مصاحبه ظریف و چند نکته

به گزارش سبزا، می توان آرزو کرد روزی برسد در ایران هم شاهد راه اندازی و فعالیت شبکه های تلویزیونی رادیویی خصوصی باشیم.

مصاحبه ظریف و چند نکته

خبرنگاران، رضا غبیشاوی - درباره مصاحبه اخیر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با شبکه طلوع نیوز افغانستان می توان این نکات و سوالات را مطرح نمود.

اول - ظریف گفته طالبان در فهرست گروه های تروریستی ایران است. می توان درخواست کرد این فهرست منتشر گردد تا همه بدانند کدام افراد و مجموعه ها در این فهرست حضور دارند. همچنین می توان سوال کرد افراد و مجموعه ها چگونه به این فهرست، وارد یا خارج می شوند. مجازات ها و محدودیت ها علیه آنها چیست؟

دوم- چارچوب های ارتباط با گروه ها و افراد حاضر در لیست گروه های تروریستی ایران چگونه است؟ با کدام بخش می توان ارتباط داشت؟ چگونه با انها می توان ارتباط داشت؟ آیا به عنوان مثال، خبرنگاران و رسانه ها می توانند با آنها ارتباط و مصاحبه و ... داشته باشند؟

سوم - این مصاحبه نمونه یک مصاحبه حرفه ای است و می توان آن را در کلاس های آموزش روزنامه نگاری ارائه کرد. خبرنگار به موضوع تبادل نظر، مسلط است. برای رسیدن به پاسخ ها پیگیر می گردد و ممکن است یک سوال را چند بار به شکل های مختلف مطرح کند تا به پاسخ برسد. سوال و جواب ها حالت بازپرسی ندارد. خبرنگار کوشش نموده بی طرفی نسبی را حفظ کند. ظریف نیز نشان داد که هم توانای بالایی در پاسخ به سوالات چالشی دارد و هم از تبادل نظر با یک خبرنگار مسلط، لذت می برد. البته این مصاحبه بی نقص هم نبود. مثلا خبرنگار می توانست لحن محبت آمیز تری داشته باشد و از جدیت بیش از حد خودداری کند.

چهارم - این مصاحبه توسط لطف الله نجفی زاده خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی طلوع نیوز افغانستان انجام شد که بازتاب ها و اطلاعات زیادی هم داشت. می توان آرزو کرد روزی برسد در ایران هم شاهد راه اندازی و فعالیت شبکه های تلویزیونی رادیویی خصوصی باشیم.

این مصاحبه می تواند توجه ها را به شرایط رسانه ها و خبرنگاران در ایران و افغانستان و مقایسه شرایط آنها در این دو کشور جلب کند. به نظر می رسد در بیشتر موارد، شرایط خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان بهتر از ایران است. البته همچنان تعداد زیادی از خبرنگاران در افغانستان ترور می شوند و به قتل می رسند.

با این حال آنالیز شرایط قانونی راه اندازی رسانه ها و فعالیت خبرنگاران، محاکمه رسانه ها و خبرنگاران، توقیف رسانه ها، زندانی شدن خبرنگاران در افغانستان نسبت به ایران بهتر است.

پنجم - این مصاحبه چالشی و جذاب بیش از هر چیز به سود ظریف بود که توانست به بخش های زیادی از مهمترین سوالات و ابهامات و علامت سوال ها در میان افکار عمومی ایران و افغانستان جواب دهد. مصاحبه ای که باعث شد بسیاری به دور از مصاحبه های تبلیغاتی - اداری و در زمانه کوتاه نوشتن و کوتاه شنیدن، به مصاحبه حرفه ای 51 دقیقه ای گوش دهند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1362

به "مصاحبه ظریف و چند نکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه ظریف و چند نکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید