افزایش هزار کیلومتری آزادراه های کشور در تا سال 1400

به گزارش سبزا، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به آزادراه غدیر به عنوان یک راه شریانی اصلی در استان های تهران و البرز اعلام نمود: در انتها دولت دوازدهم در سال 1400 طول آزادراه های افتتاح شده در این دولت به هزار کیلومتر می رسد.

افزایش هزار کیلومتری آزادراه های کشور در تا سال 1400

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در مراسم افتتاح آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) که امروز با حضور رییس جمهور برگزار گردید، اظهارکرد: پروژه های متعددی در حوزه های مختلف توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده است. در بخش ریلی هشت پروژه به طول هزار و 530 کیلومتر معادل 13 درصد مسیرهای ریلی فعلی، در بخش آزادراهی 9 پروژه به طول 660 کیلومتر معادل 27 درصد آزادراه های موجود کشور و در بخش عظیمراهی 77 پروژه به طول 1800 کیلومتر معادل 11 درصد عظیمراه های کنونی کشور در اولویت قرار گرفته اند که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها به طور میانگین بیش از 85 درصد است و به مرور زمان آماده بهره برداری و افتتاح خواهند شد.

وی اضافه نمود: در بخش آزادراهی با بهره برداری از آزادراه غدیر، سال جاری 221 کیلومتر آزادراه در کشور به بهره برداری رساندیم که 2.5 برابر متوسط ساخت آزادراه در کشور است و با توجه به اینکه سالانه در کشور حدود 80 کیلومتر آزادراه ساخته می شد، اقدام و عملکردی بسیار مهم و ارزشمند است که طول آزادراه های کشور را به 2685 کیلومتر رسانده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با اشاره به توسعه 32 درصدی آزادراه های کشور در سال های اخیر ادامه داد: با برنامه ریزی اجرا شده در 6 ماهه نخست سال 1400 حدود 330 کیلومتر آزادراه دیگر افتتاح خواهد شد تا بدین ترتیب در دولت تدبیر و امید 1000 کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده باشد و طول آزادراه های کشور 50 درصد افزایش پیدا خواهد نمود که اقدامی بسیار عظیم در تکمیل شبکه آزادراهی کشور است.

خادمی گفت: خوشبختانه مجموعه ای از پروژه های آزادراهی در اطراف استان های تهران و البرز شامل آزادراه غدیر در جنوب استان های تهران و البرز، آزادراه تهران شمال و ادامه آزادراه شهید همت به عنوان کنارگذر شمالی شهر کرج در دست انجام است که قطعاً با بهره برداری از این آزادراه ها یک تحول ترافیکی و عملکرد بسیار خوب در ساماندهی ترافیک منطقه انجام خواهد شد.

وی آزادراه غدیر را شریانی اصلی در استان های تهران و البرز برشمرد و به تشریح جزئیات این پروژه راهبردی پرداخت و توضیح داد: این آزادراه از منطقه آبیک در غرب استان های البرز و قزوین آغاز می گردد و با گذر از لبه جنوبی استان های البرز و تهران به منطقه چرمشهر در شهرستان ورامین تهران و آزادراه حرم تا حرم متصل می گردد و علاوه بر اینکه ترافیک شهرهای تهران و کرج را کاهش می دهد، می تواند ترافیک شهرستان های جنوبی این دو استان شامل، نظرآباد، ماهدشت، ملارد، ورامین، پاکدشت و اشتهارد را جمع آوری و ساماندهی کند. بنابراین این آزادراه علاوه بر اینکه ترافیک شرق به غرب و غرب به شرق را راهنمایی و کلیه راه های منتهی به استان های البرز و تهران را به صورت یک حلقه ارتباطی به هم متصل خواهد نمود، یک تبادل ترافیکی را در این محورها ایجاد خواهد می نماید و نقش به سزایی در روان سازی و کنترل ترافیک را در این دو کلانشهر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد مشخصات این ابرپروژه اضافه نمود: این آزادراه در کیلومتر های صفر، 90 و 120 و 158 چهار آزادراه را قطع می نماید و یکی از آزادراه های منحصر به فرد در بحث تبادل ترافیکی خواهد بود. در ساخت این پروژه حدود 51 میلیون مترمکعب عملیات خاکی اجرا شده که معادل حجم خاکبرداری عظیمترین سد خاکی کشور یعنی سد کرخه است. همچنین در ساخت این پروژه 5/5 کیلومتر پل و حدود 50 کیلومتر تبادل و 220 کیلومتر عملیات راهسازی اجرا شده است که در نوع خود یک کار بی نظیر است. در بخش ایمنی، حداکثر شیب این آزادراه 4 درصد است و بنابراین سرعت مجاز در آزادراه 130 کیلومتر است که به نخستین آزادراه با این سرعت در کشور بدل شده است. در بخش سرمایه گذاری این پروژه راهبردی نیز تا به امروز سه هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در این پروژه اجرا شده است و ارزش روز پروژه 7 تا 8 هزار میلیارد تومان است که 70 درصد آن را قرارگاه خاتم الانبیا و 30 درصد را دولت سرمایه گذاری نموده اند.

خادمی اعلام کرد: پیش بینی ما این است که در سال اول حدود 30 میلیون مسافر و 32 میلیون تن بار از این آزادراه منتقل گردد و در سال بیستم این عدد به حدود 80 میلیون تن بار و 70 میلیون مسافر خواهد رسید که در نوع خود بی نظیر است. در بخش کاهش مصرف سوخت سالانه حدود 100 میلیون لیتر سوخت صرفه جویی خواهد شد که معادل مصرف سوخت یک روز کشور در طول سال است. همچنین با بهره برداری از این آزادراه، آلاینده های زیست محیطی نیز سالانه تا حدود 270 هزار تن کاهش می یابد و مدت سفر نیز حدود 2 ساعت کم خواهد شد و بنابراین در یک دوره بیست ساله نزدیک به حدود 25 هزار میلیارد تومان از این پروژه سودآوری خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1447

به "افزایش هزار کیلومتری آزادراه های کشور در تا سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزار کیلومتری آزادراه های کشور در تا سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید