ائتلاف آمریکایی تعداد نیروها و ماموریت آنها در عراق را تشریح کرد

به گزارش سبزا، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا با افشای تعداد نیروهای خود که در حال حاضر در عراق حضور دارند، آنها را حدود 3000 تن اظهار داشت.

ائتلاف آمریکایی تعداد نیروها و ماموریت آنها در عراق را تشریح کرد

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا فاش کرد 3000 تن از نیروهایش در حال حاضر در عراق حضور دارند. این ائتلاف در حالی این اطلاعات را منتشر کرد که به تازگی جنجالی بر سر برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی این کشور و معین کریستوفر میلر به عنوان جانشین وزیر دفاع این کشور به پا شد.

در شرایطی که بسکمک از ناظران سیاسی برکناری اسپر و انتصاب میلر پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را مقدمه ای برای حمله احتمالی آمریکا به ایران می دانند، اینکه میلر خروج سربازهای باقی مانده این کشور در عراق و افغانستان را اعلام کرد، چه سناریوی جنگ یا حمله احتمالی کنار برود، چه هنوز برقرار باشد، درب دیگری را برای نقض حقوق گشود.

در مورد عراق که به تازگی شاهد حملات هماهنگ شده گروه تروریستی داعش هستیم و آخرین مورد آن هم در نزدیک ترین پایگاه نظامی به بغداد انجام شد، واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف تاکید کرد: نیروهای ائتلاف دوباره مستقر شدند.

ماروتو توضیح داد: علت استقرار دوباره نیروها در عراق تحویل برخی پایگاه ها در پی موفقیتی است که نیروهای امنیتی عراق در آنجا به دست آوردند.

سخنگوی ائتلاف ضد داعش با اشاره به اینکه ائتلاف بین المللی در طول شش سال گذشته 37 هزار و 800 پرواز شناسایی در عراق انجام داده، هدف ائتلاف را کمک به بغداد در تعقیب و بازداشت داعشی های باقی مانده تا رسیدن به مرحله ثبات دانست.

او در ادامه درباره نقشی که نیروهای عراقی در مبارزه با داعش ایفا کردند، تاکید کرد: نیروهای عراقی موفقیت خود را در مبارزه با تروریسم ثابت کردند، آنها پیروزی های بزرگی را در مناطق سختی رقم زدند.

او افزود: نیروهای آمریکایی موجود در عراق، وابسته به ائتلاف ضد داعش بوده و تعداد آنها در حال حاضر حدود 3000 نظامی است.

ماروتو ضمن ابراز بی اطلاعی نسبت به اینکه آیا با توجه به تحولات عراق در سطح مبارزه با داعش، ائتلاف ضد داعش در این کشور باقی خواهد ماند و یا اینکه طبق آنچه میلر گفت شامل حال تصمیم برای تسریع در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه خواهد شد، گفت: زمان بازگشت به میهن فرا رسیده است.

عماد علو، کارشناس مسایل امنیتی و مشاور مرکز اروپایی مبارزه با تروریسم در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط نیز در پاسخ به این سوال که آیا داعش هنوز خطری برای عراق ایجاد می کند که به حضور ائتلاف ضد داعش در این کشور نیاز باشد، گفت: داعش با وجود اینکه سرکرده اش و نیز تعداد زیادی از فرماندهان مهم آن کشته شدند، توانست در مدت زمان کوتاهی دوباره ساختار و فرماندهی خود را بازسازی کند، داعش چندین کمیته ایجاد کرد که ماموریت آنها ازسرگیری عملیات ها در طول این مدت در عراق و نیز آغاز حملات تروریستی در مناطق دور افتاده و دور از نظارت است.

علو در ادامه گفت: روشن است افزایش عملیات های تروریستی همزمان با شیوع کرونا انجام شدند، در واقع داعش از سرگرم شدن نیروهای عراقی به موضوع منع رفت وآمدها و مقابله با پیامدهای کرونا استفاده کرده و تلاش کرد عملیات های خود را به ویژه در مناطق شرق دیالی نزدیک به مرزهای عراق و ایران، رشته کوه های حمرین، مکحول، صحرای جزیره و جنوب غرب کرکوک تا استان نینوا و مرزهای عراق و سوریه تشدید کند چرا که می داند بیشتر این مناطق دارای راه های پر پیچ و خمی هستند و انتقال روان و سریع تجهیزات نظامی سنگین به آنجا سخت است.

این کارشناس مسایل امنیتی افزود: در واقع داعش دیگر قادر به آغاز عملیات های هماهنگ و یا حفظ اراضی نیست به همین دلیل از تاکتیک های مختلفی استفاده می کند که از جمله آنها تیپ هایی متشکل از حداکثر پنج تن برای اجرای عملیات هایی در نقاط مختلف است.

فاضل جابر، عضو مجلس عراق نیز از ائتلاف فتح خواست در توافق ها و تفاهم های اجرا شده در طول چند سال گذشته با آمریکا بازنگری و تجدید نظر شود چرا که بیشتر آنها به منزله نقض حاکمیت ملی هستند.

جابر اظهار کرد: همه در این مورد اتفاق نظر دارند که توافق هایی که عراق با آمریکا انجام داده با خواست آمریکا و استفاده از ضعف عراق در دوره ایجاد یک حاکمیت جدید و تحت شرایط پیچیده حاکم بر کشور انجام شدند، بنابراین از دولت و مجلس می خواهیم برای حفاظت از عراق و حاکمیت آن در این توافق ها تجدید نظر کنند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1266

به "ائتلاف آمریکایی تعداد نیروها و ماموریت آنها در عراق را تشریح کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف آمریکایی تعداد نیروها و ماموریت آنها در عراق را تشریح کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید