قاضی صلواتی خطاب به زیباحالت منفرد: خودت را به تحریمها وصل نکن

به گزارش سبزا، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب خطاب به علیرضا زیباحالت منفرد همدست زنجانی گفت: خود را به تحریمها وصل نکن؛ شما فقط به دنبال منافع خودتان بودید و حتی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری کرده اید.

قاضی صلواتی خطاب به زیباحالت منفرد: خودت را به تحریمها وصل نکن

به گزارش خبرنگار قضایی خبرنگاران، علیرضا زیباحالت منفرد در ادامه دفاعیات خود در چهارمین جلسه محاکمه اش اظهار کرد: بعد از واگذاری 60 درصد بانک FIIB به بانک ملت چارت سازمانی تغییر یافت و من دیگر حتی عضو افتخاری این بانک هم نبودم.

در این هنگام قاضی صلواتی از متهم پرسید شما منافع سرشار از بانک FIIB حاصل کردید چرا دروغ می گویید؟

متهم پاسخ داد: کدام منافع؟

قاضی گفت: شما نقش خودتان را کمرنگ می کنید در صورتی که اگر اقدامات شما نبود بابک زنجانی هیچ وقت به نیات مجرمانه خود نمی رسید.

نماینده دادستان نیز خطاب به متهم گفت: شما حلقه وصل بابک زنجانی به اقدامات مجرمانه اش بوده اید. زمانی که زنجانی، شمس و فلاح محاکمه شدند، شما متواری بودید و اگر امروز به صورت جداگانه محاکمه می شوید به معنای این نیست که جدا از شبکه بابک زنجانی بوده اید.

متهم در پاسخ به این اظهارات گفت: من 15 سال خارج از ایران زندگی کردم و مقیم مالزی هستم و فرزندانم در آنجا تحصیل کرده اند. هرگز متواری نبودم بلکه مهاجرت کرده بودم.

نماینده دادستان از متهم پرسید آیا از تشکیل پرونده اطلاع نداشتید؟

متهم پاسخ داد: اطلاع داشتم اما فکر نمی کردم ارتباطی با من داشته باشد. زمانی که بابک زنجانی را دیدم هیچ وقت فکر نمی کردم که قرار است اقدامات او به ضرر کشور خواهد بود و هیچگاه از سوءنیت زنجانی خبر نداشتم.منافع من از خرید بانک FIIB , دویست هزار دلار و 600 میلیون تومان بوده است و منافع دیگری نداشتم.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما اطلاع داشتید که قراردادهای جعلی سوئیفت ها از تهران می آید.

متهم نیز پاسخ داد: من اصلا در سیستم بانک وجود خارجی نداشتم.

قاضی ادامه داد: شما در حالی می گویید که هیچ نقشی در بانک FIIB نداشتید که حواله ها را به این بانک و شرکتهای صوری زنجانی ارسال می کردید.

زیباحالت پاسخ داد: آنها شرکت خودم بود و برای دور زدن تحریمها این کارها را انجام دادیم و هیچ کدام از حواله ها به مشکل نخورد و به مقصد رسید. ضمن اینکه واقعا نمی دانستم زنجانی در آینده چه کار می خواهد بکند و زمانی هم که با او آشنا شدم مورد وثوق وزیران وقت بود.

نماینده دادستان از متهم سوال کرد آیا شما در خرید بانک در گرجستان نیز نقش داشتید؟ متهم پاسخ داد: به هیچ عنوان.

نماینده دادستان در ادامه از میزان نفت های تحویل شده به او پرسید که زیباحالت پاسخ داد: چند فروند کشتی نفتکش شامل میعانات گازی پارس جنوبی دریافت کردم که این محموله ها ماه ها روی کشتی مانده بود و هیچ کشوری به خاطر بوی بد و مسائل زیست محیطی انبارداری آن را قبول نمی کرد.

متهم جمع محموله های نفتی را 10 الی 11 میلیون بشکه عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال نماینده دادستان مبنی بر اینکه این محموله ها به فروش رسید یا خیر گفت: من هیچ محموله ای نفروختم.

زیباحالت منفرد همچنین در پاسخ به سوال نماینده دادستان مبنی بر اینکه طبق اسناد و مدارک موجود نفت تحویلی به شما کسری داشته و آیا این کسری را می پذیرید، گفت: تنها کسری که شمس یا کاپیتان بجنوردی به آن اشاره می کرد مربوط به کشتی هرکولس بوده است و قرارداد این کشتی را با شرکت گرانمارین امضا کرده بودم.

این متهم در ادامه در پاسخ به سوال دیگر نماینده دادستان درباره هزینه اجاره بهای کشتی گفت: هزینه اجاره بهای کشتی یک میلیون و 500 هزار دلار در ماه بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر نماینده دادستان مبنی بر اینکه آیا متوسط قیمت بین المللی نیز همین طور بود یا خیر گفت: زمانی که شرکت گرانمارین هزینه اجاره بهای هر بشکه در ماه را یک دلار و 10 سنت گفت آقای شمس که در امور نفتی تخصص داشت به من گفت قیمت در شرایط موجود مناسب است و با تایید شمس این کار را انجام دادم.

در ادامه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: قیمت قرارداد شما بسیار بالاتر از متوسط بین المللی بوده است.

متهم نیز پاسخ داد: شرایط تحریم با شرایط عادی فرق می کند.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: این موضوع ارتباطی به تحریم ندارد و قیمت شما بسیار بالاتر از قیمت متوسط بین المللی بوده است، با دادگاه صادق باشید.

نماینده دادستان از متهم سوال کرد آیا در قراردادی که با شرکت گرانمارین امضا کردید بحثی از تحریم ایران وجود داشت که متهم پاسخ داد مسلما می دانستند نفت برای ایران است و شاید به خاطر همین بیشتر از عرف بین المللی پول گرفتند.

نماینده دادستان گفت: بنابر این اظهارات شما برای دور زدن تحریمها فقط بهانه است و کاری انجام ندادید.

زیباحالت در ادامه در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه شما کارمند بابک زنجانی بودید یا خیر گفت: من کارمند زنجانی بودم و از گرنمارین پورسانت دریافت می کردم.

وی همچین در پاسخ به قاضی صلواتی مبنی بر اینکه دریافتی شما چقد بوده است گفت: یک میلیون و 200 هزار دلار.

قاضی صلواتی در پاسخ اظهار کرد: شما 60 میلیون دلار بابت فروش نفت ها به جیب زدید.

متهم گفت: اگر اسناد و مدارکی دال بر صحت این موضوع وجود داشته باشد قبول می کنم.

قاضی صلواتی در ادامه اضافه نمود: خودت را به تحریمها وصل نکن شما فقط به فکر منافع خودتان بودید و حتی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می کردید.

زیباحالت بار دیگر گفت: درآمد من در قالب پورسانت از گرانمارین یک میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

قاضی گفت: دروغ می گویی.

وی در ادامه در پاسخ به سوال نماینده دادستان درباره محموله هایی در اختیار خانم یو بوده است گفت: من اصلا خانم یو را نمی شناسم و از طریق کاپیتان بجنوردی خانم یو به من پیشنهاد 50 درصدی سود حاصل از فروش محصولات را داده بود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا شما با خانم یو قرارداد داشتید گفت: به هیچ عنوان قراردادی نداشتم.

منبع: تسنیم
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 315

به "قاضی صلواتی خطاب به زیباحالت منفرد: خودت را به تحریمها وصل نکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاضی صلواتی خطاب به زیباحالت منفرد: خودت را به تحریمها وصل نکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید