مجموعه تنگ چک چک داراب احیا می گردد

به گزارش سبزا، مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب از اجرایی شدن مرحله بازسازی چهارطاقی و آتشکده قصر آینه یا مجموعه تنگ چک چک این شهرستان اطلاع داد. داوود مرادی اعلام کرد: سال گذشته کوشش های پیگیرانه میراث فرهنگی شهرستان داراب و مجموعه استان به ثمر نشست و اعتبار لازم برای بازسازی مجموعه تنگ چک چک داراب، در دو بخش مطالعات و طرح بازسازی و بازسازی اضطراری بنا تأمین شد.

مجموعه تنگ چک چک داراب احیا می گردد

اجرایی شدن بازسازی مجموعه تنگ چک چک

مرادی گفت: هم اینک بخش بازسازی هفت قسمت از آتشکده قصر آینه شامل تقویت و تثبیت پی بنای غربی، اجرای دیوار جنوبی تخریب شده بنا، درزگیری و بازسازی ترک ها، اجرای طاق های تخریب شده، بازسازی و تقویت پایه دیوارهای بنای غربی و چهارطاقی شرقی، پاکسازی و از بین بردن علف های روی پوسته بیرونی دو بنا و بعلاوه اجرای دیوار حائل (سیل بند) اجرایی شده است. این مقام مسئول گفت: این مجموعه تاریخی با نام مجموعه تنگ چک چک در تاریخ بیستم شهریور سال 85 با شماره 16122 به ثبت ملی رسیده است. مرادی شرح داد: این مجموعه تاریخی شامل یک سایت بزرگ و بناهای چهارطاقی و گنبددار است که هر کدام بنایی مستقل محسوب می گردد و حدود یکصد متر از هم فاصله دارد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب گفت: بنای گنبددار که در محل به نام قصر دختر معروف است، تنها دارای یک ورودی در قسمت شرقی و طاقچه های متعدد در قسمت داخلی است و این امر احتمال استفاده مذهبی از این بنا در گذشته را پررنگ نموده است. مرادی اضافه نمود: بنای چهارطاقی نیز با گنبد رفیع خود، بزرگترین چهارطاقی استان فارس محسوب می گردد. او با بیان اینکه در بالای ارتفاعات شمالی این مجموعه یک برج نگهبانی نیز وجود دارد، گفت: مصالح استفاده شده در این مجموعه عموماً سنگ و گچ است. مرادی با یادآوری اینکه نام اثر از چشمه ای که در شرق مجموعه واقع شده است، گرفته شده، گفت: در این چشمه آب از سقف قطره قطره درون یک حوض می ریزد و به همین علت به آن چک چک می گویند. مسئول میراث فرهنگی داراب گفت: در بدنه ضلع جنوبی کوه قسمتی به صورت بسیار صیقلی تراشیده شده که محل ایجاد کتیبه یا نقش برجسته بوده، اما به دلایل نامعلوم اجرا نشده و به علت ویژگی ظاهری و صیقلی بودن در باور عام به آینه معروف شده و به همین منظور این اثر به قصر آینه نیز معروفیت دارد. مرادی گفت: از مشاهده آثار موجود در تنگ چک چک می توان به این نکته پی برد که این مکان مذهبی از مهمترین زیارتگاه های دوره ساسانی بوده که افراد خاصی از بزرگان در اینجا به نیایش می پرداختند.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2130

به "مجموعه تنگ چک چک داراب احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه تنگ چک چک داراب احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید