تست شخصیت mmpi (معرفی، نمره گذاری، تفسیر)

به گزارش سبزا، تست شخصیت mmpi را می توان یکی از مهمترین و معتبرترین پرسشنامه های شخصیت دانست که ضروری است نتایج آن توسط متخصص روانسنجی تفسیر و تعبیر گردد.

تست شخصیت mmpi (معرفی، نمره گذاری، تفسیر)

تست شخصیت mmpi یکی از معتبرترین آزمون های روانشناسی است که در مراکز درمانی و کلینیک های روانشناسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از نتایج به دست آمده از این پرسشنامه برای فرد نیمرخ روانی تهیه شده که متخصص روانشناسی و روانسنجی از روی آن سلامت روانی یا ویژگی های شخصیتی فرد را تشخیص می دهد.

معرفی تست شخصیت mmpi

تست شخصیت mmpi یا پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا را می توان یکی از مهمترین و معتبرترین آزمون های شخصیت دانست. این پرسشنامه در سال 1943 از طریق هاتاوی و مک کنیلی در دانشگاه مینه سوتا ساخته شد و بیش از هر پرسشنامه ای در بیمارستان ها و مراکز بهداشت روانی مورد استفاده نهاده شد و مشوق بسیاری از پژوهش های علمی می باشد.

این پرسشنامه در فرم اصلی خود دارای 556 سوال است و زمان لازم برای اجرای آن حدود یک ساعت می باشد. از آنجا که اجرای فرم 556 سوالی بسیار مشکل بود فرم های کوتاه تری از آن تهیه شد که کمترین آن فرم 71 سوالی می باشد که در سال 1968 دکتر کینی کان آن را تنظیم نموده و پس از انجام کارهای آماری قابلیت تشخیصی آن تایید شد.

تست شخصیت mmpi را می توان هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی اجرا نمود. فرم های گوناگون این پرسشنامه را می توان در گروه های سنی بالاتر از 16 سال و یا افرادی که حداقل دارای 8 کلاس تحصیلات هستند، اجرا کرد.

هدف از اجرای تست شخصیت mmpi

این تست نقش مهمی در معین مسائل اجتماعی، شخصی و رفتاری در بیماران روانی دارد و اطلاعات با ارزشی در جهت تشخیص و درمان بیماران در اختیار روانپزشک می گذارد ولی به دنبال کشف بیماری روانی نمی باشد.

هدف از اجرای این تست شناخت ابعاد شخصیت آزمون دهنده بوده و ویژگی های شخصیتی فرد را معین می نماید. کاربرد تست در موارد استخدام مشاغل خاص و مهم، ازدواج و مسائل خانوادگی و همچنین شناسایی اختلالات رفتاری و روانی می باشد و حتما باید توسط متخصصین روانسنجی و یا روانشناسی تفسیر گردد.

تست شخصیت mmpi یک ابزار تخصصی است و برای افرادی که دچار اختلال شخصیت و مسائل روان شناختی هستند ساخته شده و نتایج به دست آمده در خصوص افراد بهنجار و عادی کاربرد کمتری دارد. نتیجه به صورت نموداری (نیمرخ روانی) ارایه می گردد که توسط متخصص روانشناسی و روانسنجی قابل تفسیر است.

تست شخصیت mmpi در ایران

فرم اصلی پرسشنامه mmpi به علت احتیاج مبرم به آزمون های روانی توسط عده ای در ایران به کار برده می گردد. از آنچا که اجرای چنین پرسشنامه ای بسیار طولانی و وقت گیر بوده و همچنین سوالاتی که در این فرم می باشد با توجه بر فرهنگ غربی تهیه شده و با فرهنگ ایرانی چندان تطابق ندارد، اجرای این آزمون آن چنان که انتظار می رفت، نمی تواند منعکس نماینده شخصیت یک فرد ایرانی باشد.

با در نظر دریافت این مسائل دکتر اخوت، براهنی، شاملو و نوعپرست در سال 1353 فرم کوتاه این پرسشنامه را به فارسی ترجمه نموده و با توجه به ویژگی های فرهنگی ایران تغییراتی در بعضی از سوالات ایجاد کردند. این فرم کوتاه شده کاربرد بسیار وسیعی در فعالیت های پژوهشی بالینی پیدا نموده است و هنوز هیچ آزمون با آن برابری نمی نماید.

نمره گذاری تست شخصیت mmpi

نمره گذاری این پرسشنامه در دو دسته از مقیاس ها صورت می گیرد. یک دسته مقیاس های روانی را شامل می گردد که قبل از تفسیر و نمره گذاری مقیاس های بالینی نمره گذاری و تفسیر می گردد. مقیاس های روانی شامل مواردی است که احتمال اینکه فرد به بعضی از سوالات دروغ گفته باشد یا جنبه های دفاعی به خود گرفته باشد را معین می نماید. همچنین با استفاده از بعضی میزان های این مقیاس می توان معین کرد که آیا فرد در طول پاسخدهی به آزمون کوشش داشته خود را بهتر و یا بدتر جلوه دهد. بر همین اساس نمرات آزمودنی در مقیاس بالینی نیز مورد تعبیر و تفسیر قرار می گیرند.

  • مقیاس های روانی شامل موارد زیر است:

مقیاس (وانمود خوب) دروغ سنجی: فرد کوشش دارد خود را بهتر نشان دهد.

مقیاس (وانمود بد): فرد کوشش دارد خود را بدتر نشان دهد.

مقیاس (انکار کردن): فرد در طول آزمون حالت تدافعی دارد.

  • مقیاس های بالینی به خصوصیات شخصیتی فرد در ابعاد مختلف می پردازد. این مقیاس ها در فرم 71 سوالی کاهش پیدا نموده اند و مقیاس های به جامانده شامل موارد زیر است:

مقیاس HS یا هیپوکندری: به خصوصیت بیماری گونه خود فرد اشاره دارد. کسانی که نمره بالایی در این قسمت می گیرند توجه زیادی به مسائل جسمی خود دارند و اغلب احساس بیماری و ناراحتی می نمایند، اما در واقع مشکل خاصی ندارند.

مقیاس D یا افسردگی: نمره فرد در این مقیاس میزان افسردگی را نشان می دهد.

مقیاس Hy یا هیستری: مقدار تمایل فرد به انجام واکنش های نمایشی را نشان می دهد.

مقیاس Pd یا انحراف روانی اجتماعی: میزان واکنش های ضد اجتماعی را نشان می دهد.

مقیاس PT یا ضعف روانی: نشان دهنده خستگی و ضعف روانی است.

مقیاس SC یا اسکیزوفرنی: به وجود اختلالات اسکیزوفرنیک یا شبه آن اشاره می نماید.

مقیاس Ma یا شیدایی خفیف: این نتیجه برعکس نتیجه افسردگی است. این افراد شادتر و پرانرژی تر از معمول هستند و اگر این حالت اما اگر بیش از اندازه باشد اختلال مانیا یا شیدایی محسوب می گردد.

تفسیر تست شخصیت mmpi

برای تفسیر کامل آزمون mmpi وجود تجربه عملی با افراد و بیماران و اجرای آزمون ضروریست. معمولا با رسم پروفایل و نیمرخ روانی نمرات آزمودنی در مقیاس های بالینی و روانی به ترتیب بالاترین نمرات فرد در مقیاس های بالینی، معین و کدبندی لازم انجام می گردد. چندین ترکیب مختلف از کدبندی ها در تفسیر آزمون mmpi ارایه شده است، ولی مسلم است که تفسیر نهایی تنها با استناد به این رمزها و کدبندی ها انجام نمی گردد و کلیه نمرات فرد در مقیاس های بالینی و روانی و شیوه پاسخدهی به آزمون مدنظر قرار می گیرد. یادآوری می گردد بهتر است که نتیجه این آزمون توسط روانشناس بالینی و یا متخصص روانسنجی و در کنار مصاحبه بالینی تفسیر و به کار گرفته گردد.

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1173

به "تست شخصیت mmpi (معرفی، نمره گذاری، تفسیر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست شخصیت mmpi (معرفی، نمره گذاری، تفسیر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید