رشته مهندسی پزشکی انسان را از دیدگاه تفکر سیستمی به تکنولوژی رباتیک می رساند

به گزارش سبزا، پدر علم مهندسی پزشکی ایران گفت :یکی از ویژگی های رشته مهندسی پزشکی این است که انسان را از دیدگاه تفکر سیستمی به تکنولوژی رباتیک می رساند.

رشته مهندسی پزشکی انسان را از دیدگاه تفکر سیستمی به تکنولوژی رباتیک می رساند

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی دانشگاهی خبرنگاران، سیدمحمدرضا هاشمی گلپایگانی پدر علم مهندسی پزشکی ایران در مراسم نکوداشتی که بعدازظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید، گفت: در صراط اندوختن علم و انجام دادن پژوهش عشق و انگیزه های شخصی درونی هر فرد شرط مؤثر و معین کننده است در واقع کسی که در راه علم و تحقیق گام برمی دارد بایستی مرتباً در راستای انگیزه های علمی خود سؤال های اساسی و ریشه ای را مطرح و در راه دستیابی به پاسخ سؤالات و رسیدن به افق بالاتر دانش خویش را به صورت جادی و خستگی ناپذیر ادامه دهد.

وی اضافه نمود: فرد پژوهشگر اگر دارای روحیه خستگی ناپذیر باشد در گرفتاری ها و ناملایمات زندگی و حتی در زمان هایی که ناگزیر است به خدمات و مسؤولیت هایی که با خواسته درونی و علمی اش چندان سازگار نیست مشغول گردد از تفکر و دنبال کردن موضوعات علمی و دستیابی به پاسخ سؤالاتش غافل نمانده تا جهت تکاپوی او در راه علم و تحقیق متوقف و حتی کمرنگ نخواهد شد.

هاشمی گلپایگانی اضافه نمود: بنده پس از اخذ فوق لیسانس در دانشگاه پلی تکنیک تهران در رشته مهندسی برق در سال 1347 ،فوق لیسانس دیگری را در سال 1351 در آمریکا در رشته مهندسی کنترل دریافت نموده و برای مقطع دکتری در رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو واقع در شهر کلمبوس آماده شدم. در واقع در خلال گذراندن دوره دکتری در آمریکا بود که متوجه شدم ادعای علم جدید در حال حاضر در جهان برمبنای پردازش موازی و روش های محاسبات هوشمند بر این است که با این ابزار علمی و تحقیقاتی جدید می توان رفتار مغز انسان را با یاری کامپیوتر مدل کرد.

پدر علم مهندسی پزشکی ایران اضافه نمود: وجود ماشین میان محقق و طبیعیت به جای اینکه بر دقت علمی بینجامد استنتاجات را مشکوک نموده و یافته های امروز ممکن است فردا رد گردد. در واقع وقتی علوم به صورت کالا درآید روشن است که نوع ماشینی آن عمر نوع دست ساز آن را ندارد. چرا که چرخ های ماشین باید در گردش باشد و یافته های تازه ای عرضه گردد و از این طریق کالای جدیدی به بازار بیاید که نهایتاً منجر به افزایش سود می گردد.

وی توضیح داد: رشته مهندسی پزشکی از جمله علوم بین رشته ای است که پدیده زیستی و از جمله انسان را از دیدگاه خودنگر و برمبنای تفکر سیستمی مهندسی می نماید و مبانی علمی تحقیقاتی مهندسی پزشکی با آنچه مربوط به مهندسی برق، مکانیک و کامپیوتر است متفاوت می باشد چرا که در این رشته ها روشی جزء نگر مبتنی بر جمع آثار برای تکنولوژی و سیستم های انسان ساخته و ربات ها می توانند مفید و مؤثر باشند.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: اینجانب در بازگشت به ایران قبل از انقلاب اسلامی و در تابستان سال 56 و در طول سال های تدریس و تحقیق در تدریس دروسی همچون کنترل سیستم های عصبی و عضلانی مدل سازی سیستم های زیستی به این مطلب بیشتر واقع شدم که علوم جدید و روش های محاسبه و طراحی سیستم های ساخت بشر که مبتنی بر اصول کمّی و عموماً فاقد اطلاعات و روش های کیفی است برای تبیین و تشریح پدیده های طبیعی و رفتار موجودات زنده و خصوصاً خصوصیات عملکردی انسان از خطا و ضعف جدی برخوردار بوده و حتی تغییر جهت روش های علمی از اصول مبانی قطعیت به سمت روش های احتمالاتی و عدم معین مبتنی بر تصادف نتوانسته از معیار و مبنای مناسب بر مدل های محاسباتی پدیده های زیستی و فیزیکی باشد.

پدر علم مهندسی پزشکی ایران در انتها گفت: هنگامی که به انتها کوشش های ما نزدیک می شویم هر کدام ما باید حق آن را داشته باشیم با صدای بلند بگوییم من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 699

به "رشته مهندسی پزشکی انسان را از دیدگاه تفکر سیستمی به تکنولوژی رباتیک می رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته مهندسی پزشکی انسان را از دیدگاه تفکر سیستمی به تکنولوژی رباتیک می رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید