استعفای سردبیران مهمترین روزنامه اقتصادی روسیه، سانسور محکوم است

به گزارش سبزا، یک فعال سیاسی در مسکو در توییتر خود نوشت: ودوموستی در آرامش بخواب.

استعفای سردبیران مهمترین روزنامه اقتصادی روسیه، سانسور محکوم است

دبیران ارشد روزنامه ودوموستی روسیه در روز دوشنبه در اعتراض به سانسور استعفا دادند. موسسان این روزنامه صاحبان جدید آن را به تخریب این رسانه متهم کردند. ودوموستی یکی از تاثیرگذارترین روزنامه های اقتصادی در روسیه است.

روزنامه ودوموستی سال گذشته بازداشت و محکومیت ایوان گلونوف خبرنگار روسیه را به اتهام خرید و فروش مواد مخدر محکوم کرد- اتهام خبرنگار روسی کمی بعد به خاطر فقدان شواهد رد شد- ودوموستی و دو روزنامه اقتصادی دیگر در یک روز و در صفحه اول خود با حروف درشت نوشتند:من ایوان گلونوف هستم / عکس: خبرگزاری فرانسه

به گزارش سبزا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه ودوموستی یکی از آخرین روزنامه های بزرگ، مهم و مستقل روسیه است. در این کشور روزنامه نگاران به صورت مرتب محدود شده و فشارهای زیادی را از سوی کاخ کرملین تحمل می کنند. آنها برای آزادی بیان نیز محدودیت های زیادی دارند.

هر پنج سردبیر ودوموستی در این باره گفتند که به دلیل انتصاب اندره شوماروف به عنوان سردبیر شغل خود را ترک می کنند. آندره شماروف یک شخصیت جنجالی در رسانه های روسیه است و از نزدیکان به کرملین محسوب می شود.

درک سوئر کارآفرین هلندی ودوموستی را در سال 1999 به عنوان یک رسانه مستقل تاسیس کرد.

سوئر در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: این موضوع بسیار غم انگیز است.

وی اضافه نمود: تا آنجا که ما می دانیم این خاتمه ودوموستی است.

او گفت: هیچ مدرکی مبنی بر نقش کرملین در پشت این تغییرات وجود ندارد.

او در سخنان خود اشاره کرد که برای ایجاد سازش احتاقتصادی در این شرایط دخالتی نخواهد کرد.

سوئر ضمن ابراز ناراحتی شخصی خود گفت: این ماجرا فاجعه ای بزرگ برای روسیه محسوب می شود.

تمرکز اصلی این رسانه بر حوزه های صنعت و اقتصاد قرار گرفته است اما ستون سرمقاله آن، فضایی مهم و حیاتی برای صداهای مخالف در مورد زندگی سیاسی در روسیه به شمار می آید.

این روزنامه نیز مانند فایننشال تایمز روی کاغذ صورتی کمرنگ (سالمونی) منتشر شد.

ودوموستی نیز در طول زمان بارها تغییر شکل و محتوا داد. دلیل بسیاری از تغییرات سال های گذشته، تصویب قوانین جدید از سوی قانون گذاران روسیه برای محدود کردن رسانه هایی با مالکیت خارجی عنوان شده است.

در ماه مارس سبزا و سردبیران این روزنامه پس از اعلام دمیان کودریافتسیف صاحب سابق روزنامه برای فروش آن ابراز نگرانی کردند.

شماروف 65 ساله یکی از صاحبان مجله ای نزدیک به کرملین است که در ماه قبل و پیش ازنهایی شدن فروش ودوموستی به عنوان سردبیر این نشریه انتخاب شد.

دلمان خون است

روزنامه ودوموستی خاتمه به ایوان یرومین رئیس آژانس خبری منطقه ای به نام فدرال پرس فروخته شد.

روزنامه نگاران ودوموستی سانسور دوره شماروف را محکوم کردند و انتصاب وی را سیاسی خواندند.

آنها از درج و نگارش نظرسنجی های منفی در مورد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین منع شده اند و آن را نوعی سانسور در طرفداری از کرملین می دانند. آنها همچنین شوماروف صاحب و رئیس جدید روزنامه را به دخالت در پوشش اخبار مربوط به شرکت روس نفت روسیه متهم کرده اند. روس نفت شرکت ایگور سچین یکی از متحدان و دوستان پوتین است.

روزنامه نگاران و گزارشگران کنونی ودوموستی، صاحب و مدیر جدید خود را به دخالت در امور مربوط به پوتین و شرکت روس نفت متهم می کنند/ عکس: AFP

این سردبیران با انتشار یک بیانیه در سایت خبری مستقل بل اعلام کردند که شوماروف به دفعات قوانین، هنجارها و دستورالعمل های ودوموستی را نقض کرده است.

آنها اعلام کردند: ما راه دیگری جز ترک کار نداریم.

دیمیتری سیماکوف سردبیر اجرایی روزنامه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه نقش روس نفت در این جریانات را رد نکرد.

وی اضافه نمود: روس نفت یکی از عوامل اصلی در این بازی محسوب می شود.

تحقیقات چندین رسانه روسی از جمله سبزا روزنامه ودوموستی در ماه می نشان داد که فشار روس نفت بر صاحب سابق روزنامه و کنترل او از طریق بدهی هایش عامل فروش این مجموعه رسانه ای محسوب می شود.

سیماکوف گفت: صاحب قبلی روزنامه حدود 18 سال در این مجموعه کار کرده بود.

ودوموستی، در آرامش بخواب!

سردبیر اجرایی روزنامه اضافه نمود: دلم خون است. اما یک خاتمه وحشتناک بهتر از یک وحشت بی خاتمه است.

مالک جدید این روزنامه تضمین داده که استانداردهای حرفه ای بالا همچنان در آن حفظ خواهد شد.

سبزا ودوموستی اخیرا فرد دیگری را برای رهبری روزنامه خود کاندیدا کرده بودند.

منتقدان کرملین کارکنان ودوموستی را به دلیل مبارزه برای کسب استقلال تحریریه ستودند.

یولیا گالامینا یک فعال سیاسی در مسکو در توییتر خود نوشت: ودوموستی، در آرامش بخواب.

آناکاچکاوا کارشناس رسانه ای در مسکو نیز گفت: ودوموستیِ آینده، روزنامه دیگری خواهد بود.

در سال 2019 تمامی نیروهای حوزه سیاسی روزنامه کامرسانت روسیه به دلیل اعتراض به سانسور استعفا دادند. کامرسانت اصلی ترین رقیب ودوموستی در روسیه محسوب می شود.

در سال گذشته سه روزنامه بزرگ ودوموستی، کامرسانت و RBK با همکاری یکدیگر پیروز به آزاد کردن ایوان گلونوف گزارشگر روسی شدند. او که با اتهام جعلی خرید و فروش مواد مخدر دستگیر شده بود اندکی بعد به دلیل فقدان شواهد برای اثبات جرمش آزاد شد. ایوان گلونوف، روزنامه نگار روس در ارتباط با پرونده های مفاسد اقتصادی کار می کرد.

در دوران بازداشت گلونوف هر سه روزنامه در صفحه اول خود را با حروف بسیار بزرگ نوشتند: من ایوان گلونوف هستم/ ما ایوان گلونوف هستیم. این یک عمل جسورانه در کشوری است که بیشتر رسانه ها از خط کرملین پیروی می کنند.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1016

به "استعفای سردبیران مهمترین روزنامه اقتصادی روسیه، سانسور محکوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعفای سردبیران مهمترین روزنامه اقتصادی روسیه، سانسور محکوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید