دیپلمات غربی: آمریکا باید نخستین گام معنادار را بردارد

به گزارش سبزا، به گزارش خبرنگاران، دور نو مذاکرات وین بعد از وقفه ای کوتاه از سر گرفته شد حال آنکه به رغم هشدارهای جدی تهران مبنی بر اینکه در راستای تأمین منافع حداکثری ملت ایران، زیر بار هیچ ضرب الاجل ساختگی نمی رود و همزمان، اجازه فرسایشی شدن مذاکره را هم نمی دهد، طرف غربی همچنان روی خط اضطرار راه می رود تا به گمان خود ایران را برای کوتاه آمدن از مواضع اش تحت فشار قرار دهد.

دیپلمات غربی: آمریکا باید نخستین گام معنادار را بردارد

به همین علت، پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از چند منبع آگاه، مدعی شد پنجره مذاکرات تا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته خواهد شد حال آنکه همزمان برخی منابع دیگر از عدم تعیین تاریخ قطعی برای پایان گفتگوها سخن گفتند.

این ادعای پولیتیکو یادآور بیانیه هفته گذشته دیپلمات های تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) است که تلاش کردند با اتخاذ لحنی نه چندان شفاف، بر اضطراب حاکم بر فضای مذاکرات بیفزایند. آنها مدعی شده بودند اگرچه در پی تعیین ضرب الاجل های ساختگی نیستند اما تا رسیدن به توافق فقط چند هفته مهلت به جای مانده است و نه چند ماه.

در این میان، یک دیپلمات غربی به پولیتیکو گفته است که طی هفته جاری، باید درباره همه موضوعات به موازات هم مذاکره کرد. این بایدها که با هدف القا کردن حس جدیت طرف غربی به مخاطب بیان می شود، در حالی است که به واسطه اراده و ثابت قدمی تیم مذاکره کننده ایران، هر چهار مبحث برچیدن تحریم ها، گرفتن تضمین، راستی آزمایی و مسئله تعهدات هسته ای به طور همزمان در حال پیگیری است.

پولیتیکو در ادامه به برخی محورهای اختلاف میان ایران و طرف غربی پرداخته است که یکی از آنها مسئله سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است. درحالی که غرب خواستار تخریب این سانتریفیوژها است، ترجیح ایران انبار کردن آنها عنوان می شود.

مسئله دیگر، تفاهم با ایران برای تأمین سطح قابل قبولی از دسترسی های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان می شود.

این درحالی است که اگرچه بخش هسته ای توافق از سوی آژانس تحت راستی آزمایی قرار می گیرد اما هیچ نهادی برای نظارت بر رفع مؤثر تحریم ها وجود ندارد. بنابراین ضروری است که در این باره تصمیم هایی اتخاذ شود.

به ادعای پولیتیکو، یک گزینه برای حل این مسئله می تواند این باشد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دستورالعملی درباره نحوه تجارت با ایران صادر کند. راهکار دیگر تصمیم گیری درباره قراردادهای نفتی یا بازکردن حساب های بانکی خارجی عنوان شده است.

همزمان، یک مقام بلندپایه غربی به پولیتیکو گفته است از آنجا که آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته ای 2015 خارج شده است، احتمالاً این واشنگتن است که باید نخستین گام معنادار را برداشته و قبل از آنکه ایران هرگونه اقدامی در راستای کاهش برنامه هسته ای خود انجام دهد، برخی تحریم ها را بردارد.

این درحالی است که ایران خواستار برچیده شدن همه تحریم ها فارغ از اولویت بندی و برچسب گذاری آمریکا است.

مسئله گرفتن تضمین از آمریکا برای اینکه بار دیگر به طور یک جانبه توافق را برهم نزند، برای ایران بسیار مهم تلقی می شود. این درحالی است که دولت واشنگتن مدعی است نمی تواند کنگره را به انجام چنین کاری مجاب کند.

در حالی که تهران خواستار برخورداری از تضمین های جدی است، پیشنهادهای مطرح شده از سوی پولیتیکو برای این مورد آخر، مقطعی و گذرا است از جمله تداوم قراردادهای تجاری با ایران، حتی بعد از بازگشت تحریم ها از سوی دولت آینده واشنگتن یا ارائه یک تعهد سیاسی از سوی بایدن.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1945

به "دیپلمات غربی: آمریکا باید نخستین گام معنادار را بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات غربی: آمریکا باید نخستین گام معنادار را بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید