فراوری صادراتی لازمه گسترش حضور در بازار های عراق و سوریه

به گزارش سبزا، حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تقویت فراوری صادراتی لازمه گسترش حضور در بازار های عراق و سوریه است، اضافه کرد: در عین حال ضروری است برنامه ای برای سرمایه گذاری مشترک، یاری به بازسازی صنعت و فراوری به یاری صادرات خدمات فنی مهندسی به عراق و سوریه داشته باشیم.

فراوری صادراتی لازمه گسترش حضور در بازار های عراق و سوریه

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، نشست توسعه تجارت با کشور های عراق و سوریه؛ فرصت ها و چالش ها، روز چهارشنبه 24 دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 29 بهمن امسال با موضوع تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشور های عراق و سوریه به ظرفیت ها، موانع و راه چاره های توسعه تجارت با این کشور ها پرداخته شد.

فراوری صادراتی لازمه گسترش حضور در بازار های عراق و سوریه

در این نشست حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت گفت: از سال 1397 که مسائل ارزی برای کشور پیش آمد، خواه ناخواه کشور به تجارت با کشور های همسایه روی آورد. این موضوع هم در صادرات و هم در واردات مشاهده می گردد، اما طبیعتا تغییر راستا های تجاری کشور به کشور های همسایه و منطقه به عنوان طرف های تجاری جدید، زمان بر هست. یکی از موانع دیگر نیز این است که بعضی احتیاج های وارداتی کشور از راستا کشور های منطقه قابل تامین نیست. در زمینه صادرات، سهم صادرات به کشور های همسایه طی سال های 97 تا 99 از 54 درصد به 70 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: آنالیز های سازمان توسعه تجارت نشان میدهد از حدود 1100 میلیارد دلار واردات کشور های همسایه، حدود 100 میلیارد دلار آن توسط ایران قابل تامین است. در این میان، اما فراوری صادراتی متناسب با این ظرفیت وجود ندارد که بخواهیم جوابگوی احتیاج بازار باشیم؛ بنابراین ظرفیت حدودا 10 درصدی تامین احتیاج های وارداتی کشور های همسایه توسط ایران وجود دارد که لازم است با تحریک بنگاه های فراوریی کشور جهت توسعه فراوری صادرات محور، از این ظرفیت مناسب بهره ببریم.

رییس سازمان توسعه تجارت در سرانجام گفت: در رابطه با عراق و سوریه باید نگاه ما اندکی متفاوت باشد. در رابطه با این کشور ها به ویژه کشور سوریه در عین کوشش برای افزایش صادرات، باید برنامه ای برای سرمایه گذاری مشترک و یاری به بازسازی صنعت و فراوری به یاری صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1382

به "فراوری صادراتی لازمه گسترش حضور در بازار های عراق و سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری صادراتی لازمه گسترش حضور در بازار های عراق و سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید