طرز نگهداری و تکثیر گل غوره ای

به گزارش سبزا، گل غوره ای از خانواده کاکتوس است، بنابراین نحوه نگهداری و تکثیر این گل زیبا هم مثل خانواده کاکتوس هاست. با توجه به این که در برابر کم آبی مقاوم است نگهداری از آن هم چندان سخت نیست.

طرز نگهداری و تکثیر گل غوره ای

به گزارش همشهری، یکی از گل های زیبایی که می توانید آن را در خانه نگهداری کنید گل غوره ای است. گل غوره ای بومی جنوب آفریقا و منطقه ها نیمه گرمسیری است.

گل غوره ای ساقه های نازک و بلند دارد که به صورت آویز تا 3 متر هم ظرفیت بلندشدن دارند. یکی از دلیل های پرطرفدار بودن این گیاه برگ های آن است که آبدار، گوشتی و بیضی شکل هستند و نوک تیزی دارند.

برگ های این گیاه در کل شبیه دانه های تسبیح هستند؛ به همین دلیل با نام هایی مانند کاکتوس دانه تسبیحی هم شناخته شده است.

بهتر است این گیاه زیبا را در گلدان هایی که به صورت آویز هستند استفاده کنید. غوره ای در تابستان گل های به رنگ سفید و صورتی می دهد که عطری شبیه دارچین دارند.

سمی بودن گیاه غوره ای

برخی از افراد برگ های این گیاه را با غوره انگور اشتباه می گیرند، اما دقت کنید که گل غوره ای سمی است، بنابراین آن را از دسترس حیوانات خانگی خود و بچه ها دور نگه دارید. در صورت بلعیدن آن باعث ایجاد اسهال و استفراغ شدید می شود.

نحوه آبیاری گیاه غوره ای و غبارپاشی آن

آبیاری این گیاه شبیه آبیاری کاکتوس هاست. برگ های گل غوره ای آب را در خود ذخیره می کند، بنابراین در برابر کم آبی مقاوم است. در بهار و تابستان دوبار در هفته و در زمستان یک بار در هفته یا حتی هر دو هفته یک بار آن را آبیاری کنید. اگر برگ های این گیاه شروع به پهن شدن کردند، نشانه کمبود آبیاری است. گل غوره ای نیاز به غبار پاشی ندارد.

نور مورد نیاز گیاه غوره ای

گل غوره ای به نور غیرمستقیم و بسیار زیاد در روز نیاز دارد. اما می توانید آن را در آپارتمان و سایه روشن هم نگهداری کنید. اما هرگز آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. توصیه می شود این گیاه در کنار پنجره جنوبی و نور غیر مستقیم قرار دهید.

دما

گل غوره ای نسبت به گرما هم مقاوم است و در روز های سرد زمستان و یا پاییز بهتر است آن را در داخل خانه نگهداری کنید، چون سرما سبب ریزش برگ های آن می شود. در کل این گیاه هوای گرم را دوست دارد.

خاک

گل غوره ای باید سبک ترکیبی از خاک کاکتوس و خاک باغچه باشد که زهکشی مناسب داشته باشد، چون اگر زهکشی خاک مناسب نباشد آب اضافی از گلدان بعد از آبیاری به راحتی خارج نمی شود و سبب پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

تعویض گلدان

همچنین بهتر است بعد از یک سال در بهار گلدان غوره ای را تعویض کنید. برای این کار به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید تا گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی جدا کنید و سپس گیاه را در گلدانی که فقط یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی است بکارید. دقت کنید اگر گلدان خیلی بزرگ باشد همه انرژی گیاه صرف پر کردن ریشه و رشد گیاه متوقف می شود.

کوددهی

کود مخصوص انواع کاکتوس و یا گیاهان گوشتی برای گل غوره ای مناسب است. در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان 2 بار در ماه به آن کود دهید. در فصول پاییز و زمستان هم نیازی به دادن کود نیست. بهتر است از کود های محلول در آب استفاده کنید و آنرا 4 الی 5 برابر رقیق تر از میزان توصیه شده استفاده کنید تا ریشه های گیاه دچار سوختگی نشود.

تکثیر

تکثیر گل غوره ای بسیار آسان است و از طریق قلمه ساقه و برگ صورت می گیرد. از نوک ساقه قلمه ای به طول حدود 10 سانتی متر جدا کنید و آن را در محلی سایه قرار دهید تا ته آن پینه ببندد.

بهتر است یک تا 2 ساعت صبر کنید تا شیره ساقه ها به طور کامل خارج شود. در صورت خارج نشدن شیره، قلمه دچار پوسیدگی و قارچ زدگی خواهد شد، بعد انتهای قلمه را در خاک فرو کنید تا بعد از یک تا دو هفته ریشه دار شود.

قلمه های کاشته شده در خاک را آبیاری کنید و آن ها را در مقابل نور ملایم و غیر مستقیم قرار دهید.

همچنین با جدا کردن هریک از برگ ها و کاشتن آن ها در خاک نیز می توانید آن را تکثیر کنید.

قلمه زدن در آب

می توانید این گیاه را با قراردادن در آب نیز ریشه دار کنید، تکثیر با این روش مانند روش قبلی است با این تفاوت که قبل از کاشتن قلمه ها در خاک باید آن ها را در آب قرار دهید و پس از ریشه دار شدن، قلمه ها را در خاک بکارید.

تکثیر با روش خواباندن در خاک

برای تکثیر با این روش کافی است قسمتی از ساقه را که ریشه های کوچکی دارد در خاک فرو ببرید و خاک آنرا مرطوب نگه دارید، پس از گذشت چندین هفته گیاه شما از محل فرو برده در خاک ریشه می زند و می توانید ساقه را از گیاه مادر جدا کنید.

بیماری های گیاه غوره ای

یکی از مسائل رایجی که ممکن است برای کاکتوس غوره ایجاد شود، زرد شدن برگ های آن است که اصلی ترین دلیل آن، آبیاری بیش از میزان است. برای رفع کردن این مشکل آبیاری را کاهش دهید.

اما اگر آبیاری را به درستی انجام می دهید و گیاه دچار این مشکل شده، مشکل از خاک گیاه است، بنابراین برای رفع این مشکل خاک گلدان را با خاکی تازه تعویض کنید.

ریزش برگ های کاکتوس غوره ای

اگر با مشکل ریزش برگ روبرو شدید به احتمال زیاد گیاه را در محیط سرد نگهداری می کنید؛ بنابراین برای حل مشکل جای گلدانتان را عوض کنید.

کاهش رشد

این گیاه رشد خیلی سریعی ندارد، اما اگر فکر می کنید رشد آن خیلی آهسته است، گلدانتان را در مقابل نور بیشتری قرار دهید و از کود های محلول برای آن استفاده کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2096

به "طرز نگهداری و تکثیر گل غوره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز نگهداری و تکثیر گل غوره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید