، درمان آسم را جدی بگیرند

در مقاله ای که در شماره اخیر مجله انجمن متخصصان ریه اروپا به چاپ رسیده، آمده است که: به تعویق انداختن درمان آسم در طول بارداری بر رشد ریه های جنین تاثیر نامطلوب دارد و احتمال انتقال آسم به کودک را افزایش می دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه آمارها نشان می دهد 6/32 درصد نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به آسم که درمان را به تعویق انداخته اند، مبتلا به آسم هستند. آنالیز پرونده 8226 زن باردار مبتلا به آسم و زیر نظر گرفتن بچه ها آنها تا 10 سالگی نشان داده است، احتمال ابتلای بچه ها این مادران به آسم بسیار زیاد است. به همین علت توصیه می شود آسم در دوران بارداری جدی گرفته شود و اقدامات درمانی لازم طی دوران بارداری انجام شود.

به خاطر قلب تان سویا بخورید

به گزارش خبرگزاری فرانسه در تحقیقات اخیر پژوهشگران پیروز به شناسایی ترکیبات ضدسرطانی در سویا شده اند که می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی را هم کاهش دهد. محققان می گویند سویا حاوی اسیدهای آمینه و منبع غنی پروتئین است که به علت داشتن لستین می تواند سبب کاهش اندازه کلسترول شده و کارکرد مغز را بهبود ببخشد. ضمناً ترکیبات دیگری در سویا وجود دارد که غنی از آنتی اکسیدان ها بوده و می توانند در بدن به ویتامین E تبدیل شوند. سویا حاوی پروتئین گیاهی است که در مقایسه با پروتئین های حیوانی، چربی و کالری بسیار کمتری دارد و به همین دلیل پزشکان و کارشناسان تغذیه به افراد مبتلا به اضافه وزن توصیه می نمایند در رژیم غذایی شان از آن استفاده نمایند.

بطری های پلاستیکی، سلامت را تهدید می نمایند

به گزارش رویترز، بر اساس تحقیق جدیدی که با همکاری محققان دانشگاه هاروارد و کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا صورت گرفته است، معین شد نوشیدن آب از بطری پلاستیکی که در تهیه آنها از ماده شیمیایی بیسفنول A یا BPA استفاده شده است، اندازه مواد شیمیایی سمی موجود در ادرار را تا 70 درصد افزایش می دهد. بیسفنول A یک ماده شیمیایی است که موجب سختی و شفافیت در پلاستیک می شود. از این ماده در بطری های پلاستیکی آب آشامیدنی، شیشه شیر نوزادان و سایر محصولات پلاستیکی استفاده می شود. در این تحقیق با آنالیز 77 دانشجوی داوطلب معین شد این ماده سیستم هورمونی را مختل نموده و روی اندام ها و توانایی های تولیدمثلی و مغز تاثیر نامطلوبی دارد و سبب بروز بیماری های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت می شود.

سیگاری ها بیشتر به آنفلوآنزای نوع A مبتلا می شوند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحقیقات نشان داده است احتمال ابتلای سیگاری ها به این بیماری 43 تا 59 درصد بیش از غیرسیگاری هاست. شاید سیگاری ها با خودشان فکر نمایند به جای ترک سیگار می توانند با تزریق واکسن آنفلوآنزا خودشان را در برابر این بیماری مصون نمایند اما آنالیز ها نشان داده است دوام اثرات واکسن در سیگاری ها در مقایسه با افراد غیرسیگاری کوتاه تر است. به همین علت توصیه می شود افراد سیگاری به منظور پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری آنفلوآنزای نوع A، سیگار خود را ترک نمایند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1747

به "دانستنی های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید