گلایه قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو

به گزارش سبزا، تهران (پانا) - در روزهای گذشته، قطعه سازان با برگزاری یک گردهمایی نقدها خود را نسبت به صنعت خودروسازی بیان کردند. قطعه سازان از چه چیزهایی ناراضی اند؟

گلایه قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو

به گزارش تجارت نیوز، روز ششم دی ماه، گردهمایی انجمن قطعه سازان برگزار گردید. در این مراسم قطعه سازان با اشاره به اینکه از قیمت گذاری دستوری راضی نیستند، به انتقاد از صنعت خودروسازی کشور پرداختند.

طلب شرکت های قطعه سازی از خودروسازان به حدود 36 هزار میلیارد تومان رسیده است. به اعتقاد یک فعال بازار خودرو، صنعت خودرو کمکی به شرکت های قطعه ساز نکرده است و در عمل بسیاری از آنها ورشکسته اند.

نقدها قطعه سازان چیست؟

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان گفت: مشکل قطعه سازان که تا میزان ای نیز تقصیر خودروسازان نیست، قیمت گذاری دستوری است. قطعه ساز باید پول خود را در مقابل فراوری محصول دریافت کند.

او اضافه نمود: قطعه ساز باید هزینه مواد اولیه را هرچه زودتر پرداخت کند، اما چون خودروسازها به علت مسائل اقتصادی خودرو و در نتیجه قیمت گذاری دستوری و ضرر 83 هزار میلیارد تومانی که به این صنعت وارد شده، از پرداخت هزینه قطعه سازان عاجز هستند. این پدیده به شدت قطعه سازان را در فشار گذاشته است.

رئیس انجمن قطعه سازان گفت: خواسته قطعه سازان این است که پول آنها تا یک ماه پرداخت گردد. معمولا پرداختی ها تا شش ماه طول می کشد، در صورتی که خرید مواد اولیه حداقل یک ماه قبل از فرایند فراوری صورت می گیرد. بعلاوه کارخانه های قطعه سازی باید هزینه کارگران نیز پرداخت نمایند.

نجفی منش ادامه داد: تغییر قیمتی نیز مسئله دیگری است. قطعه سازان از ابتدای سال حدود 40 درصد افزایش هزینه پرسنلی داشته اند. بعلاوه بحث تورم همچنان باقی است و بر هزینه ها تاثیر می گذارد. اما بعد از گذشت 10 ماه از سال قیمت ها همچنان نسب به سال گذشته تغییری نکرده است و بار اقتصادی سنگینی روی دوش قطعه ساز گذاشته است.

او گفت: انتقاد دیگر قطعه سازان بر نحوه تعامل و قراردادهاست که قرار شده در جلسه ای این مسائل را پیگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1894

به "گلایه قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید