خبرنگاران امیدواری آلمان به توقف گسترش کرونا با واکسیناسیون

به گزارش سبزا، تهران- خبرنگاران- افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آلمان در حالی فرایند صعودی دارد که مقامات این کشور امیدوارند با واکسیناسیون سراسری از وخامت بیشتر اوضاع جلوگیری نمایند.

خبرنگاران امیدواری آلمان به توقف گسترش کرونا با واکسیناسیون

به گزارش چهارشنبه خبرنگاران، با شروع فصل بارندگی و سرما در آلمان، شرایط شهرهای این کشور طی روزهای اخیر بحرانی تر شده و تعداد مرگ و میرهای روزانه مربوط به ویروس کرونا به شدت رو به افزایش گذاشته است. موسسه روبرت کخ از ثبت روزانه 20 مورد مبتلای جدید خبر داده است. طبق آمار این موسسه صبح چهارشنبه 590 مورد مرگ و میر جدید طی 24 ساعت ثبت شده که 100 مورد بیشتر از رکورد قبلی (487 مرگ و میر) در چهارشنبه گذشته است.

در مجموع 20815 مبتلای جدید با ویروس کرونا در طی 24 ساعت گزارش شده است. بالاترین میزان روزانه تا به امروز مربوط به 20 نوامبر (سی ام آبان) با 23، 648 مورد بود. همچنین تعداد کل افرادی که با آلودگی به کرونا فوت نموده اند به 19، 932 نفر رسید.

موسسه روبرت کخ بالاترین نرخ آلودگی در سراسر کشور (149.1 آلودگی جدید را در هر 100000 نفر) طی 7 روز را خاطرنشان کرد. این در حالی است که دولت های فدرال و ایالتی می خواهند این نرخ به کمتر از 50 نفر برسند.

در چنین شرایطی آموزشگاه علوم ملی لئوپولدینا خواهان تشدید تدابیر کرونایی در آستانه تعطیلات سرانجام سال شده و هر روز نیز سیاستمداران بیشتری خواهان اعمال محدودیت ها حتی پس از این تعطیلات هستند. در ایالت جنوبی بایرن که بار دیگر به کانون گسترش کرونا تبدیل شده، قوانین سختگیرانه تری مانند محدودیت های خروج، ممنوعیت حضور در مراکز شهر و مقررات منع رفت و آمد در مناطق شلوغ از همین چهارشنبه اعمال می گردد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بار دیگر بر لزوم جدی دریافت تدابیر کرونایی در این کشور اروپایی تاکید نمود. وی امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود در مجلس آلمان (بوندستاگ) گفت: ما امروز با شرایطی دست به گریبان هستیم که تا کنون تجربه نداشتیم. وی با بیان این که باید همه کوشش خود را به کار گیرند تا بر این شرایط استثنایی فائق آیند، خواهان تشدید اقدامات در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا شده است. مرکل با تاکید بر لزوم تعطیلی گسترده پس از کریسمس شد گفت اقدامات متقابل دیگری علیه ویروس کرونا قبل از تعطیلات نیز باید در دستور قرار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ما باید سخت کار کنیم. در یک مرحله تا 10 ژانویه (21 دی) مغازه ها باید بسته شوند. همچنین تعطیلی مراکز آموزشی باید تمدید گردد یا به کلاس های دیجیتال تغییر یابد. صدراعظم آلمان بدین ترتیب صریحاً بر خواسته های آموزشگاه علوم لئوپولدینا برای یک تعطیلی سخت در سراسر کشور صحه گذاشت. وی با بیان این که موج جدید همه گیری او را نگران نموده گفت که همه اقدامات باید انجام گردد تا همه گیری مجددا گسترش نیابد.

مرکل از مردم خواست که تماس با افراد دیگر را کاهش دهند. وی تاکید نمود: اگر ما قبل از کریسمس تماس زیادی داشته باشیم، این آخرین کریسمس ما با پدربزرگ و مادربزرگ خواهد بود، پس چیزهای زیادی را از دست خواهیم داد.

آرمین لاشت نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن نیز هوادار ادامه محدودیت ها پس از کریسمس است. وی به خبرگزاری د. پ.آ. گفت: پس از کریسمس به یک تعطیلی واقعی در سال نو احتیاج داریم تا چشم انداز عادی شدن را دوباره برای سال 2021 توسعه دهیم. وی تأکید کرد: از کریسمس تا سرانجام تعطیلات سال جدید، کشور به احتمال زیاد می تواند به طور کامل تعطیل گردد و بنابراین به طور موثر گسترش همه گیری را متوقف کند.

این در حالی است که کارشناسان تعطیلی سراسری را به منزله یک فاجعه مالی برای کشور ارزیابی می نمایند. دروستن مدیر انستیتوی ویروس شناسی برلین می گوید: ما اکنون باید حتما کاری انجام دهیم. به گفته وی تهدید به قفل شدن در سرانجام ژانویه و در تمام ماه فوریه با عواقب گسترده ای برای اقتصاد کشور همراه است. از همین رو کارشناسان واکسیناسیون سراسری را راه چاره مناسبی برای برون رفت از این دوراهی برای دولت آلمان می دانند.

پیش از این وزیر بهداشت آلمان از برنامه ریزی برلین برای شروع فرایند واکسیناسیون در هفته های آینده خبر داده است. وی ابراز امیدواری نموده که اولین واکسن ها علیه ویروس کرونا ظرف چند هفته در دسترس باشد. اما بی تردید میزان این واکسن برای همه کسانی که می خواهند واکسینه شوند کافی نخواهد بود. برای حل این مشکل کمیسیون واکسیناسیون انستیتو روبرت کخ شهفرایندان را به 6 گروه تقسیم نموده است که در آنها جمعیت آلمان بر اساس فوریت بنابر سن، بیماری های احتمالی قبلی و فعالیتهای حرفه ای طبقه بندی شده است.

به نوشته تارنمای شبکه دویچه وله پنج دسته اول که دارای اولویت بیشتری هستند، جمعیتی بین 5، 5 تا 9 میلیون نفر را تشکیل می دهند. اما بیشتر جمعیت آلمان، یعنی حدود 45 میلیون نفر، در پایین ترین گروه، یعنی با اولویت پایین طبقه بندی شده اند. هر چند این توصیه نهایی نیست و وزارت بهداشت آلمان باید تصمیم نهایی را بگیرد. این وزارتخانه گفته است در نظر دارد از متخصصان دیگر نیز مشاوره بگیرد.

هنوز روشن نیست که بر چه اساسی افراد برای واکسینه شدن دعوت می شوند. برنامه ریزی شده است که افراد با الویت بالا در مراکز واکسیناسیون گواهی پزشکی ارائه نمایند که نشان دهد آنها در خطر جدی یا احتمال مرگ بر اثر کرونا هستند. در همین حال پزشکان عمومی این روش را رد می نمایند زیرا این کار خارج از ظرفیت آنهاست و آنها را با چالش دشواری روبرو می نماید.

مقامات آلمانی امیدوارند با واکسیناسیون سراسری از گسترش بیشتر همه گیری در فصل سرما و نیز اجبار به تعطیلی سراسری که اقتصاد این کشور را با مسائل جدی روبرو می نماید جلوگیری نمایند. تعطیلات سراسری که این کشور اروپایی در موج اول شیوع کرونا به اجرا گذاشت، زیان های سنگینی به دنبال داشت. کمیسیون اتحادیه اروپا برآورد نموده که فراوری ناخالص ملی آلمان در امسال شش و سه دهم درصد به نسبت سال قبل کاهش داشته باشد که این شدیدترین رکود مالی آلمان از سرانجام جنگ جهانی دوم به این سو به شمار می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1313

به "خبرنگاران امیدواری آلمان به توقف گسترش کرونا با واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امیدواری آلمان به توقف گسترش کرونا با واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید