اختلال در فرایند فراوری و واردات سموم کشاورزی سریعا برطرف گردد

به گزارش سبزا، در پنجمین نشست کارگروه برطرف موانع جهش فراوری با موضوع چالش های فراوری در بخش کشاورزی مقرر شد به منظور کاهش وابستگی کشور به عوامل فراوری وارداتی کشاورزی نظیر سموم، کودهای شیمیایی، واکسن ها و سایر نهاده های کشاورزی، شهرک های تخصصی ایجاد گردد.

اختلال در فرایند فراوری و واردات سموم کشاورزی سریعا برطرف گردد

این درحالی است که بر اساس اظهارات مسعود گیل آبادی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و رئیس انجمن صنایع فراورینمایندگان سموم ایران، در شرایط فعلی، فراورینمایندگان انواع سم در کشور توان تأمین 95 درصد احتیاج داخلی را دارند و این 5 درصد هم سموم جدید هستند که به صورت پتنت (حق مخترع) بوده و اجازه فراوری آنها در داخل وجود ندارد؛ زیرا سموم طبق استاندارد فائو فراوری می شوند و باید این استانداردها رعایت شوند.

وی تأکید دارد که از نظر تکنولوژی و تجهیزات، توان فراوری انواع سم را داریم اما 50 درصد آن وارد می گردد و علت این حجم از واردات برای خود فعالان این حوزه نیز تعیین نیست، حتی در اوایل مهرماه وعده داده بودند که واردات سموم متوقف گردد اما همچنان قدمی در این راستا برداشته نشده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که در نشست اواخر شهریورماه این کمیسیون در حضور امید گیلان پور، معاون صنایع تبدیلی و کسب وکارهای وزارت جهاد کشاورزی نیز از شرایط سخت و پیچیده واردات انواع سم به کشور سخن گفته بود، در گفت وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن اشاره به شرایط نامناسب برای فراوری این محصول، شرایط امروز واردات سموم مورداحتیاج بخش کشاورزی را نیز وخیم تر از گذشته ارزیابی کرد و از مسئولان خواست تا شرایط تأمین و ترخیص سموم وارداتی را تسهیل نمایند.

این فعال مالی فشارهای ناشی از تحریم های داخلی را بیش از فشارهای خارجی دانست و تأکید کرد: بر اساس فرایند واردات انواع سموم، سازمان حفظ نباتات، وظیفه نظارت بر این فرایند را به عهده دارد. نزدیک به دو ماه است که به دلیل یک اشتباه از طرف خود آنها و درخواست تعهدنامه محضری از واردنماینده نتوانستیم ثبت سفارش داشته باشیم و همین وقفه موجب شده با کمبود روبرو شویم.

گیل آبادی همچنین از متوقف شدن فرآیند انتقال پول در دو کشوری که همچنان با ایران کار می نمایند از 22 نوامبر به بعد اطلاع داد و اظهار داشت: در چنین شرایطی باید انتظار داشت از 10 الی 15 روز آینده شرایط واردات انواع سم از این هم سخت تر گردد.

او با بیان این نکته که متأسفانه همین منابع ارزی محدود هم صرف واردات سموم آماده ای می گردد که در داخل مشابه آن را باکیفیت بالا فراوری می کنیم، گفت: متأسفانه دولت در این بخش هم به درستی عمل نمی نماید و منابع ارزی اندک موجود را صرف سمومی می نماید که در داخل مشابه آن را داریم.

رئیس انجمن صنایع فراورینمایندگان سموم ایران از مسئولان درخواست کرد: واردات انواع کالاهای تکنیکال را تسهیل نمایند و سرعت در تأمین و تخصیص ارز به این محصولات را بالا ببرند. باید توجه داشته باشیم که سموم کشاورزی در امنیت غذایی نقش با اهمیتی دارند تا آنجا که اگر با آفات گیاهی مبارزه نگردد، حدود 40 درصد محصولات کشاورزی خود را از دست می دهیم و این در شرایطی است که در دوران تحریم به سر می بریم و فراوری همین محصولات کشاورزی تا به امروز توانسته کشور را نجات دهد.

او ادامه داد: منابع ارزی موجود اندک است و اگر فراوری محصولات کشاورزی و غذایی کشور دچار اختلال گردد و احتیاجهای اولیه آن به موقع تأمین نگردد، امکان واردات محصولات کشاورزی را نداریم و این می تواند شرایط سختی به دنبال داشته باشد.

این فعال مالی میزان ارزبری این بخش را حدود 250 میلیون دلار برآورد کرد در حالی که سال گذشته برای واردات کالاهای اساسی 14 میلیارد دلار و در امسال تا کنون 6 میلیارد دلار ارز تخصیص پیدا نموده است. به باور او تأمین احتیاجهای لازم برای فراوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی به صرفه تر از واردات این محصولات خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1233

به "اختلال در فرایند فراوری و واردات سموم کشاورزی سریعا برطرف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال در فرایند فراوری و واردات سموم کشاورزی سریعا برطرف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید