وقت اعتماد به مربی داخلی است

به گزارش سبزا، این مسوولیت (سرمربیگری تیم ملی) از جهات مختلف مهم است. شاید یک جهتش فنی باشد اما همه می دانیم مسائل دیگری هم در نظر مسئولان تاثیر گذار است. البته ما فنی نگاه می کنیم. کی روش 10 سال در ایران بود، برانکو هم 5 سال در تیم ملی بود. او 4 سال هم در رده باشگاهی کار کرد. هر دو آنها خدماتی به فوتبال ما داشتن

وقت اعتماد به مربی داخلی است

محمد زارعی - مجید جلالی، کارشناس برجسته فوتبال کشورمان بر انتخاب سرمربی آینده تیم ملی و بعلاوه شرایط کیفی لیگ برتر تحلیل داشت که نقطه نظرات این مربی در گفت وگو با خبرنگاران را در ذیل می خوانید:

جلالی در ابتدا با اشاره به جدایی کارلوس کی روش و انتخاب سرمربی تازه برای تیم ملی بیان کرد: برای انتخاب سرمربی در وضعیتی قرار داریم که صرفا فوتبالی نیست. یعنی باید جمیع جهات را در نظر گرفت. چراکه مسوولیت مهمی را باید برعهده یک نفر بسپاریم.

وی اضافه نمود: این مسوولیت (سرمربیگری تیم ملی) از جهات مختلف مهم است. شاید یک جهتش فنی باشد اما همه می دانیم مسائل دیگری هم در نظر مسئولان تاثیر گذار است. البته ما فنی نگاه می کنیم. کی روش 10 سال در ایران بود، برانکو هم 5 سال در تیم ملی بود. او 4 سال هم در رده باشگاهی کار کرد. هر دو آنها خدماتی به فوتبال ما داشتند. هرچند سال های زیادی در ایران بودند. الان وقتش رسیده به نیروهای خودمان اعتماد کنیم.

جلالی با تاکید بر اینکه مربیان ایرانی شایستگی راهنمایی تیم ملی را در برهه فعلی دارند، گفت: به خوبی می دانیم مربیان ایرانی شایستگی راهنمایی تیم ملی را دارند. نیرو داریم و می توانیم این کار را بکنیم. در این صورت احتمال پیروزیت مان هم بیشتر می گردد. البته با داشتن برنامه حتی می توانیم امیدوار باشیم در آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. وقتی یک مربی ایرانی را انتخاب می کنیم باید به طور کامل به او اعتماد نموده و حمایتش کنیم.

وی اضافه نمود: از صحبت ها ودلایل مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون این استباط را کردم که چرخش به سمت مربی ایرانی از روی ناچاری است. این استباط من بود. شاید هم اینطوری نباشد. اما اگر واقعا اینطوری باشد به مربی ایرانی منتخب اعتماد نداشته باشد، او نمی تواند کار کند. باید قلبا باور داشته باشیم مربی ایرانی انتخاب شده می تواند پیروز گردد و حمایت های لازم را از او انجام دهیم.

جلالی درباره اینکه هر کسی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد باید تا جام جهانی بعدی به او زمان داد تا تغییر نسل را در تیم ملی به وجود بیاورد گفت: به طور حتم باید اینطوری باشد. اگر مربی خارجی بیاورند، حتما این کار را می نمایند و تا جام جهانی بعدی سرمربی است اما مربی ایرانی را موقت می گذارند تا ببینیم چه می گردد!؟ یک واقعیت دیگری هم وجوددارد اینکه ما نمی توانیم چیزی را به مربیان دیکته کنیم چراکه هر مربی فلسفه خود را دارد.

کارشناس فوتبال کشورمان تاکید نمود: اگر مربی به بازیکن مسن و در اصطلاح با تجربه اعتقاد دارد. سبک ها به خصوص خودش را دارد و نمی تواند آنها را عوض کند. برعکس آن هم وجود دارد. مربیانی هستند که به کار با جوانان علاقه دارند، تغییر نسل می دهند و با بازیکنان جوان، نگاهشان به آینده است. به همین علت می گویم مربیان طبقه بندی دارند. باید آنها را بشناسید و بنا به برنامه ای که دارید، به سراغ مربی مدنظرتان بروید.

جلالی اضافه نمود: اگر به سراغ مربی ای بروید که اعتقادی به کار کردن با جوانان ندارد و به او بگویید تیم را جوان کن، نمی تواند این کار را انجام بدهد. شاید در ابتدا بگوید انجام می دهم اما بعد از رسمی شدن انتخابش انجام نمی دهد. برای همین ما قبل از انتخاب مربی باید به این مسائل توجه کنیم. طبقه بندی مربیان و فلسفه آنها را به دقت باید زیرنظر بگیریم. نمونه این مسائل را در لیگ خودمان هم می بینید. بعضی مربیان به بازیکنان جوان اعتقاد دارند و در هر شرایطی از بازیکنان جوان استفاده می نمایند. هرچند تعدادشان کم است.

وی با اشاره به کیفیت این فصل لیگ برتر گفت: لیگ در این فصل کیفیت خوبی نداشته است اما به مرور شاهد بعضی بازی ها هستیم که کیفیت شان بد نیست. ضمن اینکه اگر شرایط کیفیت تیم های لیگ فزونی این فصل را بسنجید، بعضی تیم ها مجموعه بازیکنان خوبی دارند ولی بازی با کیفیتی از آنها نمی بینید. به صورت مثال تیم استقلال مجموعه بازیکنان خوبی دارد اما ولی کیفیت بازی خوبی از این تیم نمی بینید. در سوی دیگر تیم مس رفسجان شاید در بین 4-5 تیم بالای جدول نباشد اما از لحاظ کیفی خوب است. نساجی هم همین طور است

وی اضافه نمود: پرسپولیس در بعضی بازی ها کیفیت خوبی دارد اما این کیفیت را در تیم گل گهر نمی بینید. سپاهان الان خوب شده است. تراکتور هم به تازگی فوتبال با کیفیت تری را ارائه می نماید. پارامترهای شاخص فوتبال با کیفیت خیلی تعیین است اما در ایران پارامتر فقط نتیجه آخر بازی است و پارامتر تعیینی وجود ندارد.

تیمی مانند پیکان هم با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارد، فوتبال خوبی را ارائه می دهد.

کارشناس فوتبال کشورمان اعتقاد دارد باید مرجعی باشد تا تیم ها را هر هفته مورد ارزیابی قرار دهد، جلالی در این ارتباط می گوید: اگر دنبال کیفیت باشیم باید مرجع یا جایی باشد که هفته به هفته تیم ها را از نظر کیفی معرفی کند نه اینکه صرفا نتیجه ملاک باشد. شاید تیمی با وجود باخت، از نظر کیفی خوب کار نموده باشد. آنها باید معرفی شوند. اما متاسفانه نه باشگاه ها، نه مدیران و نه طرفداران هیچ کدام خیلی ارزشی برای مسائل کیفی قائل نیستند. فقط نتیجه برایشان مهم است. این به فوتبال کشورمان لطمه می زند. هر سال این همه هزینه می کنیم بدون اینکه به پیشرفت مان کمکی کند.

جلالی تاکید نمود: ارزشیابی کیفی نداشتیم. خط کشی فنی نداریم تنها خط کشی ما فقط نتیجه گیری است در حالی که می بینیم تیم هایی که در جدول رده بندی جایگاه خوبی دارند اما خوب بازی نمی نمایند در عوض بعضی تیم ها 12-13 جدول هستند اما به نسبت بضاعتی که دارند فوتبال با کیفیتی ارائه می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2148

به "وقت اعتماد به مربی داخلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقت اعتماد به مربی داخلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید