طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت خوشمزه و مجلسی

به گزارش سبزا، خورشت بادمجان یک خورشت ایرانی بسیار خوشمزه و آسان است. بادمجان ازجمله سبزیجاتی است که به روش های مختلفی مانند سرخ شده، کبابی و بخارپز سرو می گردد. استفاده از بادمجان در کنار گوشت علاوه بر داشتن طعم عالی، غذایی مغذی برای تمام افراد به شمار می آید. خورشت قیمه بادمجان نیز یکی دیگر از انواع خورش های ایرانی است که می توانید آن را با بادمجان نیز بپزید. خورش بادمجان با گوشت در کنار پلوی زعفرانی می تواند غذایی عالی برای مهمانی های شما باشد. اگر تصمیم دارید این غذای بی نظیر را تهیه کنید، می توانید در ادامه این متن طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت را یاد بگیرید.

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت

  • گوشت 200 گرم
  • بادمجان 2 عدد
  • گوجه 1 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی 2 عدد
  • چوب دارچین 1 عدد
  • زردچوبه به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت

1. آماده سازی و پخت گوشت به همراه پیاز

برای تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت، ابتدا یک پیاز را به صورت نگینی خورد می کنیم و در روغن تفت می دهیم. به پیازها زمان می دهیم تا سبک و کمی طلایی رنگ شوند. بعد از کاراملی شدن پیاز به آن ها زردچوبه را اضافه می کنیم و همراه پیاز به میزان کافی تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته گردد. سپس گوشت ها را درون قابلمه می ریزیم و سرخ می کنیم. می توانید برای این کار از گوشت گوسفندی تکه تکه شده یا چرخ نموده بهره ببرید. بعد از اینکه گوشت به حدی سرخ شد که رنگ آن تغییر کرد، آب جوش را اضافه می کنیم تا گوشت ها بپزند. برای داشتن طعم بهتر میتوانید یک تکه چوب دارچین را به همراه یک عدد سیر درسته نیز درون قابلمه قرار دهید تا همراه گوشت بپزد. دو عدد لیمو عمانی هم داریم که بهتر است در همین ابتدای کار آن ها را درون آب خیسانده و کنار بگذاریم.

2. سرخ کردن بادمجان و گوجه ها

در این مرحله از طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت ابتدا بادمجان ها را شسته و پوست می کنیم. سعی کنید هنگام پوست کردن، سر سبزرنگ آن را کاملا جدا نکنید. نگه داشتن سر سبزرنگ بادمجان از وا رفتن بادمجان ها هنگام سرخ شدن و قرار گرفتن داخل خورشت، جلوگیری می نماید. این کار ظاهر بهتری به خورشت شما می دهد. بعد از اینکه بادمجان ها را پوست گرفتیم آن ها را از طول برش می زنیم و به 3 قسمت تقسیم می کنیم. سپس برای گرفتن تلخی بادمجان، به آن نمک می زنیم و برای 30 دقیقه درون یک صافی قرار می دهیم تا رطوبت آن خارج گردد.

بعد از گذشت نیم ساعت با یک دستمال حوله ای آن ها را خشک می کنیم. پس از خشک کردن بادمجان ها بهتر این است که آن ها را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید. گوجه ها را نیز برش های مقطعی می زنیم و هر کدام را جداگانه در روغن سرخ کردنی سرخ می کنیم. بعد از سرخ شدن بادمجان، آن ها را روی یک دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته گردد.

3. اضافه کردن چاشنی ها به خورشت

بعد از اینکه گوشت ها تا حدی پخته شدند، نوبت به اضافه کردن چاشنی های خورشت می رسد. برای این کار ابتدا رب را درون روغن سرخ می کنیم و میزانی زردچوبه و فلفل سیاه به آن می زنیم. حدود یک تا دو دقیقه رب و ادویه ها را تفت می دهیم تا خامی آن ها گرفته گردد. پس از تفت خوردن، رب را به خورشت اضافه می کنیم و هم می زنیم. در همین مرحله می توانید نمک خورشت را نیز به آن اضافه کنید. آب لیمو عمانی ها را دور ریخته و آن ها را هم درون قابلمه بریزید. مجددا در قابلمه را گذاشته و فرصت بدهید تا گوشت ها به خوبی بپزند.

4. افزودن بادمجان و گوجه به خورشت

بعد از اینکه آب خورشت کم شد و گوشت به همراه چاشنی ها به خوبی پخته شدند، وقت آن رسیده تا گوجه و بادمجان سرخ شده را به خورشت اضافه کنیم. ورقه های بادمجان و گوجه سرخ شده را روی خورشت چیده و صبر میکنیم تا خورشت بادمجان با گوشت حسابی جا بیفتد. بعد از جا افتادن خورشت، عطر سیر و چوب دارچین وارد غذا شده و می توانید آن ها را جدا نموده و خورشت را در ظرف سرو بکشید.

5. سرو خورشت بادمجان

خورشت بادمجان ساده با گوشت را می توانید در کنار پلو زعفرانی سرو نموده و نوش جان کنید. حتما توجه داشته باشید که پیش از سرو خورشت زیاد آن را هم نزنید، به این علت که بادمجان و گوجه ها درون خورشت وا می روند و خورشت شما ظاهر مجلسی خود را از دست می دهد. برای تزئین خورشت بادمجان مجلسی، می توانید از پیاز داغ تفت داده شده همراه با زردچوبه بهره ببرید. به این صورت که پس از طلایی شدن پیازها، آن ها روی خورشت بریزید. علاوه بر پیازداغ، در صورت تمایل می توانید از سیب زمینی سرخ نموده در کنار خورشت بادمجان نیز بهره ببرید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت

تا اینجا با طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت آشنا شدیم. اما نباید فوت وفن های پخت خورش بادمجان و نکات مهم آن ها را از قلم بیندازیم. در ادامه به چند سوال مهم درباره نکات پخت این خورشت پاسخ داده ایم.

خورشت بادمجان را با چه گوشتی می توان تهیه کرد؟

در این مطلب طرز تهیه خورشت بادمجان با گوشت گوسفندی را شرح دادیم. اگر به هر علتی گوشت گوسفندی انتخاب شما نیست، می توانید خورشت بادمجان ساده با مرغ یا گوشت چرخ نموده را امتحان کنید. ابتدا تکه های گوشت مرغ را با پیاز تفت بدهید و باقی قدم ها را مانند مراحل ذکر شده طی کنید.

برای داشتن طعم بهتر، چه چاشنی هایی به خورشت اضافه کنیم؟

انتخاب درست چاشنی در عطر و طعم خورشت بسیار موثر است. برای داشتن یک خورشت خوش طعم می توانید از آبلیموی تازه یا آبغوره بهره ببرید. اضافه کردن زعفران دم نموده در مراحل پایانی تهیه خورشت به آن نیز می تواند عطر فوق العاده ای به غذای شما بدهد.

آیا می توان از بادمجان فریز شده برای خورشت استفاده کرد؟

برخی از افراد برای صرفه جویی در زمان، بادمجان سرخ شده را فریز می نمایند. چنانچه قصد دارید از بادمجان فریز شده بهره ببرید در مراحل پایانی و چند دقیقه مانده به سرو، آن را به خورش بادمجان اضافه کنید تا له نشوند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 مهر 1402 بروزرسانی: 12 مهر 1402 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2236

به "طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت بادمجان ساده با گوشت خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید