ساخت مسکن در کدام شهرها دو تا سه برابر سود دارد؟

به گزارش سبزا، هزینه ساخت مسکن در یک سال گذشته تقریبا یک و نیم برابر شده و بساز و بفروش ها بابت این مسئله حسابی شاکی هستند، اما آنالیز ها نشان می دهد قیمت مسکن در شش شهر عظیم کشور آنقدری بالا رفته که گرانی مصالح را پشت سر گذاشته است. یعنی ساخت و ساز مسکن در این شهر ها هنوز کسب وکاری پرسود ومنفعت است. باور نمی کنید؟ در این گزارش تغییرات هزینه های ساخت مسکن در شهر های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز و تبریز را به عنوان پرجمیعت ترین شهر های کشور آنالیز و آن را با تغییرات قیمت خرید و فروش مسکن مقایسه نموده ایم تا ببینیم دخل و خرج سازنده ها در این یک سال چه تغییری داشته است. نتایج شگفت انگیز هستند و باید بدانید به عنوان مثال بازدهی ساخت مسکن در تهران به حدود 3.4 برابر می رسد.

ساخت مسکن در کدام شهرها دو تا سه برابر سود دارد؟

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

بازدهی ساخت مسکن در تهران؛ 3.4 برابر

قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران خردادماه سال جاری به حدود 20 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. این رقم از آنالیز داده های خام وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن خردادماه به دست آمده که نشان می دهد قیمت مسکن در پایتخت نسبت به سال گذشته تقریبا 42 درصد افزایش داشته است. چراکه پارسال همین موقع داده های وزارت راه و شهرسازی نشان دهنده میانگین قیمت 14 میلیون و 700 هزار تومانی هر مترمربع واحد مسکونی در تهران بود. بعضی دلیل این افزایش قیمت را بالا رفتن هزینه های ساخت می دانند. آنالیز ها نشان می دهد در حال حاضر هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در یک ساختمان پنج طبقه حدود سه میلیون و 140 هزار تومان است. گزارش های مرکز آمار نشان می دهد میانگین قیمت یک مترمربع زمین یا خانه کلنگی در تهران حدود 15 میلیون و 300 هزار تومان است.

به گزارش خبرنگاران، اگر بخواهیم قیمت زمین و هزینه های ساخت را با هم جمع کنیم، سرمایه لازم برای ساخت یک آپارتمان پنج طبقه تقریبا متری شش میلیون و 200 هزار تومان به دست می آید. مقایسه این رقم با قیمت 20 میلیون و 900 هزار تومانی فروش مسکن نشان از بازدهی 3.4 برابری خانه سازی در تهران دارد. سال گذشته شرایط ساختمان ساز ها کمی بهتر بود. آن موقع زمین ارزان تر و حدود متری 10 میلیون و 700 هزار تومان بود و هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در آپارتمان پنج طبقه حدود یک میلیون و 980 هزار تومان محاسبه می شد. با این حساب پارسال هزینه تمام شده ساخت یک متر واحد مسکونی چهار میلیون و 120 هزار تومان به دست می آمد که در مقایسه با قیمت فروش 14 میلیون و 700 هزار تومان می توان نتیجه گرفت پارسال بازدهی خانه سازی در تهران حدود 3.6 برابر بود که سال جاری این بازدهی کمی کاهش پیدا نموده است.

بازدهی ساخت مسکن در مشهد؛ دو برابر

آنالیز داده های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد خردادماه سال جاری مشاوران املاک مشهدی هر معامله خرید و فروش مسکن را با میانگین قیمت متری شش میلیون و 660 هزار تومان ثبت نموده اند. پارسال این موقع داده ها از قیمت متری چهار میلیون و 950 هزار تومان مسکن در مشهد حکایت داشت که نشان می دهد قیمت خانه طی یک سال گذشته در دومین شهر پرجمعیت کشور حدود 34 درصد افزایش داشته است. شاید فکر کنید با این افزایش قیمت کاسبی ساختمان ساز ها سکه شده، اما آنالیز ها نشان می دهد هزینه های ساخت خانه در این شهر طی یک سال گذشته بیشتر از گرانی مسکن افزایش داشته است.

در حال حاضر قیمت زمین یا خانه کلنگی در شهر مشهد به طور میانگین متری یک میلیون تومان است که نسبت به نرخ 480 هزار تومانی سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. از طرف دیگر هزینه ساخت و ساز در این شهر نسبت به سال گذشته افزایش یک و نیم برابری را پشت سر گذاشته است. آنالیز ها نشان می دهد در حال حاضر هزینه مصالح برای ساخت هر متر مربع یک آپارتمان پنج طبقه در مشهد سه میلیون و 60 هزار تومان است. این رقم پارسال حدود یک میلیون و 940 هزار تومان بود.

برآیند همه این موارد نشان می دهد یک متر مربع واحد مسکونی در حال حاضر حدود سه میلیون و 250 هزار تومان برای سازنده های مشهدی هزینه دارد و در مقایسه با قیمت فروش 6.6 میلیون تومانی، نهایتا بازدهی دو برابری نصیب سازنده ها می نماید. پارسال قیمت تمام شده مسکن برای سازنده دو میلیون تومان بود و قیمت فروش پنج میلیون تومان. این یعنی آن موقع بازدهی ساخت مسکن در مشهد 2.5 برابر بود که سال جاری این بازدهی کاهش پیدا نموده است.

بازدهی ساخت مسکن در اصفهان؛ سه برابر

قیمت مسکن در اصفهان طی یک سال گذشته دو برابر شده است. آخرین داده ها از معاملات مسکن اصفهان نشان می دهد قرارداد های خرید و فروش خانه در خردادماه با میانگین قیمت متری 11 میلیون تومان امضا شده اند. پارسال قیمت مسکن در اصفهان حدود پنج میلیون و 400 هزار تومان بود. این افزایش قیمت صرفه مالی ساخت خانه در اصفهان را به طور چشمگیری بالا برده است. در حال حاضر ساخت یک آپارتمان پنج طبقه در اصفهان تقریبا متری سه میلیون و 250 هزار تومان هزینه دارد. از طرف دیگر قیمت زمین یا خانه کلنگی در این شهر بر اساس گزارش های مرکز آمار متری دو میلیون و 100 هزار تومان است. محاسبات نشان می دهد هزینه تمام شده مسکن برای سازنده ها در نهایت متری سه میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود. با توجه به قیمت فروش 11 میلیون تومانی می توان گفت در حال حاضر ساخت خانه در اصفهان حدود سه برابر بازدهی مالی دارد. پارسال هزینه ساخت خانه در این شهر متری دو میلیون و 250 هزار تومان بود و سازنده ها خانه هایشان را متری پنج میلیون و 400 هزار تومان می فروختند. آن موقع ساخت خانه در اصفهان 2.4 برابر بازدهی داشت که با افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر، این رقم به سه برابر رسیده است.

بازدهی ساخت مسکن در کرج؛ 2.1 برابر

کرجی ها خرداد سال جاری برای خرید هر مترمربع واحد مسکونی به طور میانگین هفت میلیون و 100 هزار تومان هزینه کردند. آنالیز داده های خام وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن کرج نشان می دهد پارسال این موقع قیمت خانه در همسایه پایتخت متری چهار میلیون و 200 هزار تومان بود که حدود 70 درصد افزایش پیدا نموده است. هزینه مصالح لازم برای ساخت یک آپارتمان پنج طبقه در کرج حدود سه میلیون تومان به ازای هر متر مربع برآورد می گردد. از طرف دیگر قیمت زمین در این شهر متری دو میلیون و 200 هزار تومان توسط مرکز آمار اعلام شده است.

به گزارش خبرنگاران، محاسبات نشان می دهد یک واحد مسکونی برای سازنده متری سه میلیون و 400 هزار تومان آب می خورد. مقایسه این رقم با قیمت فروش 7.1 میلیونی نشان از بازدهی 2.1 برابری ساخت خانه در کرج دارد. این بازدهی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. چراکه همگام با افزایش قیمت مسکن، هزینه تامین مصالح هم افزایش پیدا نموده است. پارسال یک متر واحد مسکونی در کرج برای سازنده ها دو میلیون و 100 تومان بود و آن را با بازدهی دو برابری و به قیمت چهار میلیون و 200 هزار تومان می فروختند. صرفه مالی ساخت خانه در کرج طی یک سال گذشته تغییر چندانی نداشته و کمی افزایش پیدا نموده است.

بازدهی ساخت مسکن در شیراز؛ 3.3 برابر

شیراز بعد از تهران رکورددار گران ترین خانه ها در کشور است. داده های وزارت راه و شهرسازی می گوید معاملات خرید و فروش مسکن شیراز در خردادماه با میانگین قیمت متری 11 میلیون و 500 هزار تومان امضا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 60 درصد افزایش پیدا نموده است. در حال حاضر هزینه مصالح لازم برای ساخت یک آپارتمان پنج طبقه در شیراز حدود متری سه میلیون و 250 هزار تومان برآورد می گردد. از طرفی آخرین گزارش های مرکز آمار نشان می دهد زمین یا خانه کلنگی در این شهر متری یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد. محاسبات نشان می دهد واحد های مسکونی برای سازنده ها حدود متری سه میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد که مقایسه این رقم با قیمت فروش 11.5 میلیونی نشان می دهد ساخت خانه در شیراز از نظر مالی حدود 3.3 برابر برای سازنده ها بازدهی دارد. این رقم نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته چراکه هزینه های ساخت همگام با قیمت خانه افزایش داشته است. پارسال این موقع مصالح لازم برای ساخت یک متر واحد مسکونی حدود دو میلیون تومان بود که با در نظر دریافت قیمت زمین یا عرصه، نهایتا دو میلیون و 180 هزار تومان برای سازنده ها خرج داشت. آن ها پارسال خانه را هفت میلیون و 200 هزار تومان می فروختند و 3.3 برابر سود به دست می آوردند. سودی که همچنان در بازار ساخت و ساز مسکن شیراز پابرجاست.

بازدهی ساخت مسکن در تبریز؛ 2.2 برابر

مشاوران املاک در شهر تبریز معاملات خرید و فروش مسکن را با میانگین قیمت متری شش میلیون و 800 هزار تومان ثبت نموده اند. این مورد از آنالیز داده های خام وزارت راه و شهرسازی به دست آمده و نشان می دهد قیمت مسکن در تبریز نسبت به نرخ متری چهار میلیون و 500 هزار تومانی پارسال حدود 52 درصد افزایش پیدا نموده است. برآورد هزینه های ساخت خانه در این شهر نشان می دهد سازنده ها برای یک آپارتمان پنج طبقه حدود متری دو میلیون و 800 هزار تومان برای تامین مصالح هزینه می نمایند.

قیمت زمین هم متری یک میلیون و 300 هزار تومان است و سهم 260 هزار تومانی در هزینه های ساخت خانه پنج طبقه دارد. با این حساب چنین خانه ای برای سازنده حدود سه میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر متر مربع خرج روی دست سازنده می گذارد. مقایسه این رقم با قیمت فروش 6.8 میلیونی نشان می دهد ساخت و ساز در تبریز تقریبا 2.2 برابر بازدهی مالی دارد. پارسال هزینه های ساخت خانه با در نظر دریافت قیمت روز زمین، حدود یک میلیون و 940 هزار تومان به ازای هر متر مربع بود که با توجه به قیمت فروش 4.5 میلیونی تقریبا 2.3 برابر برای سازنده ها بازدهی مالی داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 978

به "ساخت مسکن در کدام شهرها دو تا سه برابر سود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت مسکن در کدام شهرها دو تا سه برابر سود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید