آیا می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟

به گزارش سبزا، بله، می توان از سکته مغزی البته تا حدی جلوگیری کرد. سکته مغزی ناشی از نقص در گردش خون مغزی هستند. ما سکته های مغزی را در دو دسته طبقه بندی می کنیم: ایسکمیک و هموراژیک. سکته مغزی ایسکمیک بر اثر انسداد مسیر خون ایجاد می شود. به طور کلی، در این مورد ترومبوز* وجود دارد که شریان مغزی را مسدود می کند. این فرآیند باعث ایجاد مجموعه سازوکار های پاتوفیزیولوژیکی خواهد شد که منجر به مرگ سلول هایی می شود که باید این گردش خون را دریافت کنند. تقریبا 80 درصد سکته های مغزی ایسکمیک هستند و شایع ترین نوع سکته مغزی محسوب می شود. در مقابل، سکته های هموراژیک 20 درصد سایر موارد سکته ها را تشکیل می دهند.

آیا می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ال پائیس، سکته مغزی هموراژیک به علت خونریزی در مغز در پی پارگی رگ خونی در شریان مغزی رخ می دهند. در این مورد سازوکار های پاتوفیزیولوژیکی نیز وجود دارد که همان طور که در سکته مغزی ایسکمیک رخ می دهد منجر به مرگ سلول های مغزی ای می شود که باید خون دریافت کنند. سکته مغزی یک بیماری ناتوان کننده است که در اغلب موارد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود، گاهی اوقات سکته مغزی در بچه ها نیز رخ می دهد. با این وجود، در بزرگسالان سکته مغزی علت اصلی ناتوانی های اکتسابی محسوب می شود.

سکته مغزی تا حدی قابل پیشگیری است. وقتی در مورد سکته مغزی ایسکمیک صحبت می کنیم دو گروه اصلی از علل وجود دارند و تاثیرگذار می باشند. اولین مورد مربوط به عوامل خطر قلبی و عروقی مغزی است که به عنوان عوامل خطر مشترک عروقی شناخته می شود از جمله فشار خون بالا، دیابت، دیس لیپیدمی یا چربی پریشی (تغییر سطح چربی، کلسترول و تری گلیسیرید در خون) و سیگار کشیدن. هم چنین، برخی از مطالعات نشان می دهند که چاقی نیز در این باره تاثیرگذار است. این عوامل خطر عروقی باعث سخت شدن رگ های عروقی یا تجمع پلاک آتروماتوس می شوند که اساسا باعث بسته شدن رگ ها یا ایجاد آمبولی می شود یعنی زمانی که بخشی از آن پلاک آتروماتوس جدا شده و شریان را مسدود می کند. این شایع ترین علت سکته مغزی ایسکمیک است.

دومین علت شایع این نوع سکته ها زمانی است که منشاء آمبولی قلبی دارند یعنی زمانی که بیماری قلبی باعث آمبولی می شود که متعاقبا از طریق جریان خون به مغز می رسد و باعث سکته ایسکمیک خواهد شد. در مورد نوع اول سکته اگر از برخی از آسیب شناسی ها جلوگیری شود از جمله فشار خون بالا، دیابت، کلسترول، سیگار کشیدن و چاقی همزمان از وقوع سکته مغزی جلوگیری به عمل خواهد آمد. با این وجود، در سکته ایسکمیک ناشی از آمبولی قلبی آن چه لازم است پیشگیری از آمبولی های ناشی از بیماری قلبی است. آمبولی قلبی اساسا زمانی رخ می دهد که یک آریتمی (ضربان قلب نامنظم) وجود داشته باشد. اگر آریتمی با دارو های مناسب اغلب دارو های ضد انعقاد درمان شود می توانید از آمبولی پیشگیری کنید و بنابراین از سکته مغزی احتمالی نیز جلوگیری نمایید.

در مورد سکته های هموراژیک عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا نقش دارند. با این وجود، دلایل دیگری مانند تجمع پروتئین های غیر طبیعی وجود دارد. برای مثال، آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی (CAA) وضعیتی است که در آن پروتئین ها در شریان های مغز ساخته می شوند. جلوگیری از چنین موردی کار دشوارتری می باشد. با این وجود، درمان فشار خون بالا می تواند از سکته های مغزی ایسکمیک و سکته های هموراژیک جلوگیری کند.

سکته مغزی یک آسیب شناسی بسیار جدی است. سکته مغزی در بسیاری از کشور های پیشرفته پیش از دوره پاندمی کووید عامل اصلی مرگ در میان زنان و سومین عامل مرگ در میان مردان محسوب می شد. سکته مغزی هم چنین یکی از دلایل اصلی ناتوانی ها محسوب می شود و علت اصلی ناتوانی های اکتسابی و دومین علت اصلی زوال عقل عروقی (دمانس عروقی) است. علیرغم آن که سکته مغزی در بچه ها نیز ممکن است رخ دهد، اما احتمال بروز آن بسیار نادر است. به طور کلی، خطر ابتلا به سکته مغزی با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

*به موقعیتی گفته می شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می تواند مانع جریان خون در عروق شود. اگر این لخته یا تکه ای از آن در بدن شروع به حرکت کند به آن ترومبوآمبولی می گویند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1402 بروزرسانی: 23 شهریور 1402 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2232

به "آیا می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید