سامانه پرتاب فضایی آمریکا با کمبود بودجه روبرو شده است

به گزارش سبزا، هزینه پیش بینی شده برای ساخت ابرموشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) ناسا و زیرساخت های زمینی آن، تا حدی افزایش یافته که این آژانس فضایی را وادار نموده است تا درباره لزوم افزایش بودجه به کنگره آمریکا اطلاع دهد.

سامانه پرتاب فضایی آمریکا با کمبود بودجه روبرو شده است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

کاترین لودرز (Kathy Lueders) که به تازگی به مدیریت مأموریت های فضایی سرنشین دار ناسا منصوب شده است، در پستی وبلاگی که 27 آگوست (6 شهریور) منتشر کرد، این موضوع را خبر داد و گفت: هزینه پایه برای توسعه SLS میزان 9.1 میلیارد دلار و بودجه پایه برای سامانه های پشتیبانی زمینی نخستین پرتاب این موشک 2.4 میلیارد دلار است.

او این موضوع را بدون اشاره به بودجه قبلی اعلام کرد. پیش از این کنگره با توجه به ارقام اقتصادی سال 2019 با 7 میلیارد دلار تعهد اقتصادی برای توسعه SLS (Space Launch System) موافقت نموده بود.

نخستین پرتاب SLS که با همکاری بویینگ توسعه می یابد، آرتمیس 1 نام دارد و در نوامبر 2021 (آبان 1400 خورشیدی) فضاپیمایی بدون سرنشین را برای پیشبرد برنامه آرتمیس به ماه خواهد فرستاد تا گامی برای فرستادن انسان به ماه در سال 2024 (1403 خورشیدی) باشد.

لودرز نوشت: اگرچه احتمالاً ناسا به دلیل همه گیری کرونا که منجر به افزایش فاصله فیزیکی شده است، در بعضی موارد با کمبود قطعات در صنعت فضایی روبرو گردد. اما مأموریت آرتمیس 1 طبق برنامه پیش خواهد رفت. یک تست گرم موفقیت آمیز ما را قادر می سازد که تاریخ پرتاب مشخصی را برای مأموریت هدف گذاری کنیم.

  • بوستر موشک SLS ناسا با ایجاد نیرویی بزرگ آزمایش شد

او هم چنین یادآور شد که توسعه موشک های آینده نیز باید در کنار فعالیت های فعلی به آرامی پیش برود، از جمله موشکی که فضاپیمای اوریون (Orion) را برای یک مأموریت سرنشین دار آزمایشی در نوامبر 2023 (آبان 1402 خورشیدی) به مدار ماه، خواهد برد.

لودرز درباره آمادگی ناسا برای توسعه پروژه SLS اعلام نمود: ما به خوبی برای مأموریت های آینده آماده ایم و افزایش قابل توجه نرخ فراوری، کیفیت بالای کار و بازدهی بالا به خوبی مشهود است. در عین حال که برای برنامه کاوش ماه با چالش های تازه ای روبه رو هستیم، با حرکت رو به جلو، کوشش می کنیم به کاهش هزینه های فراوریِ توانمندترین سامانه پرتاب دنیا ادامه دهیم.

لازم به ذکر است در ماه آوریل (فروردین) سال جاری دیوان محاسبات آمریکا، در ارزیابی برنامه های ناسا، هزینه توسعه SLS را 8.75 میلیارد دلار و هزینه توسعه زیرساخت های زمینی آن (Exploration Ground Systems) با نام EGS را 2.33 میلیارد دلار تخمین زده بود، اما برآوردهای جدید اندکی افزایش را نسبت به این برآورد نشان می دهد. این درحالی است که ناسا با مقایسه ارقام تازه با برآورد اولیه در سال 2014 (به ترتیب 7.02 و 1.84 میلیارد دلار) خبر از افزایش 30 درصدی هزینه ها می دهد.

طبق اطلاعیه ها، بعید است که کنگره آمریکا تغییری اساسی در برنامه های SLS و EGS ایجاد کند. اگرچه هنوز مجلس سنای آمریکا لایحه اعتبارات مربوط به SLS و EGS را تأیید ننموده است اما سناتور ریچارد شلبی (Richard Shelby) رئیس کمیسیون اعتبارات ناسا پیش از این از برنامه SLS حمایت نموده بود. علاوه بر این، مجلس برای SLS و EGS به ترتیب 343 و 75 میلیون دلار بیش از آنچه دولت خواسته بود اختصاص داد.

بنابراین با وجود درخواست ناسا، اگر کنگره آمریکا بر پیشبرد برنامه های فضایی دولتی تمرکز نداشته باشد، احتمال اینکه شاهد تغییر زیادی در بودجه سامانه پرتاب فضایی باشیم اندک است و این موضوع می تواند موجب تأخیر در برنامه های کاوش اعماق فضای ناسا گردد. هرچند ناسا کوشش می نماید با وجود موانع، حتی در صورت به تعویق افتادن بعضی از پروژه های دیگر مانند ارسال کاوشگر کلیپر به قمر اروپای مشتری، برنامه آرتمیس را طبق زمان بندی پیش ببرد.

عکس کاور: نمایی از موتورهای نصب شده بر روی موشک پروژه آرتمیس 1 سامانه پرتاب فضایی ناسا

Credit: NASA/Eric Bordelon

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1150

به "سامانه پرتاب فضایی آمریکا با کمبود بودجه روبرو شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه پرتاب فضایی آمریکا با کمبود بودجه روبرو شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید