یک ویروس (نوروویروس) معده مشکوک به ایجاد بیماری التهابی روده (کرون) است

به گزارش سبزا، یک مطالعه نشان داده که نوروویروس، یک عفونت شایع گوارشی، می تواند باعث ایجاد فرآیندی گردد که منجر به بیماری کرون در افراد دارای انواع ژنتیکی خاص گردد. در طی یک سری آزمایشات روی موش، محققان نشان دادند که چگونه عفونت نوروویروس می تواند باعث بیماری کرون گردد.

یک ویروس (نوروویروس) معده مشکوک به ایجاد بیماری التهابی روده (کرون) است

بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن است که به طور کلی در سنین جوانی تشخیص داده می گردد. علل کرون ناشناخته است، اما احتمالا به خاطر ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و میکروبی ایجاد می گرددذ.

بیش از 30 نوع ژنتیکی مختلف با افزایش خطر بیماری کرون مرتبط است. با این حال، یک نوع خاص، در ژنی به نام ATG16L1، به طور خاص با این بیماری مرتبط است.

این ژن در سلول هایی که روده را می پوشانند، نقش دارد، اما همه افراد دارای این نوع ژن به کرون مبتلا نمی شوند. در واقع، حدود نیمی از آمریکایی ها حامل این جهش خاص هستند، اما تنها بخشی از آن مبتلا به بیماری التهابی تشخیص داده می گردد.

بنابراین، این تحقیق تازه در پی درک عوامل دیگری است که می تواند التهاب روده را در کنار این حساسیت ژنتیکی افزایش دهد. این مطالعه بر روی نوعی از سلول های روده به نام سلول های Paneth متمرکز شد. این سلول ها بیشتر در روده کوچک یافت می شوند و مولکول های ضد میکروبی ترشح می نمایند. نقش آن ها حفظ تعادل میکروبی در روده است و آن هایی که دارای واریانت ژنتیکی ATG16L1 هستند، در این سلول ها اختلالاتی را نشان می دهند.

یک یافته کلیدی از تحقیقات تازه این است که در روده های سالم با نوع ATG16L1، سلول های T ایمنی پروتئینی به نام مهارنماینده آپوپتوز 5 (API5) فراوری می نمایند. این پروتئین باعث می گردد که سیستم ایمنی به سلول های Paneth حمله نکند و آن ها را از بین نبرد.

اما در آزمایش هایی با موش هایی که به طور ژنتیکی برای ایجاد بیماری کرون مهندسی شده بودند، محققان کشف کردند که عفونت های نوروویروس مانع از ترشح API5 سلول های T می گردد که منجر به مرگ سلول های Paneth و شروع بیماری کرون می گردد. و در آزمایش دیگری، محققان دریافتند که تزریق API5 به موش های کرون، نرخ بقای مرتبط با این بیماری را افزایش می دهد.

کن کالدول، نویسنده ارشد این مطالعه شرح داد: مطالعه ما نشان می دهد که وقتی نوروویروس افرادی را مبتلا می نماید که توانایی ضعیفی برای فراوری مهارنماینده آپوپتوز 5 دارند، تعادل به سمت یک بیماری خودایمنی کامل میل میٰکند.

در حالی که این مطالعه به طور خاص بر عفونت نوروویروس به عنوان یک محرک خاص که منجر به اختلال در API5 و مرگ سلولی Paneth می گردد، تمرکز دارد، محققان پیشنهاد می نمایند که عوامل دیگری نیز می توانند این زنجیره از رویداد ها را شروع نمایند. معین شده است که سالمونلا با ترشح API5 تداخل دارد و سیگار کشیدن هم یک عامل خطر شناخته شده برای کرون، با ایجاد مشکل در سلول پانت است. بنابراین ممکن است عوامل مختلفی بتواند این فرآیند را در افرادی که از نظر ژنتیکی خاصی در معرض ابتلا به کرون هستند، تحریک کند.

هنوز راه درازی برای تحقیق در پیش است. اینکه آیا تجویز API5 می تواند به درمان مناسبی برای بیماران انسانی تبدیل گردد، هنوز معین نشده است.

مطالعه تازه در Nature منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2092

به "یک ویروس (نوروویروس) معده مشکوک به ایجاد بیماری التهابی روده (کرون) است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ویروس (نوروویروس) معده مشکوک به ایجاد بیماری التهابی روده (کرون) است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید