اعلام نحوه فعالیت مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید

به گزارش سبزا، کرونا، نظام رسمی آموزشی کشور را همانند سایر بخش ها تحت تاثیر قرار داده است و در این میان مدارس استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه که لزوما همه آنها امکان بهره برداری از آموزش های مجازی را ندارند در شرایط ویژه ای قرار دارند و نیازمند توجه بیشتر هستند لذا سناریوهایی برای تداوم آموزش در مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید تدوین و ابلاغ شده است.

اعلام نحوه فعالیت مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بر اساس اساسنامه سال 1370، هفت گروه بچه ها با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی -حرکتی، ناتوانی های ذهنی، مسائل ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چندمعلولیتی ها را تحت پوشش قرار می دهد.

در حال حاضر حدود 82 هزار دانش آموز استثنایی در 1600 مدرسه خاص مشغول به تحصیل هستند و 70 هزار نفر نیز در مدارس عادی درس یا مدارس پذیرا و تحت عنوان طرح تلفیقی فراگیر درس می خوانند. در این طرح دانش آموزان آسیب دیدگی شنوایی، بینایی و یا جسمی دارند ولی از ضریب هوشی خوبی برخوردار هستند تحت پوشش مدارس عادی قرار می گیرند.

بیشترین آمار دانش آموزان استثنایی مربوط به ناتوانان ذهنی است. 60 هزار و 170 دانش آموز کم توان ذهنی، 8051 دانش آموز چندمعلولیتی، 5671 آسیب دیده شنوایی، 2524 دانش آموز در طیف اوتیسم، 2156 دانش آموز آسیب دیده بینایی و 1970 دانش آموز آسیب دیده جسمی حرکتی مشغول شناسایی شده و مشغول به تحصیل هستند.

تداوم آموزش در مدارس استثنایی در ایام تعطیلی مدارس

مدارس کشور از اسفند 98 تعطیل شدند؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس گفت: ما به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچ کس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت؛ در حالی که اول مهر آینده دیگر نمی توانیم چنین ادعایی کنیم و باید سناریوهای مختلفی برای آموزش داشته باشیم که در دست انجام است.

وی اضافه کرد: چه باید می کردیم؟ اولین کاری که انجام شد آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی بود، سپس مدارس با خلاقیت هایی که داشتند به وسیله فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همچنین در این ایام 320 هزارساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فرد به فرد اجرا شده است. همچنین 10 هزار گروه مجازی با 22 هزار معلم در 22 هزار مدرسه تشکیل شده است. پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم و کار در 13 استان انجام شد و برای سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به طراحی شش استودیو برای نابینایان، ناشنوایان، اوتیسم و غیره گفت: 1800 محتوا فراوری و جمع آوری شده که بعد از آنالیز این محتوا آنها را در یک پایگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار می دهیم. کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده و تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راه اندازی می گردد.

عدم دسترسی 40 درصد دانش آموزان استثنایی به آموزش های مجازی

وی همچنین به فراوری نرم افزار آموزش موبایلی برای تمام پایه های تحصیلی نیز اشاره و درباره مسائل عدم دسترسی خانواده ها به آموزش مجازی اظهار کرد: حدود 40 درصد دانش آموزان استثنایی به آموزش های مجازی دسترسی نداشتند. برای جبران این کاستی اقداماتی چون آموزش تلویزیونی و تهیه درسنامه ها و آموزش حضوری در مناطق دوردست انجام شد. اکنون نیز قصد داریم خیران را پای کار بیاوریم و راهبردهایی در حال اجرا است تا دسترسی والدین به ابزارهای هوشمند افزایش یابد.

حسینی تاکید نمود: در ایام کرونا آموزش و پرورش استثنایی کمتر از آموزش و پرورش عادی کار ننموده است. نواقصی هم در کار بوده که طبیعی است و اولیاء مهمترین ارزیابان هستند که باید از آنها بازخورد گرفت.

وی درباره بعضی محرومیت ها از آموزش در ایام کرونا گفت: درصد کمی از دانش آموزان با احتیاجهای ویژه، از پوشش خدمات ما دور بوده اند. فرم هایی برای مدارس ارسال شده تا میزان استفاده از شبکه شاد و دیگر روش ها را ارزیابی و تدابیری برای جبران بعضی عقب ماندگی ها از اول مهر برای این دانش آموزان بکار بگیریم.

شرایط و نحوه فعالیت مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید

در شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 که اخیرا از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده آمده است که یکی از ویژگی های سال تحصیلی جدید در دنیا و کشور مان، نگرانی از شیوع بیماری کووید 19 است و اظهار نظرها حاکی از ضرورت برنامه ریزی برای شرایط های متغیر است.

با توجه به شرایط حاضر و با درنظر دریافت فرض های متفاوت، ضروری است اقدامات متناسب در شرایط های سه گانه (سفید-زرد-قرمز) را پیش بینی و برای اجرای آن آماده شویم.

ملاحظات اجرایی برای بازگشایی مدارس استثنایی

1- ضرورت توجه به تفاوت های فردی و مهارت های یادگیری دانش آموزان

2- تدوین برنامه آموزش هفتگی متناسب با روزهای حضور دانش آموزان در مدرسه و گروه های مختلف استثنایی با اولویت بندی

دروس در آموزش حضوری

3- مدیران مدارس استثنایی موظف هستند قبل از آغاز سال تحصیلی شرایط دانش آموزان را در هر یک از شرایط زیر مشخص نموده و در برنامه ریزی، تصمیم گیری و ارائه خدمات آموزشی، توان بخشی و مشاوره ای به دانش آموزان از آن بهره مند شوند :

- شناسایی دانش آموزان دارای بیماری های خاص و زمینه ای، مسائل شدید رفتاری، معلول جسمی-حرکی شدید و اختلال طیف اتیسم با کم توانی ذهنی

- شناسایی دانش آموزان دارای والدین کم سواد

- شناسایی دانش آموزان فاقد وسیله ارتباطی هوشمند

- شناسایی دانش آموزانی که قادر به یادگیری آموزش های مجازی نمی باشند و والدین نیز نمی توانند در این خصوص

یاری نمایند.

- شناسایی دانش آموزانی که در استفاده از فضای آموزش مجازی برای یادگیری مسئله ای ندارند. (باسوادی والدین یا توانایی دانش آموز)

4- به منظور افزایش کیفیت آموزش در تقسیم روزها بین نو آموزان و دانش آموزان تفکیک پایه ها در کلاس های چند پایه مد نظر

قرار گیرد.

5- با توجه به محدودیت زمان آموزش حضوری، تقسیم روزها، بر اساس سطح یادگیری نوآموزان و دانش آموزان و موضوعات

درسی صورت گیرد

6- به منظور افزایش کیفیت فرایند آموزش در شرایط حاضر، در صورت امکان معلمان با نوآموزان و دانش آموزان پایه ای که در

سال گذشته به تدریس مشغول بوده اند ادامه فعالیت آنان در سال جدید با همان گروه سازماندهی شوند.

7- با توجه به اینکه اکثریت دانش آموزان با احتیاجهای ویژه برای رفت و آمد از سرویس استفاده می نمایند با ضرورت تعدیل ظرفیت

استفاده از وسیله نقلیه و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در زمان تدارک سرویس پیش بینی های لازم

صورت گیرد.

8- نحوه ساماندهی دانش آموزان خوابگاهی مدارس شبانه روزی استثنایی متعاقبا ارسال می گردد.

9- از محتواهای آموزشی پایگاه آموزش مجازی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و کانال محتوای آموزش سامانه شاد

در جهت تسهیل و تسریع در آموزش استفاده گردد.

10- در ابتدای سال تحصیلی، قبل از آغاز آموزش، نو آموزان و دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفته و ضمن مشخص سطح، معلم

با پیش بینی آموزش های ترمیمی، فرایند یادگیری را کامل کند.

11- تمامی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی طبق دستورالعمل ها و ضوابط وزارت متبوع موظف به حضور و ارائه خدمت در

مدارس هستند.

خدمات ویژه آموزشی، توان بخشی و مشاوره ای

خدمات توان بخشی در دوره های پیش دبستان و ابتدایی:

1) ارائه خدمات توان بخشی انفرادی به نوآموزان و دانش آموزان با احتیاجهای ویژه حاضر در مدرسه

2) برگزاری جلسات آموزشی یا پیش احتیاج فعالیت های توان بخشی و ارائه راهبردهای لازم به والدین جهت اجرا در منزل به صورت غیر حضوری

3) ارجاع بعضی نوآموزان و دانش آموزان در شرایط زرد به مراکز توان بخشی خارج از مدرسه جهت دریافت خدمات در مدارس فاقد نیروی توان بخشی

4) تهیه کلیپ و فیلم های آموزشی توسط نیروهای توان بخشی و ارایه در سامانه شاد

مشاوره و هدایت خانواده در دوره های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه:

1) برگزاری جلسات آموزش خانواده به روش مجازی

2) برگزاری جلسات توجیهی برای اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه به صورت مجازی

3) شناسایی نوآموزان و دانش آموزان احتیاجمند به خدمات مشاوره و مددکاری و اجرای برنامه های مشاوره ای برای آنان با توجه به شرایط آموزش حضوری و غیر حضوری

4) تهیه و تدوین بروشور، جزوات، فیلم های آموزشی و ... به منظور آشنایی خانواده ها و نوآموزان با خدمات هدایت، مشاوره و ارایه به اولیا به صورت غیر حضوری

5) ارائه محتواهای مشاوره و راهنمای خانواده نوآموزان و دانش آموزان با احتیاجهای ویژه در سامانه شاد

6) ارائه خدمات هدایت و مشاوره خانواده به والدین به صورت غیر حضوری و بسته آموزشی و تلفنی

مراکز هدایت و مشاوره خانواده دانش آموزان با احتیاج های ویژه:

1) برنامه ریزی در جهت ارتقا سطح بینش و دانش خانواده ها جهت پیشگیری از بروز مسائل و مسائل خانوادگی، تحصیلی و تربیتی فرزندان و برطرف آن به وسیله ارائه خدمات مشاوره انفرادی حضوری و غیر حضوری

2) آنالیز و شناسایی منابع و فرصت های در دسترس با تعین احتیاج ها و اولویت های ارائه خدمات مطلوب به والدین و دانش آموزان (بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و بهزیستی و ...)

3)تهیه کلیپ، بروشور و ارائه به مراجعان، مخاطبان و سامانه شاد

4) برگزاری آموزش خانواده با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری

5) اعلام ساعات مشاوره تلفنی و نصب آن در مرکز و اطلاع رسانی به مدارس و... را شامل می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1112

به "اعلام نحوه فعالیت مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نحوه فعالیت مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید