کینوا یا خاویار گیاهی چیست و چه فواید و ضررهایی برای سلامتی دارد؟

به گزارش سبزا، کینوا که به عنوان یکی از سالم ترین خوردنی ها در سراسر دنیا شناخته می گردد یک منبع غذایی بی نظیر است که شامل انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد معدنی می گردد.

کینوا یا خاویار گیاهی چیست و چه فواید و ضررهایی برای سلامتی دارد؟

اگرچه خیلی ها کینوا را جزو غلات در نظر می گیرند، ولی این ماده غذایی در حقیقت نوعی دانه است. از خوبی های کینوا می توانیم به فاقد گلوتن بودن و ارزش غذایی بالای آن اشاره کنیم و به همین علت است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا از کینوا در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند و از فواید بی نظیر آن بهره مند می شوند.

در این نوشته می خواهیم نگاه دقیق تری به کینوا بیندازیم و ببینیم این ماده غذایی چیست، چه فوایدی دارد و چه تأثیری روی سلامتی می گذارد. بعلاوه مضرات کینوا و نکاتی را که برای مصرف آن باید در نظر داشته باشید آنالیز می کنیم تا با دید بهتری از این خوراکی در رژیم غذایی خود بهره ببرید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

این مطلب در تاریخ 1401/06/19 به وسیله محمد زراعت کار به روزرسانی شده است.

کینوا چیست؟

از دید گیاه شناسی، کینوا در حقیقت نوعی دانه است که از گیاه کینوا به دست می آید. این گیاه در گروه غلات قرار نمی گیرد و به خانواده اسفناج ها شباهت بیشتری دارد. گیاه کینوا در آمریکای جنوبی می روید و پخت دانه های آن هم شبیه به برنج است.

کینوا انواع گوناگونی دارد و اگرچه بیشتر مردم با نوع سفید آن آشنا هستند، در سراسر دنیا کم وبیش 120 گونه مختلف از این گیاه و دانه وجود دارند. با وجود این، سه نوع کینوا بیشتر شناخته شده اند که در دنیا به فروش می روند و شامل کینوای قرمز، سفید و سیاه می شوند.

این سه نوع کینوا تفاوت هایی با یکدیگر دارند و این تفاوت ها برای سرآشپزها بسیار مهم هستند. البته مردم عادی می توانند از هر کدام که خواستند استفاده نمایند و به یک میزان از فواید آن ها بهره مند شوند. در ادامه این سه نوع را دقیق تر آنالیز می کنیم.

کینوا سفید: این نوع پرفروش ترین نوع کینوا است که به مدت زمان کمی برای پختن احتیاج دارد. این نوع کینوا به علت رنگش ممکن است با نام کینوای عاج فیلی هم شناخته شود.

کینوا قرمز: این نوع کینوا بافت محکم تری دارد و هنگام پخت وپز شکل خود را از دست نمی دهد. به همین علت آشپزان از کینوای قرمز برای تهیه سالاد کینوا و سایر غذاهایی که می خواهند ظاهر زیبایی داشته باشند و دانه کینوا را به نمایش بگذارند استفاده می نمایند.

کینوا سیاه: طعم کینوای سیاه تفاوت زیادی با نوع سفید و قرمز دارد و کمی خاکی و شیرین است. بعلاوه بیشترین زمان را برای پخت احتیاج دارد و کم وبیش 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا کاملا پخته شود.

کینوا در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است ولی قدمت آن به هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی برمی شود و مردمان کهن از آن در مراسم های مذهبی و پخت وپز استفاده می کردند. این خوردنی به میزان ای محبوب و مقوی است که حتی فضانوردان هم از آن برای مأموریت های فضایی طولانی مدت استفاده می نمایند تا مواد معدنی و مغذی کافی به بدنشان برسانند.

به علت اینکه کینوا فاقد گلوتن است بسیاری از رژیم های غذایی که گلوتن را از غذاهای مصرفی حذف می نمایند به سراغ کینوا می روند تا بتوانند مواد مغذی کافی به بدن برسانند. جدا از این، پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در این خوردنی آن را به یکی از برترین منابع گیاهی تبدیل می نمایند و به همین علت گیاهخواران محض (وگان ها) از کینوا در غذاهای خود استفاده می نمایند تا احتیاجشان به پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری را برطرف نمایند.

ارزش غذایی کینوا

ارزش غذایی و مشخصات تغذیه ای کینوا بسیار قابل توجه است. این دانه سرشار از ویتامین و پروتئین است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. ولی ویژگی های جالب تری هم دارد که در جدول ارزش غذایی آن دیده نمی شوند!

به معنای دیگر، اگرچه این ماده مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی دارای پروتئین است، ولی پروتئین کینوا بسیار مغذی تر و کامل تر است. در حقیقت، کینوا نادرترین منبع گیاهی است که پروتئین کامل دارد و این پروتئین هم شامل همه 20 اسید آمینه از جمله 9 آسید آمینه ضروری می شود.

اسیدهای آمینه مواد تشکیل دهنده پروتئین ها هستند و از مهم ترین مواد مغذی ضروری بدن به شمار می روند. اسیدهای آمینه ضروری را تنها می توانید با خوردن مواد خوراکی تأمین کنید. به همین علت باید یک رژیم غذایی سالم و مقوی را دنبال کنید.

جدا از این، کینوا نسبت پروتئین به کربوهیدرات بسیار خوبی هم در مقایسه با سایر دانه ها و غلات دارد. بعلاوه حاوی مقادیر مناسبی از فیبر، منگنز، منیزیم، فسفر، فولات و چندین ریزمغذی دیگر هم هست. در ادامه ارزش غذایی یک فنجان (کم وبیش 185 گرم) کینوا را دقیق تر آنالیز می کنیم.

  • 222 کیلوکالری انرژی
  • 4 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین
  • 6 گرم چربی
  • 2 گرم فیبر
  • 2 میلی گرم منگنز (58 درصد از احتیاج روزانه)
  • 118 میلی گرم منیزیم (30 درصد از احتیاج روزانه)
  • 281 میلی گرم فسفر (28 درصد از احتیاج روزانه)
  • 7 میکروگرم فولات (19 درصد از احتیاج روزانه)
  • 4 میلی گرم مس (18 درصد از احتیاج روزانه)
  • 8 میلی گرم آهن (15 درصد از احتیاج روزانه)
  • 2 میلی گرم تیامین (13 درصد از احتیاج روزانه)
  • 2 میلی گرم روی (13 درصد از احتیاج روزانه)
  • 2 میلی گرم ریبوفلاوین (12 درصد از احتیاج روزانه)
  • 2 میلی گرم ویتامین B6 (11 درصد از احتیاج روزانه)
  • 318 میلی گرم پتاسیم (9 درصد از احتیاج روزانه)
  • 2 میلی گرم سلنیم (7 درصد از احتیاج روزانه)
  • 2 میلی گرم ویتامین E (6 درصد از احتیاج روزانه)
  • 8 میلی گرم نیاسین (4 درصد از احتیاج روزانه)
  • 5 میلی گرم کلسیم (3 درصد از احتیاج روزانه)

13 مورد از مهم ترین خواص کینوا

کینوا سرشار از مواد مغذی و معدنی و انواع ترکیبات مفید گیاهی است. به همین علت می تواند یک مکمل مقوی و سالم برای رژیم غذایی شما در نظر گرفته شود.

با توجه به پژوهش ها، این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد. از کاهش وزن گرفته تا بهبود سطح قند خون و تری گلیسیرید، کینوا می تواند تأثیر زیادی روی سلامتی شما بگذارد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد. در ادامه نگاه دقیق تری به فواید این خوردنی بی نظیر می اندازیم.

1. خواص کینوا برای لاغری؛ به کاهش وزن یاری می نماید

کینوا به علت سرشار بودن از پروتئین و فیبر می تواند احساس سیری را افزایش دهد و به شما یاری کند جلوی پرخوری و مصرف کالری را بگیرید. بنابراین، با اضافه کردن کینوا به رژیم غذایی خود می توانید کالری مصرفی تان را کاهش دهید و بهتر وزنتان را مدیریت کنید.

مصرف پروتئین و فیبر برای کاهش کالری دریافتی در طول روز بسیار مهم است. این دو ماده احساس گرسنگی را کاهش می دهند و می توانند به شما یاری نمایند در طول روز کالری کمتری مصرف کنید. این مواد مغذی با افزایش فراوری هورمون هایی که پیغام سیری را به مغز ارسال می نمایند، و کاهش سطح هورمون هایی که منجر به احساس گرسنگی می شوند، به جلوگیری از پرخوری و احتیاج به غذا یاری می نمایند.

کینوا و سایر غلات کامل برترین گزینه برای رژیم گرفتن و کاهش وزن هستند. این مواد غذایی در مقایسه با سایر غلات و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید و ماکارونی انتخاب بسیار بهتری برای کاهش وزن و بهبود سلامتی به شمار می روند. در حقیقت، کربوهیدرات های تصفیه شده تا حد زیادی فرآوری می شوند و فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست می دهند و نمی توانند معده را پر نگه دارند.

بدن شما این کربوهیدرات ها را بسیار سریع هضم می نماید و شما احساس خالی بودن و گرسنگی می کنید. دقیقا به همین علت است که اگر زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده بخورید همیشه احساس گرسنگی می کنید و غذای بیشتری می طلبید. زیرا این دسته از مواد غذایی نمی توانند احساس سیری شما را به میزان کافی افزایش دهند و شما را برای مدت بیشتری سیر نگه دارند. این موضوع تأثیر زیادی روی افزایش وزن ناخواسته می گذارد.

شما در عوض باید به سراغ سایر منابع پروتئینی و فیبردار و سرشار از کربوهیدرات های پیچیده بروید که هم سالم هستند، هم جلوی پرخوری را می گیرند. کینوا در گروه همین منابع قرار می گیرد و یاری زیادی به مدیریت و کاهش وزن می نماید.

2. ارزش غذایی بالایی دارد و فاقد گلوتن است

کسانی که می خواهند رژیم غذایی فاقد گلوتن را دنبال نمایند ممکن است مجبور باشند دور غذاهای زیادی را خط بکشند و به همین علت کار سختی برای تأمین مواد مغذی مورد احتیاج بدن پیش رو داشته باشند. مصرف کینوا می تواند راه چاره فوق العاده ای برای این دسته از مردم باشد، زیرا هم فاقد گلوتن است و هم مواد مغذی و معدنی زیادی را تأمین می نماید.

با توجه به پژوهش ها، بسیاری از مردم از برنج در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند تا مواد غذایی حاوی گلوتن را از رژیم خود حذف نمایند. در حقیقت، برنج منبع اصلی غلات در رژیم این مردم به شمار می رود. مسئله ای که وجود دارد این است که برنج مواد مغذی و معدنی بالایی ندارد و نمی تواند احتیاج بدن را تأمین کند. شما به جای تکیه کردن به برنج می توانید به سراغ کینوا بروید و پروتئین، فیبر، آهن و کلسیم کافی دریافت کنید.

جایگزین کردن برنج با کینوا می تواند رژیم غذایی شما را سالم تر و مقوی تر کند و بعلاوه تعادل و تنوع بیشتری به غذاهای شما بدهد. شما بدون هیچ مسئله ای می توانید روزانه کینوا مصرف کنید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید و همچنان رژیم غذایی خود را بدون گلوتن نگه دارید.

3. می تواند با سرطان مقابله کند

کینوا یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است. این ترکیبات مفید به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازند و جلوی بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی را می گیرند. رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که در فرآیندهای سلولی بدن به وجود می آیند و می توانند منجر به التهاب و ابتلا به بیماری های مزمن شوند. کینوا بعلاوه دارای ترکیبات دیگری است که با توجه به پژوهش ها به مبارزه با سرطان یاری می نمایند.

ساپونین یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در کینوا است که به مبارزه با سرطان یاری می نماید. البته پژوهش گران ادعا دارند این ماده یک عامل ضدمغذی است و جلوی جذب بعضی ویتامین ها و مواد معدنی را می گیرد. با وجود این، همچنان فواید زیادی برای مقابله با بیماری هایی مانند سرطان دارد.

یک ماده دیگر هم که روی کاهش خطر سرطان تأثیر می گذارد لوناسین است که سلول های سرطانی را تجزیه نموده و از سلامت سلول های سالم محافظت می نماید. کینوا بعلاوه دارای آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که جلوی توسعه بعضی سلول های سرطانی را می گیرد و با رادیکال های آزادِ عامل بیماری هم مبارزه می نماید.

با در نظر داشتن همه این ها پی می بریم کینوا یکی از برترین مواد غذایی برای مبارزه با سرطان است که به کاهش التهاب هم یاری می نماید و در گروه غذاهای ضدالتهابی و مفید برای حفظ سلامتی قرار می گیرد.

4. سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

ترکیبات ضدالتهابی موجود در کینوا این ماده غذایی را به یک انتخاب عالی برای بهبود سلامت قلب و عروق تبدیل می نمایند. کینوا به ویژه دارای چربی های سالم از جمله اسید اولئیک، نوعی چربی سالم و تک اشباع نشده، و اسید آلفا-لینولنیک است که یک اسید چرب امگا 3 گیاهی به شمار می رود.

بعضی پژوهش ها نشان می دهند مصرف بیشتر این ترکیبات می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. به طور کلی، چربی های سالم و تک اشباع نشده برای سلامت قلب بسیار مفید هستند و می توانند بیماری ها و مسائل قلب و بعلاوه سطح کلسترول را کاهش دهند.

جدا از این ها، کینوا منبع بسیار خوبی از پتاسیم و منیزیم است که هر دو نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. پتاسیم می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد و قلب شما را قوی و سالم نگه دارد. منیزیم هم با توجه به پژوهش ها می تواند مسائل قلبی و خطر سکته را کاهش دهد.

5. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند

نوع خاصی از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها به اندازه بسیار زیادی در کینوا یافت می شوند. پژوهش ها نشان می دهند این ترکیبات به پیشگیری و درمان بیماری های گوناگونی یاری می نمایند.

در حقیقت، پژوهش گران ادعا دارند یک گروه خاص از فلاونوئیدها با نام پلی فنل ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیابت مفید هستند.

کینوا بعلاوه دارای آنتی اکسیدان های دیگری از جمله کوئرستین ، بتاکاروتن، کائمفرول، اسید وانیلیک و اسید فرولیک است که همگی می توانند التهاب را کاهش دهند و از بدن در برابر بیماری های مزمن محافظت نمایند.

6. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

در یک مطالعه در سال 2016، کینوا و گل تاج خروس از نظر عملکردشان به عنوان پری بیوتیک مورد آزمایش قرار گرفتند. پری بیوتیک ها نوعی فیبر هستند که به عنوان سوخت برای باکتری های مفید در روده ها عمل می نمایند.

پژوهش گران دریافتند این دو ماده می توانند مانند پری بیوتیک ها فعالیت نمایند و با بهبود سطح باکتری های مفید در روده سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشند.

افزون بر این، فیبر موجود در کینوا می تواند به باکتری های مفید در روده یاری کند تا بوتیرات فراوری نمایند. بوتیرات نوعی اسید چرب است که منجر به تقویت کارکرد روده ها می شود. این ماده نه تنها جلوی شکل گیری التهاب را می گیرد، بلکه به کنترل سلول های ایمنی که منجر به التهاب در بدن می شوند هم یاری می نماید. بنابراین، شما با مصرف منظم کینوا می توانید کارکرد روده ها را بهبود ببخشید و سلامت دستگاه گوارش خود را حفظ کنید.

7. از سلامت استخوان ها محافظت می نماید

شما می توانید به جای مصرف لبنیات برای تقویت نیرو و استحکام استخوان ها به سراغ کینوا بروید و از فواید این منبع گیاهی بهره مند شوید. این به ویژه برای گیاهخواران محض مهم است، زیرا تنها می توانند از منابع گیاهی استفاده نمایند.

کینوا سرشار از منگنز، منیزیم و فسفر است و به همین علت یک انتخاب عالی برای تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان خواهد بود. افزون بر این، دارای بعضی اسیدهای چرب امگا 3 هم هست که با توجه به پژوهش ها می توانند به بهبود سلامت و استقامت استخوان ها یاری نمایند.

8. کینوا و دیابت؛ خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد

خوردن مواد غذایی سرشار از منگنز می تواند یک راه چاره عالی برای بهبود سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت در نظر گرفته شود. پژوهش گران هم با آزمایش روی جانوران مشاهده نموده اند که افزودن منگنز به رژیم غذایی روی کاهش سطح قند خون و افزایش ترشح انسولین تأثیر می گذارد.

کینوا بعلاوه به علت دارا بودن مقادیر بالایی از فیبر می تواند جذب قند در جریان خون را کاهش دهد و منجر به تنظیم سطح قند خون شود. پژوهش های دیگری هم نشان می دهند مصرف منیزیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 همراه است و شما با مصرف کینوا می توانید به آسانی این ماده معدنی را تأمین کنید.

9. به کارکرد بهتر روده ها و یبوست یاری می نماید

کینوا یک منبع فوق العاده برای تأمین فیبر مورد احتیاج بدن است. فیبر تأثیر زیادی روی سلامت دستگاه گوارش می گذارد و می تواند روده ها را پاکسازی کند، حجم مدفوع را افزایش دهد، عبور آن از روده را آسان تر کند و جلوی مسائلی مانند یبوست را بگیرد.

افزون بر درمان و پیشگیری از یبوست، مصرف فیبر می تواند روی چندین اختلال گوارشی دیگر هم تأثیر بگذارد. با توجه به پژوهش ها، مصرف فیبر کافی به محافظت از بدن در برابر بیماری ها و مسائلی از جمله بواسیر، بازگشت اسید به مری، دیورتیکولیت و زخم معده یاری می نماید.

10. نسبت به خیلی از غلات فیبر بیشتری دارد

همانگونه که گفتیم کینوا سرشار از فیبر است. یک پیمانه کینوای پخته (185 گرم) دارای کم وبیش 5.18 گرم فیبر است و این اندازه بیشتری در مقایسه با سایر غلات از جمله برنج قهوه ای است.

به طور کلی، شما باید فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید و تا جای ممکن به سراغ غذاهای نشاسته ای و فیبردار از جمله کینوا، برنج قهوه ای و سیب زمینی با پوست بروید. این غذاها دارای فیبر زیادی هستند و در مقایسه با کربوهیدرات های تصفیه شده و ناسالم می توانند به بهبود سلامتی و بعلاوه افزایش احساس سیری یاری نمایند.

11. از سلامت مغز هم محافظت می نماید

یک آنالیز به تازگی نشان داده آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب موجود در کینوا نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می نمایند و به ویژه روی سلامت مغز تأثیر می گذارند. برای نمونه، می توانند از غشای سلولی محافظت نمایند و کارکرد عصبی مغز را بهبود ببخشند.

یکی از این مواد معدنی آهن است که منجر به افزایش اکسیژن رسانی به مغز می شود و ویژگی ها و کارنمودهای شناختی و ذهنی را تقویت می نماید. جدا از این، کینوا حاوی فلاونوئیدهایی است که از مغز در برابر آسیب دیدگی و اختلال های گوناگون محافظت می نمایند.

12. منبع پروتئینی فوق العاده ای است

یک فنجان کینوای پخته شده دارای کم وبیش 8 گرم پروتئین است و به همین علت کینوا یک منبع گیاهی عالی برای تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن به شمار می رود.

پروتئین یکی از اصلی ترین مواد مغذی برای سلامتی شما است. شما برای حفظ سلامت و کارنمودهای بدنتان به پروتئین احتیاج دارید. نکته دیگر هم این است که بچه ها و زنان باردار به پروتئین بیشتری احتیاج دارند. بچه ها با سرعت بسیار بالایی در حال رشد هستند و زنان باردار یا شیرده هم برای رشد فرزندشان احتیاجمند حجم فراوانی از مواد مغذی خواهند بود. به طور کلی، اندازه پروتئین توصیه شده برای مصرف روزانه 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. برای نمونه، اگر وزن شما 75 کیلوگرم باشد روزانه به 60 گرم پروتئین احتیاج خواهید داشت.

نکته مهم درباره پروتئین کینوا این است که یک پروتئین گیاهی به شمار می رود. بنابراین، کسانی که گیاهخوار محض هستند می توانند از این ماده غذایی استفاده نمایند و پروتئین کافی به بدنشان برسانند. بیشتر گیاهخواران ممکن است با کمبود پروتئین روبرو شوند. به همین علت باید احتیاج خود به پروتئین و مواد معدنی را تا جای ممکن با منابع گیاهی از جمله حبوبات و مغزها برطرف نمایند. کینوا می تواند به خوبی به این دسته از مردم یاری کند و سلامتی شان را بهبود ببخشد.

13. به آسانی می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

اگرچه این فایده ارتباط مستقیمی با حفظ سلامتی ندارد، ولی اینکه بتوانید کینوا را به همراه سایر مواد غذایی مصرف کنید باعث می شود به آسانی غذاهای سالم تری تهیه کنید و رژیم غذایی مقوی تری داشته باشید.

مزه کینوا و بافت آن باعث می شود بتوانید انواع غذاها از جمله، سوپ، سالاد، چلو، خورش و… را با استفاده از این ماده غذایی تهیه کنید. شما با خرید کینوای باکیفیت و شست وشوی مناسب آن می توانید غذاهای زیادی بپزید، به برنامه خود تنوع بدهید و از فواید این خوردنی بهره مند شوید.

چگونه کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه و مصرف کنید؟

کینوا را می توانید به آسانی از فروشگاه های مختلف در انواع بسته بندی ها تهیه کنید. رایج ترین نوع پخت کینوا جوشاندن آن در آب است. این پخت ویژگی های مثبت و منفی گوناگونی دارد. برای نمونه، پخت کینوا در آب آن را کاملا بدون طعم و مزه می نماید و این ممکن است نکته ای منفی در نظر گرفته شود. ولی همین بی مزه بودن باعث می شود بتوانید کینوا را کم وبیش به هر غذایی که دوست داشتید اضافه نموده و وعده های غذایی خوشمزه ای آماده کنید.

اگر در پی روشی آسان برای طعم دار کردن کینوا هستید می توانید آن را به جای آب ساده در آب گوشت، مرغ یا سبزیجات بریزید و نه تنها غذای خوشمزه تری داشته باشید، بلکه مواد معدنی و مغذی دریافتی خود را هم افزایش دهید. شما بعلاوه می توانید از کینوای سیاه بهره ببرید که دارای طعم متفاوت و جالبی است.

خوبی کینوا این است که با بیشتر غذاها و مواد غذایی سازگار است و به همین علت می توانید هر غذایی را که دوست داشتید با استفاده از این خوردنی تهیه کنید. برای نمونه، می توانید آن را به سوپ، خورش، پلو، فرنی و شوربا اضافه کنید. جدا از این، اضافه کردن کینوا در سالادهای مختلف هم راه چاره بسیار خوبی برای مصرف این ماده غذایی خواهد بود.

خطرات و عوارض جانبی کینوا

یکی از مهم ترین عوارض جانبی کینوا حساسیت به این ماده غذایی است. در صورتی که به کینوا حساسیت داشته باشید و آن را مصرف کنید ممکن است با نشانه هایی از جمله درد معده، خارش پوست یا کهیر روبه رو شوید.

البته این حساسیت می تواند به علت وجود ساپونین باشد، نه خود کینوا. ساپونین یک ترکیب گیاهی است که در بعضی گیاهان یافت می شود. اگر به این ماده حساسیت داشته باشید می توانید کینوا را برای مدت 30 دقیقه خیس کنید و پیش از پختن آن را کاملا بشویید تا ساپونین موجود در آن را کاهش دهید.

همانگونه که گفتیم کینوا فاقد گلوتن است. با وجود این، پژوهش ها نشان می دهند این ماده غذایی به علت وجود پرولامین ها که نوعی پروتئین موجود در غلات هستند می تواند برای کسانی که به بیماری سلیاک دچار هستند یا به گلوتن حساسیت دارند دردسرهایی در پی داشته باشد. بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی روده باریک است و به شرایطی اشاره دارد که پرزهای روده باریک آسیب می بینند و در جذب مواد دچار اختلال می شوند.

جدا از این، بعضی شرکت ها ممکن است کینوا را در کنار سایر غلات حاوی گلوتن پردازش نمایند و باعث شوند این ماده هم شامل گلوتن شود. به همین علت اگر به بیماری سلیاک دچار هستید یا به گلوتن حساسیت دارید و نمی توانید آن را تحمل کنید باید فقط محصولاتی را بخرید که شامل برچسب و گواهینامه فاقد گلوتن می شوند.

نکته دیگری هم که باید در نظر داشته باشید خوراکی ها و غلات صبحانه هایی هستند که شامل کینوا می شوند و به همین علت ممکن است انتخاب سالم و مناسبی به شمار بروند. ولی این خوراکی ها حاوی شکر و کالری بالایی هستند و آسیب زیادی به رژیم غذایی شما می زنند.

برای نمونه، شکلات ها و بارهایی که کینوا دارند سرشار از قند و کالری هستند و نه تنها فواید مصرف کینوا را در پی ندارند، بلکه می توانند منجر به افزایش وزن و ابتلا به بیماری های گوناگونی شوند. برترین کار این است که این خوردنی ها را مصرف نکنید یا دست کم حواستان به برچسب ارزش غذایی آن ها باشد تا مطمئن شوید شکر و کالری بالایی ندارند.

سخن پایانی

کینوا که به عنوان یکی از سالم ترین خوردنی ها در سراسر دنیا شناخته می شود یک منبع غذایی بی نظیر است که شامل انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد معدنی می شود. شما با اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم خود می توانید با فواید بی نظیری برای سلامتی روبه رو شوید که آن ها را آنالیز کردیم.

کوشش کنید با در نظر داشتن نکاتی که گفتیم کینوا را به غذاهای خود اضافه کنید و سلامتی خود را بهبود ببخشید. خوبی کینوا این است که می توانید آن را به همراه سایر مواد غذایی مصرف کنید و مواد معدنی و مغذی بیشتری به بدن خود برسانید.

البته یادتان باشد بعضی از مردم ممکن است به کینوا حساسیت داشته باشند. در این صورت باید از مصرف کینوا خودداری کنید و حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. ولی اگر به این ماده غذایی حساسیت نداشته باشید می توانید به آسانی آن را مصرف کنید و سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: Healthline, Dr. Axe, WebMD, Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2077

به "کینوا یا خاویار گیاهی چیست و چه فواید و ضررهایی برای سلامتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کینوا یا خاویار گیاهی چیست و چه فواید و ضررهایی برای سلامتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید