مصونیت راهبردی فردو

به گزارش سبزا، ایران در گام چهارم کاهش تعهدات در قبال بدعهدی طرف غربی، تزریق گاز به 1044 سانتریفیوژ در سایت هسته ای فردو را شروع کرد. طبق بند 45 برجام، به مدت 15 سال، ایران در فردو، فعالیت های غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه مربوط به غنی سازی اورانیوم نخواهدداشت.

مصونیت راهبردی فردو

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، حسن عابدینی طی یادداشتی در روزنامه صبح نو نوشت :جمهوری اسلامی ایران در گام چهارم کاهش تعهدات در قبال بدعهدی طرف غربی، تزریق گاز به 1044 سانتریفیوژ در سایت هسته ای فردو را شروع کرد. طبق بند 45 برجام، به مدت 15 سال، ایران در فردو، فعالیت های غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه مربوط به غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت.

سایت فردو به دلیل اینکه 70 تا 80 متر زیر زمین واقع شده است و صخره های بسیار مستحکم بالای آن هست، در ادبیات غربی ها از مصونیت راهبردی برخوردار است.

چهار گام کاهش تعهدات شامل افزایش حجم و درصد اورانیوم غنی شده، بهره گیری از سانتریفیوژهای نسل جدید و شروع دوباره غنی سازی در فردو، طبق بندهای 26 و 36 نقض برجام تلقی نمی شود.

ایران گفته است کاهش تعهدات هسته ای در صورتی که شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات برجام کنند، برگشت پذیر است.

جمهوری اسلامی ایران به مرزهای دانش هسته ای دست یافته است؛ بنابراین ندید دریافت حق هسته ای ایران با هیچ ابزاری و در هیچ شرایطی میسر نیست.

تازه ترین جهش علمی در حوزه هسته ای را دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به صورت سربسته بیان نمود. او گفت که ایران به چیدمان ایده آل در آبشار سانتریفیوژها دست یافته است.

چیدمان مطلوب در دانش هسته ای معمولا به زمانی گفته می شود که چینش سانتریفیوژها به گونه ای باشد که وقتی از یک طرف گاز هگزا فلوراید اورانیوم UF6 تزریق می شود، از سوی دیگر درصد اورانیوم غنی شده به صورت دلخواه دریافت می شود. دستیابی دانشمندان هسته ای کشورمان به چیدمان مطلوب از نظر فنی نه فقط حرکت در لبه دانش است بلکه امکانات منحصربه فردی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می دهد که پیمودن جهت میان بر در آن زمره است.

به نظر می رسد اگر منظور رئیس سازمان انرژی اتمی از چیدمان ایده آل، حتی فقط حذف تزریق پلکانی باشد، یک انقلاب فناوری در چرخه تولید سوخت اجرا شده است؛ انقلابی که در کنار دستیابی به سانتریفیوژهای نسل IR6،IR8 ،IR9 بسیار معنادار خواهد بود. بازرسان آژانس که به صورت مستمر تحول فنی را زیر نظر دارند، احتمالا در گزارش آینده جزئیات را بیان خواهند کرد.

پیشتر در دیداری از فردو، اراده پولادین و انگیزه خدایی دست اندرکاران هسته ای را در جمله بالای سر یکی از جوانان در اتاق کنترل فردو دیدم که نوشته بود: از کوهی که به ما سپرده اید چنان محافظت می کنیم که آیندگان ما را اصحاب احد نخوانند. ان شاءالله که عزم این مردان الهی، زمینه ساز فراگیر شدن کلیدواژه معجزه آسای ما می توانیم شود.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 563

به "مصونیت راهبردی فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصونیت راهبردی فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید