کرونا؛ عامل مرگ سلول های اسپرم

به گزارش سبزا، این بیماری ویروسی که سرتاسر دنیا را فراگرفته و تعداد تقریبی 2.2 میلیون مرگ را با خود به همراه آورده است، عامل مرگ سلول های اسپرم، التهاب یا به اصطلاح استرس اکسیداتیو می گردد.

کرونا؛ عامل مرگ سلول های اسپرم

بیماری کووید-19 اندام های فراوری مثل در مردان را مختل می نماید

براساس یک تحقیق جدید که از شواهد تجربی به دست آمده است، کووید-19 به کیفیت اسپرم آسیب می رساند و باروری در مردان را کاهش می دهد.

محققان در گزارشی که به تازگی در نشریه ریپروداکشن منتشر شده است، اعلام کردند این بیماری ویروسی که سرتاسر دنیا را فراگرفته و تعداد تقریبی 2.2 میلیون مرگ را با خود به همراه آورده است، عامل مرگ سلول های اسپرم، التهاب یا به اصطلاح استرس اکسیداتیو می گردد.

نویسندگان این تحقیق، به نقل از گلف نیوز اظهار داشتند: این یافته ها شامل اولین شواهد تجربی مستقیم است که نشان می دهد کووید-19 سیستم فراوریمثل مردان را در معرض آسیب و خطر قرار می دهد. البته کارشناسان هنوز به نتیجه قطعی درباره میزان آسیب زنندگی این بیماری در فرایند باروری مردان نرسیده اند.

بیماری کووید-19 به وسیله قطرات تنفسی منتقل می گردد و به ریه، کلیه و قلب آسیب می رساند. از زمان شیوع این بیماری در سال 2019 در کشور چین تا به امروز، بیش از 100 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند.

مطالعات نشان می دهد که این بیماری همچنین می تواند اندام های فراوری مثل، رشد سلول های اسپرم و هورمون های فراوری مثل را در مردان مختل کند چراکه همان گیرنده هایی که ویروس کرونا از آن برای دسترسی به بافت ریه استفاده می نمایند، در بیضه ها نیز وجود دارد. اما اثرات ویروس بر توانایی فراوری مثل مردان همچنان نامشخص است.

بهزاد حاجی زاده ملکی و بختیار ترتیبیان از دانشگاه جاستس-لیبیگ آلمان به تحقیق پیرامون نشانگر های زیستی پرداختند که محتمل است تاثیر منفی باروری را آشکار کند. تجزیه و تحلیل داده ها بر 84 مرد مبتلا به کووید-19 و مقایسه آن با 105 مرد سالم در بازه زمانی 60 روزه، انجام شد.

در بیماران مبتلا به کووید-19 سلول های اسپرم با افزایش نشانگر التهاب و استرس اکسیداتیو روبرو شدند. این عدم تعادل شیمیایی به دی ان ای و پروتئین های بدن آسیب می رساند.

آلن پِیسی متخصص پزشکی باروری مردان در دانشگاه شیفیلد می گوید: در خصوص تفسیر این داده ها باید احتیاط لازم به کار رود. وی گفت: در کنار کووید-19 عوامل دیگری همچون اضافه وزن می تواند باعث کاهش کیفیت اسپرم گردد. ما به خوبی می دانیم که بیماری های که تب ایجاد می نمایند، صرف نظر از این که چه بیماری باشد، بر کیفیت اسپرم تاثیرگذارند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1454

به "کرونا؛ عامل مرگ سلول های اسپرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا؛ عامل مرگ سلول های اسپرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید