تدوین طرح 5 ساله تجهیز و نوسازی 180 هزار هکتار از شالیزار های شمال

به گزارش سبزا، مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی از تدوین طرح پنج ساله برای تجهیز و نوسازی 180 هزار هکتار شالیزار های استان های گیلان و مازندران اطلاع داد.

تدوین طرح 5 ساله تجهیز و نوسازی 180 هزار هکتار از شالیزار های شمال

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا سرافرازی اعتبار مورد احتیاج این طرح را دو هزار و 900 میلیارد تومان برای مدت پنج سال برآورد کرد و گفت: مطالعات این طرح آماده است و به محض تامین اعتبار از سوی دولت، تجهیز و نوسازی این اراضی در دو استان شمالی شروع می گردد.

سرافرازی درباره مزیت های اجرای طرح تجهیز و نوسازی شالیزار های استان های گیلان و مازندران افزود: در صورت تامین اعتبار و اجرای این طرح، به طور متوسط 2400 متر مکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می گردد ضمن آنکه انتظار داریم متوسط فراوری در شالیزار ها نیز از 3.5 تن در هر هکتار به 4 تن در هکتار افزایش یابد.

وی افزود: با تجهیز و نوسازی شالیزارها، تسطیح اساسی در این اراضی نیز انجام می گیرد و امکان دسترسی اراضی به جاده ها و کاشت و برداشت مکانیزه محصول تسهیل می گردد.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی، کاهش تغییر کاربری شالیزار ها را از دیگر مزیت های اجرای این طرح یرشمرد و گفت: با تجهیز و نوسازی شالیزارها، فراوری در واحد سطح افزایش و مقرون به صرفه می گردد و از این رو تغییر کاربری اراضی کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی از سال 97 هیچ خدماتی به شالیزار ها در سایر استان ها ارایه نمی گردد، خاطر نشان کرد: پیش از این مصوبه، 450 هزار هکتار از شالیزار های کشور مستعد برای اجرای طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی شناسایی شدند و این طرح در 130 هزار هکتار از استان هایی مانند گلستان، ایلام، اصفهان، خوزستان و لرستان نیز اجرا و به بهره برداری رسید، اما پس از مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی، تجهیز و نوسازی شالیزار ها در سایر استان ها متوقف شد و در عمل هیچ خدماتی به این شالیزار ها ارائه نمی گردد.

سرافرازی در همین حال گفت: سال جاری با توجه به محدودیت های اعتباری، طرح تجهیز و نوسازی در سطح 3 هزار هکتار از شالیزار های استان های گیلان و مازندران در دست اجرا است.

وی با اشاره به طرح آب بندان در سه استان شمالی کشور، اذعان داشت: احداث آب بندان در استان های شمالی کشور از دو سال پیش شروع شده که مکمل طرح تجهیز و نوسازی است و به کسری آب مورد احتیاج شالیزار ها در پیک مصرف در دو ماه آخر یاری می نماید.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی، اکنون احداث سازه آب بندان در 3500 هکتار از اراضی شالیزاری دو استان گیلان و مازندران در دست اجرا است.

وی استقبال مردم از احداث آب بندان ها را خوب توصیف کرد و گفت: مردم هم از نظر تامین زمین و هم ساخت سازه ها مشارکت می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1240

به "تدوین طرح 5 ساله تجهیز و نوسازی 180 هزار هکتار از شالیزار های شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین طرح 5 ساله تجهیز و نوسازی 180 هزار هکتار از شالیزار های شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید