دوری از آلاینده ها در دوران بارداری

به گزارش سبزا، ما هر روز با مواد و ترکیبات شیمیایی بسیاری در ارتباط هستیم. شاید این ترکیبات خیلی روی سلامت افراد بالغ تاثیرگذار نباشند اما می توانند برای بچه ها، نوزادان و جنین مشکل آفرین شوند. به همین علت است که معمولا توصیه می گردد زنان باردار تا حد ممکن با ترکیبات شیمیایی در تماس نباشند و روزهایی که هوا آلوده است پایشان را از منزل بیرون نگذارند. خانم های باردار اگر به این 10 توصیه عمل نمایند هم به نفع خودشان است و هم به نفع جنینشان!

دوری از آلاینده ها در دوران بارداری

دوری از آلاینده ها در دوران بارداری

ما هر روز با مواد و ترکیبات شیمیایی بسیاری در ارتباط هستیم. شاید این ترکیبات خیلی روی سلامت افراد بالغ تاثیرگذار نباشند اما می توانند برای بچه ها، نوزادان و جنین مشکل آفرین شوند. به همین علت است که معمولا توصیه می گردد زنان باردار تا حد ممکن با ترکیبات شیمیایی در تماس نباشند و روزهایی که هوا آلوده است پایشان را از منزل بیرون نگذارند. خانم های باردار اگر به این 10 توصیه عمل نمایند هم به نفع خودشان است و هم به نفع جنینشان!

* بعضی کارها را به آقایان بسپارید:

بعضی خانم ها در دوران بارداری آغاز می نمایند به چیدمان اتاق کودک، دیوارها را رنگ می نمایند، کاغذ دیواری می چسبانند و کف را موکت می نمایند و... آیا می دانستید بیشتر چسب ها و رنگ ها حاوی اترهای گلیکول هستند. مادرها معمولا به برچسب های اکولوژیک رنگ ها که در اینترنت یا تلویزیون تبلیغ می شوند اعتماد می نمایند و فکر می نمایند این رنگ ها واقعا طبیعی هستند. اگر می خواهید رنگ طبیعی تهیه کنید حتما باید از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و به تبلیغات اینترنتی توجه نکنید اما بهتر از آن این است که این نوع کارها را به همسرتان بسپارید تا او هم در چیدمان اتاق نقشی داشته باشد!

* بطری های پلاستیکی آب را کنار بگذارید!

فتالات در قوطی های پلاستیکی آب موجود است. در صورتی که پلاستیک چند مرتبه مورد استفاده قرار گیرد فتالات وارد مواد داخل بطری ها می گردد و می تواند بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد پس هر چه قوطی پلاستیکی دارید همین امروز دور بریزید و بطری های شیشه ای زیبا را جایگزین آنها کنید. از قلم نیاندازید فتالات ها در مواد آرایشی و لاک ها هم وجود دارند پس تا جای ممکن در دوران بارداری کمتر آرایش کنید.

* دستگاه های برقی را از دوشاخه بکشید

تلویزیون، سینمای خانوادگی، کامپیوتر و ... دستگاه های برم دار هستند یعنی حاوی ترکیبات سردنماینده اند. وقتی یک دستگاه الکتریکی کار می نماید، گرم شده و این ترکیبات خنک نماینده وارد هوا می گردد. بعضی آنالیز ها نشان داده است این ترکیبات می تواند سبب بروز مسائل رفتاری و یادگیری در بچه های گردد که در رحم مادر با این نوع آلاینده ها تماس پیدا نموده اند. بویی که معمولا دستگاه های الکتریکی می دهند به علت ترکیبات است. برترین کار برای دور ماندن از این ترکیبات خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری و از پریز کشیدن آنهاست.

* خانه را با مواد طبیعی تمیز کنید

معمولا سطوح کثیف آشپزخانه یا حمام و توالت را با چه چیزی تمیز می کنید؟ اگر پیش از این از مواد شیمیایی و انواع سفید نماینده ها استفاده می کردید بهتر است در دوران بارداری به مقداری آب و یک دستمال میکروفیبر اکتفا کنید. شاید نتیجه استفاده از این دستمال ها به خوبی سفیدنماینده ها نباشد ولی مقدار خطر آنها هم کمتر و حتی صفر است. می توانید به جای موادشیمیایی هم از مواد طبیعی مثل سرکه یا الکل برای ضدعفونی کردن بهره ببرید. نکته دیگر اینکه هرگز آب ژاول را با دیگر مواد شوینده اسیدی مانند شوینده های توالت مخلوط نکنید. این کار سبب بروز واکنش هایی می گردد که در اثر آن گاز سمی دی کلر آزاد می گردد. خوشبونماینده های شیمیایی هم حاوی ترکیبات سمی هستند بنابراین به جای استفاده از آنها از گلبرگ های طبیعی یا بوی لیمو بهره ببرید.

* آب تصفیه شده بنوشید

اگر منزل شما قدیمی است ممکن است لوله کشی منزلتان آلوده به سرب باشد. سرب می تواند بر سیستم عصبی بچه ها تاثیر منفی گذاشته و سبب بیش فعالی در آنها گردد. در بعضی نقاط هم مقدار نیترات آب بالاست و می تواند سبب کندی رشد جنین گردد. برای آنکه مقدار خطر این آلاینده ها را به حداقل برسانید می توانید از فیلترهای آب که به آب لوله کشی وصل می گردد بهره ببرید یا قبل از مصرف آب را بجوشانید!

* آفت کش ها را دور بریزید

آفت کش ها همه جا هستند. روی پوست میوه ها و بین وسایل باغبانی و... بهتر است به جای استفاده از اسپری های سوسک کش و پشه کش و انواع سموم گیاهی از راه های طبیعی تر برای نابودی سوسک ها، پشه ها و آفات بهره ببرید و میوه و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی بشویید.

* مراقب امواج الکترومغناطیس باشید

امواج الکترومغناطیسی که از تلفن همراه، اینترنت بی سیم و... ساطع می شوند گر چه آلاینده شیمیایی نیستند اما تحقیقات بی شماری نشان داده است که می توانند بر سلول های زنده تاثیرگذارند. ترجیحا بهتر است خانم های باردار کمی محتاط تر باشند و حداقل از تلفن همراه تا حد ممکن کمتر استفاده نمایند یا آن را نزدیک شکم خود نیاورند.

* برچسب روی موادغذایی را بخوانید

تمامی تولیدنمایندگان موظفند روی محصولات خود ترکیبات را یادداشت نمایند. حتی اگر این یادداشت ها خیلی ریز باشد باز هم نکات درج شده را بخوانید. اگر روی محصول درج شده در محیط بسته استفاده نگردد، استنشاق نکنید و از دسترس بچه ها دور نگه دارید آنها را رعایت کنید و اگر ضروری است حتما از دستکش و ماسک یاری بگیرید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1752

به "دوری از آلاینده ها در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوری از آلاینده ها در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید