ضیافت مهمانان خارجی در کانی برازان

به گزارش سبزا، کانی برازان از مقاصد طبیعت گردی و جاذبه های گردشگری مهاباد است که برای دسترسی به آن، باید در مسیر کمربندی دارلک مهاباد، در نزدیکی روستای حاجی خوش، وارد جاده فرعی شوید.

ضیافت مهمانان خارجی در کانی برازان

خبرنگاران: شروع فصل سرما زمانی است برای دیدنی صحنه هایی بدیع و فراموش نشدنی در پهنه پر رمز و راز آسمان نیلگون ایران؛ آنگاه که مرغان مسافر، زیبایی مهاجرت را با پرواز به اوج آسمان، تجربه می نمایند. این است که در افق چشم ما، هزاران بال سرخ فلامینگوهای سرخ رنگ، پهنه افسونگر تالاب کانی برازان را به یک ضیافت سرخ و سفید تبدیل می نمایند.

پرواز دسته جمعی فلامینگوها و صدای بلند غازها، آن هم دور از هیاهوی شهر، از زیبایی های بی بدیل کانی برازان است که طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می نماید. این روزها، تالاب های استان آذربایجان غربی اندک اندک میزبان پرندگان مهاجری است که برای زمستان گذرانی به تالاب های این استان می آیند.

در این منطقه، 30 تالاب وجود دارد، اما بهشت پرندگان لقبی است که به تالاب کانی برازان مهاباد داده شده است. از ارومیه تا مهاباد راه زیادی نیست، جاده ای که از میان باغات سیب و انگور عبور می نماید و به شهر تاریخی و خاطره انگیز مهاباد می رسد. در مسیر این جاده که از زیباترین جاده های کشور محسوب می گردد، گردشگران می توانند مزارع، تالاب های پر از گل و گیاه و پرندگان در حال پرواز و دریاچه نیلگون پشت سد حسنلو را دیدن نمایند.

تالاب کانی برازان با 907 هکتار وسعت، در فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار گرفته است و اولین سایت پرنده نگری در کشور به شمار می رود. میانگین عمق تالاب 60 سانتی متر است. محققان بالغ بر 75 گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی را در این تالاب شناسایی نموده اند که با توجه به گونه های خشک زی، تعداد آن ها از 180 گونه نیز فراتر خواهد رفت.

از این پرندگان می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، خروس کولی دم سفید، اردک مرمری، پرستوی دریایی، باکلان کوچک، پلیکان سفید، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره نمود.

کانی برازان از مقاصد طبیعت گردی و جاذبه های گردشگری مهاباد است که برای دسترسی به آن، باید در مسیر کمربندی دارلک مهاباد، در نزدیکی روستای حاجی خوش، وارد جاده فرعی شوید. پس از عبور از روستاهای گابازله و قره داغ، به جاده ای خاکی می رسید که با گذر از میان زهکش ها و زمین های کشاورزی، نهایتا به تالاب ختم می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1402 بروزرسانی: 20 آبان 1402 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2239

به "ضیافت مهمانان خارجی در کانی برازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضیافت مهمانان خارجی در کانی برازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید