هیچ کس به فکر بازار سیاه دارو نیست

به گزارش سبزا، هر وقت چالش های دارویی جدی تر می شود و فهرست کمبود های داروخانه ها و بیمارستان ها طویل تر، بازار سیاه دارو فربه تر شده تا حکایت خیابان ناصرخسرو و پیچیدن همه نسخه هایی که در هیچ داروخانه ای امکان پیدا کردنش نیست همچنان پابرجا بماند.

هیچ کس به فکر بازار سیاه دارو نیست

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، حالا هم مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، ضمن پذیرش وجود بازار سیاه دارو در کشور می گوید: ما وظیفه نداریم بازار غیررسمی دارو را رصد کنیم.

ناصرخسرو را دیگر همه مردم می شناسند، حتی آن هایی که مجبور نبودند برای پیچیدن نسخه هایشان تمام داروخانه های شهر را زیر پا بگذارند و دست آخر به این گوشه شهر راه کج کنند و حتی آن هایی که نمی دانند حکیم ناصرخسرو شاعر و نویسنده قرن 5 هجری کیست! آن ها هم خوب می دانند برای تهیه دارو های نایاب می توانند روی این بازار سیاه دارویی حساب کنند و اتفاقاً هر وقت تنگنای بازار های رسمی دارویی جدی تر می شود، بازار سیاه دارو در ناصرخسرو و ناصرخسرو هایی که این روز ها در کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی فعالند، فربه تر می شود. اما اصلی ترین پرسشی که طی چند دهه فعالیت بازار سیاه دارویی و ناصر خسرو همچنان بی جواب باقیمانده این است، دارو های موجود در بازار ناصرخسرو از کجا به این بازار سیاه نشت کرده اند؟

سؤالی که با افشاگری های اخیر وزیر بهداشت درباره شبکه فساد گسترده در سازمان غذا و دارو پاسخ به آن چندان هم سخت نیست.

جعل مهر پزشکان برای خروج دارو از سامانه رسمی توزیع

شاید شما هم با منشی هایی روبرو شده باشید که هنگام دریافت دفترچه با تردستی خاصی یکی دو برگه اضافی از دفترچه بیمه را می کنند یا هنگام مراجعه به داروخانه وقتی یکی دو قلم از نسخه مذکور را نمی خواهید، متصدی داروخانه آن را از فهرست داروهایتان حذف نمی کند. جالب تر از همه اینکه گاهی وقت ها حتی برگ های دفترچه بیمه خرید و فروش می شود. هدف نهایی همه این اقدامات یک چیز است، خروج دارو به قیمت دولتی از شبکه رسمی! با وجود این محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره دارو های گران قیمت و کمیابی که در نسخه برخی پزشکان نوشته می شود، نظر دیگری دارد و می گوید: تقریباً در هر روز سه الی چهار نامه را ارجاع می دهم که پزشکان به ما اطلاع رسانی کرده اند که از مهرشان سوء استفاده شده است و ما این موضوع را هم از نظر قضایی و هم در حوزه وزارتی پیگیری می کنیم.

به گفته وی، ساخت یک مهر کار دشواری نیست و کسانی که بخواهند سوء استفاده کنند، قطعاً از مهر پزشکان هم سوء استفاده می کنند. جهانگیری نسخه کردن برخی دارو های گران قیمت و وارداتی را از مصادیق سوء استفاده از مهر پزشکان می داند و تأکید می کند: جهت جلوگیری از این موضوع، تا پایان امسال همه پزشکان به امضای الکترونیک دسترسی خواهند داشت.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از جعل مهر پزشکان می افزاید: ما برای جلوگیری از جعل مهر پزشکان اقدام به ایجاد امضای الکترونیک برای همه پزشکان کرده ایم که این موضوع در حال انجام است و تا پایان سال تمام پزشکان به امضای الکترونیک دسترسی خواهند داشت و می توانند نسخه الکترونیک تجویز و امضا کنند.

نسخه نویسی، نسخه پیچی و امضای الکترونیک راهکار جمع شدن بازار سیاه

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو در عین حالی که بازار سیاه و ناصر خسرو را می پذیرد، معتقد است: بازار ناصر خسرو، آنقدر کوچک است که نمی توان این مکان را عامل بروز بازار سیاه دارو در کشور دانست.

وی رصد بازار دوم دارویی که همان بازار سیاه دارو است را وظیفه وزارت بهداشت نمی داند و می افزاید: شرکت های رسمی واردکننده دارو نمی توانند در بازار ناصر خسرو ورود کنند و حداقل تاکنون، گزارشی از مراجع امنیتی و نظارتی در این ارتباط نداشته ایم.

به گفته مهرعلیان باید دنبال ریشه های بازار سیاه دارو باشیم. وی با تأکید بر اینکه سیاست ما حمایت از تولید داخل است، تصریح می کند: وجود نسخه نویسی، نسخه پیچی و امضای الکترونیک، باعث خواهد شد که بازار غیررسمی دارو در کشور از بین برود.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم در این باره تأکید می کند: وزارت بهداشت خارج از داروخانه هیچ اختیار و ابزاری برای نظارت و برخورد با تخلفات دارویی ندارد و قانون هم اجازه این مداخله را به وزارت بهداشت نداده است.

وی در عین حال افزایش حساسیت و توجه مجدد رسانه به موضوع بازار سیاه ناصرخسرو را به فال نیک می گیرد و می گوید: امیدواریم با این توجه دوباره و به دنبال آن ورود دستگاه های مسئول انتظامی، امنیتی و قضایی و اخذ اطلاعات ادعا شده، بقایای این بازار سیاه 30 - 40 ساله از سیمای پایتخت رخت بر بندد.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 318

به "هیچ کس به فکر بازار سیاه دارو نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ کس به فکر بازار سیاه دارو نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید