دانشمندان چینی مدعی توسعه کامپیوتری کوانتومی شده&zwnjاند

به گزارش سبزا، دانشمندان چینی مدعی توسعه کامپیوتری کوانتومی شده اند که بعضی محاسبات خاص را 100 تریلیون برابر سریعتر از قدرتمندترین سوپرکامپیوترهای جهان انجام می دهد.

دانشمندان چینی مدعی توسعه کامپیوتری کوانتومی شده&zwnjاند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو،آژانس خبری شینهوا چین مدعی است این نمونه اولیه کامپیوتر کوانتومی، تا 76 فوتون را در الگوریتم شبیه سازی استاندارد نمونه برداری بوزون گاوسی شناسایی می نماید که دستاوردی قابل توجه محسوب می گردد. در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد، چینی ها به مزیت محاسباتی خیره نماینده ای در دنیای کامپیوتر دست یافته اند که از آن با نام رجحان کوانتومی (Quantum Supremacy) یاد می گردد.

این نقطه عطف که گوگل هم مدتی قبل مدعی دستیابی به آن شده بود، به معنی انجام وظایفی توسط کامپیوترهای کوانتومی است که دستگاه های عادی از پردازش آنها عاجزند. در کامپیوترهای معمولی برای ذخیره داده و انجام محاسبات از بیت های صفر و یک استفاده می گردد اما در کامپیوترهای کوانتومی به این منظور کیوبیت یا کوانتوم بیت به کار برده می گردد. کیوبیت در واقع یک سیستم کوانتومی-مکانیکی دو حالته است که با برخورداری از خاصیت برهم نهی می تواند همزمان دارای مقادیر صفر و یک باشد.

سیستم های کوانتومی هنوز مراحل اولیه رشد خود را سپری می نمایند اما کشورهای مختلف به خوبی از پتانسیل های بزرگ آنها برای ایجاد تحول عمیق در زمینه هایی نظیر هواشناسی، مدل سازی شیمی و فیزیک و رمزنگاری آگاهند و بر سر آن رقابت دارند. سیستم جدید چینی ها نیز در این زمینه با کامپیوترهای کوانتومی گوگل، آمازون و مایکروسافت رقابت نموده و به یکی دیگر از زمینه های رقابتی چین و آمریکا تبدیل می گردد.

سال گذشته کامپیوتر کوانتومی Sycamore گوگل توانست محاسباتی که سریعترین کامپیوتر روی زمین برای انجام آن به 10 هزار سال زمان احتیاج دارد را در مدت 200 ثانیه انجام دهد. آنطور که محققان چینی ادعا می نمایند، سیستم آنها محاسبات را 10 میلیارد بار سریعتر از Sycamore گوگل انجام می دهد که از سرعت حیرت آور آن حکایت دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1311

به "دانشمندان چینی مدعی توسعه کامپیوتری کوانتومی شده&zwnjاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان چینی مدعی توسعه کامپیوتری کوانتومی شده&zwnjاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید