چگونه از ریزش موی ناگهانی در دوران شیردهی جلوگیری کنیم؟

به گزارش سبزا، ریزش موی سر در دوران شیردهی دلایل مختلفی دارد، اما با اهمیت دادن به رژیم خوراکی و سبک زندگی این عارضه را مهار می نماید.

چگونه از ریزش موی ناگهانی در دوران شیردهی جلوگیری کنیم؟

به گزارش خبرنگار ، در دوران بارداری به دلیل دگرگونی های هورمونی، افزایش میزان هورمون استروژن و افزایش جریان خون، مو های بانوان رشد قابل توجهی پیدا می نماید و آنها معمولاً دارای مو هایی براق، ضخیم و پرپشت می شوند.

6-7 ماه بعد از زایمان و همزمان با شیردهی به نوزاد یکی از مشکل های شایع که بیشتر مادران از آن شکایت دارند کم پشتی و ریزش ناگهانی و زیاد مو های سر است.

این ریزش مو نوعی روند طبیعی است و نباید سبب نگرانی و استرس مادران شود، زیرا به تدریج مو های آنها به حجم اولیه خود پیش از بارداری باز می شود؛ این ریزش بیش از اندازه مو های سر سبب نگرانی در بسیاری از بانوان می شود و یکی از دلایل مراجعه آنها به مطب پزشکان پوست است.

برای جلوگیری از ریزش موی ناگهانی و یاری به تقویت و سلامت آنها پزشکان راه چاره های زیر را به نومادران توصیه می نمایند.

در این زمان از مصرف شامپو های نرم نماینده خودداری کنید، زیرا به دلیل اثر گذاری ویژه بر ساقه های مو و بسته شدن کوتیکول های مو اینگونه به نظر می رسد که حجم مو کاهش یافته است.

اگر احتیاج ضروری به استفاده از نرم نماینده دارید تنها انتهای ساقه مو ها را به نرم نماینده آغشته و به سرعت مو ها را آبکشی کنید.

دگرگون کردن آرایش موها، کوتاهی آنها یا فرم دادن به مو ها به شیوه ای که مو ها پرپشت به نظر برسند هم می تواند سبب کاهش استرس و نگرانی مادران شود.

در دوران شیردهی به دلیل ورود مواد شیمیایی و دارو ها به جریان خون مادر و در نهایت شیر او، مصرف تمامی دارو ها و محلول های موضعی مجاز نیست و در صورت ادامه یافتن ریزش موی سر مادر باید به متخصص مراجعه کند تا دارو های ایمن در این دوران برای او تجویز شود.

در این زمان به دلیل شیردهی، مادر باید توجه ویژه ای به رژیم خوراکی خود داشته باشد و در رژیم خوراکی روزانه خود مصرف انواع مواد خوراکی سالم، چون لبنیات، غلات، حبوبات، میوه، سبزیجات، مواد پروتئینی کم چرب، دانه های آجیل (درصورت نداشتن آلرژی به آنها) و انواع آبمیوه های طبیعی و تازه و دمنوش های گیاهی سالم را قراردهد.

به تدریج همزمان با رشد کودک و آغاز تغذیه او با خوراک های تغذیه ای یاریی، احتیاج به شیردهی کمتر می شود و به این ترتیب ریزش موی مادران کاهش می یابد.

در صورت ریزش موی شدید یا احساس ضعف، مادران می توانند زیر نظر پزشک به مصرف انواع مکمل های ویتامینی بپردازند تا تقویت شوند.

انتخاب شامپوی مناسب برای سلامت موها، پرهیز از شانه کردن مو ها زمانی که آنها هنوز خیس هستند، استفاده کم از خشک نماینده و اتوی مو یا بافت محکم مو ها هم می تواند به حفظ و سلامت آن ها یاری کند.

شانه کردن بیش از اندازه مو ها به ویژه با برس و شانه های دانه ریز می تواند سبب کشش مو ها و کنده شدن آنها شود همچنین نوعی وسواس برای آنالیز میزان مو های ریخته شده در افراد می تواند ایجاد کند که در نهایت به نوعی اختلال عصبی و افسردگی در آنها منجر می شود.

بیشتر بخوانید: دانستنی های منحصربه فرد درباره شیوه نگهداری از موی دختران و پسران خردسال

بستن مو ها به صورت دم اسبی هم با ایجاد کشش فراوان به ریشه مو ها سبب کشیدگی آنها و کم پشتی مو ها می شود؛ برای بستن مو ها از کش های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا سبب کنده شدن مو ها می شوند در عوض استفاده از کش های پارچه ای یا کلیپس های سرامیکی می تواند کمترین فشار را به ساقه مو ها وارد کند.

یکی از بهترین راه چاره ها برای یاری به رشد مو ها و خونرسانی به ریشه موها، ماساژ آرام کف سر است؛ این کار باید به آرامی و به حالت دورانی انجام شود و به تدریج افراد شاهد کاهش ریزش موی سرخود خواهند بود.

استفاده از بعضی ماسک ها و درمان های گیاهی بی ضرر برای تقویت ساقه و ریشه موها، چون استفاده از ماسک روغن نارگیل، روغن آرگان، ماسک زرده تخم مرغ، ماسک چای سبز و آلوئه وار به همراه لیموترش هم می تواند سبب تقویت موها، از بین رفتن سلول های مرده کف سر و تغذیه ریشه مو ها شود.

یکی از دلایل ریزش موی سر در این دوران استرس مادر برای نگهداری از فرزند و کمبود خواب است که در این مورد با تقسیم کار ها و وظایف با دیگر اعضای خانواده و همکاری آنها استرس مادر کم شده و ریزش موی سر او کاهش می یابد.

منبع: standardmedia

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 317

به "چگونه از ریزش موی ناگهانی در دوران شیردهی جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از ریزش موی ناگهانی در دوران شیردهی جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید