چگونه با آموزش نوع نوشتن، فرزندانی باهوش داشته باشیم؟ ، ثمره دیجیتالی شدن مدارس و نگارش ها

به گزارش سبزا، محققانبا مطالعات بر بروی نگارش های دیجیتالی و دستی بچه ها دریافتند که ابزار نگارش می تواند در باهوش تر شدن ان ها نقش داشته باشد.

چگونه با آموزش نوع نوشتن، فرزندانی باهوش داشته باشیم؟ ، ثمره دیجیتالی شدن مدارس و نگارش ها

به گزارش خبرنگار فناوری سبزا، تحقیقی جدید بر روی مغز نشان می دهد که نوشتن با دست به بچه ها یاری می نماید تا بیشتر یاد بگیرند و مطالب را بهتر به خاطر آورند. از طرفی مدارس بیشتر به سمت دیجیتال شدن پیش می فرایند.

پروفسور آدری ون درمیر، از دانشگاه علوم و فناوری نروژ معتقد است که باید راهبرد های ملی مناسب وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل گردد که بچه ها حداقل آموزش نوشتاری را دریافت می نمایند. نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که هم بچه ها و هم بزرگسالان هنگامی که می نویسند مطالب را بهتر یاد گرفته و بخاطر می آورند. اکنون مطالعه دیگری نیز همین موضوع را تأیید می نماید. انتخاب نوشتن با دست به جای استفاده از صفحه کلید، بهترین یادگیری و ماندگاری مطالب را به همراه دارد.

ون درمیر می گوید: هنگامی که لیست خرید یا یادداشت های سخنرانی خود را با دست می نویسید، بعدا محتوای آن را بهتر به خاطر می آورید.

ون درمیر و همکارانش چندین بار ابتدا در سال 2017 و اکنون در سال 2020، در این مورد تحقیق نموده اند. در سال 2017، او فعالیت مغز 20 دانش آموز را مطالعه کرد. وی اکنون تحقیقی را منتشر نموده است که در آن فعالیت مغز را در دوازده جوان و دوازده کودک آنالیز نموده است. این اولین بار است که بچه ها در چنین مطالعه ای شرکت می نمایند.

هر دو مطالعه برای ثبت و ردیابی فعالیت امواج مغز از نوار مغزی استفاده کردند. این شرکت نمایندگان کلاهی پوشیدند که بیش از 250 الکترود به آن متصل بود. مغز وقتی فعال است پالس های الکتریکی فراوری می نماید. حسگر های موجود در الکترود ها بسیار حساس هستند و فعالیت الکتریکی را که در مغز اتفاق می افتد را ثبت می نمایند.

هر معاینه برای هر نفر 45 دقیقه به طول انجامید و محققان در هر ثانیه 500 داده دریافت کردند. نتایج نشان داد که مغز هم در بزرگسالان و هم در بچه ها هنگام نوشتن با دست بسیار فعالتر از تایپ کردن روی صفحه کلید است. ون درمیر بیان نمود: استفاده از اتوماتیک و کاغذ باعث می گردد مغز در بخاطر سپردن مطالب بهتر عمل کند. نوشتن با دست فعالیت بسیار بیشتری را در قسمت های حسی-حرکتی مغز ایجاد می نماید. بسیاری از حس ها با فشار دادن قلم روی کاغذ، دیدن حروفی که می نویسید و شنیدن صدایی که هنگام نوشتن ایجاد می کنید، فعال می شوند. این تجارب حسی باعث ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف مغز شده و مغز را برای یادگیری آماده می نماید. هم بهتر یادمی گیریم و هم بهتر به خاطر می آوریم.

او معتقد است که مطالعه خودش و مطالعات گذشته بر اهمیت به چالش کشیدن بچه ها با کشیدن و نوشتن، بخصوص در مدرسه، تاکید دارند. واقعیت دیجیتالی امروز این است که تایپ کردن، ضربه زدن و خیره شدن به صفحات نمایش بخش اعظمی از زندگی روزمره بچه ها و نوجوانان است.

آنالیز 19 کشور اتحادیه اروپا نشان می دهد که بچه ها و نوجوانان نروژی بیشترین وقت را در اینترنت می گذرانند. این آنالیز نشان می دهد که بچه ها نروژی 9 تا 16 ساله هر روز تقریبا چهار ساعت در اینترنت می گذرانند، که دو برابر این میزان در سال 2010 است.

ون درمیر اضافه نمود: با توجه به پیشرفت چند سال گذشته، خطر از دست دادن توانایی نوشتن در یک یا چند نسل وجود دارد. تحقیقات ما و دیگران نشان می دهد که این یک نتیجه بسیار ناخوشایند از افزایش فعالیت دیجیتالی است. بعضی از مدارس در نروژ کاملا دیجیتالی شده اند و به طور کلی از آموزش نوشتاری صرف نظر می نمایند.

در بحث درباره نوشتن با دست یا استفاده از صفحه کلید در مدرسه، بعضی از معلمان بر این باورند که صفحه کلید ناامیدی کمتری برای بچه ها ایجاد می نماید. آنها اشاره می نمایند که بچه ها می توانند زودتر متن های طولانی بنویسند و انگیزه خوبی برای نوشتن دارند، زیرا تسلط بیشتری با صفحه کلید را تجربه می نمایند.

یادگیری نوشتن با دست کمی نماید است، اما برای بچه ها مرحله مهمی است. حرکات پیچیده دست و شکل دادن به حروف از چند جهت مهم است. استفاده از صفحه کلید یک الگوی تکراری برای حرکات دست و نوشتن دارد. اما نوشتن با دست مستلزم کنترل مهارت های حرکتی و حواس است. مهم است که مغز بیشتر درگیر یادگیری گردد. نوشتن با دست، مانند بسیاری از تجربیات و فعالیت های دیگر، مغز را به چالش می کشد.

مغز طی هزاران سال تکامل یافته است. این تکامل انجام شده تا بتواند اقدامی انجام دهد و رفتار مناسب را راهنمایی کند. برای اینکه مغز به بهترین شکل رشد کند، باید از آن به نحوی که بهترین عملکرد را دارد، استفاده کنیم. اگر مغز خود را به چالش نکشیم نمی توانیم به تمام پتانسیل های آن دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1208

به "چگونه با آموزش نوع نوشتن، فرزندانی باهوش داشته باشیم؟ ، ثمره دیجیتالی شدن مدارس و نگارش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با آموزش نوع نوشتن، فرزندانی باهوش داشته باشیم؟ ، ثمره دیجیتالی شدن مدارس و نگارش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید