رویه های متفاوت در پرداخت تسهیلات بانکی، باعث گرفتاری صاحبان کسب وکار ها شده است

به گزارش سبزا، شصتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق کرمانشاه با بررسی دو موضوع مسائل پرداخت تسهیلات بانکی به کسب و کارها و همچنین موانع پیش روی توسعه گلخانه ها در استانداری کرمانشاه برگزار گشت.

رویه های متفاوت در پرداخت تسهیلات بانکی، باعث گرفتاری صاحبان کسب وکار ها شده است

کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه در این جلسه توسعه و پیشرفت مالی استان را وابسته به حمایت بانک ها دانست و گفت: بدون همکاری بانک ها فرایند توسعه استان متوقف می شود.

او با بیان اینکه طرح های مالی استان به شدت به تامین مالی از بانک ها وابسته است، افزود: در چنین شرایطی باید محدویت های بانک ها کمتر و سیاست های کلی آنها با اسناد توسعه استان کرمانشاه هماهنگ شود.

کاشفی از سخت گیری بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب و کار انتقاد کرد و افزود: گاهی شاهد گرفتاری های عجیب و غریبی برای دریافت تسهیلات هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه، 17 مشکل اصلی را در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی عنوان و اظهار کرد: از این تعداد پنج مورد از جمله مسائل سیاست های ارزی و مالی است که باید از طریق شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ملی پیگیری شود، اما مابقی آن می تواند در استان حل و فصل شود.

کاشفی با بیان اینکه گاهی حتی رویه ها و قوانین بانک ها با هم متفاوت است، یادآور شد: تقاضا داریم حداقل هماهنگی و همسان سازی رویه ها بین بانک های استان با همکاری شورای هماهنگی بانک ها صورت بگیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: این تفاوت رویه ها حتی گاهی برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش یکساله هم بین بانک های مختلف متفاوت است.

او همچنین به مسائل مربوط به ارزیابی وثایق بانکی اشاره کرد و ادامه داد: بهتر است به جای آنکه هر بانک برای خود چند کارشناس در این زمینه داشته باشد از ظرفیت کانون کارشناسان دادگستری به عنوان ارزیاب استفاده شود.

رئیس اتاق کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود کر هدف از تشکیل جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی را پرداختن به مسائل و مسائل کسب و کارها و فعالین مالی دانست و عنوان نمود: مباحثی که در این شورا مطرح و پیگیری می شود عمدتا از طریق تشکل های بخش خصوصی به ما اعلام و سپس کارهای کارشناسی آن انجام می شود.

او بخش دیگری از مباحث مطرح شده در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی را برآمده از دل نظرسنجی های فضای کسب و کار دانست و تاکید کرد: بخش دیگری نیز از طریق دستگاه های مالی به ما ارجاع می شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه بخشی از این مسائل از طریق شورای گفت وگوی ملی باید مرتفع شود، ادامه داد: تلاش می کنیم مابقی مسائل را با همکاری دستگاه های استانی مرتفع کنیم.

خسارت 20 تا 30 هزار میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد کرمانشاه

در ادامه این نشست، استاندار کرمانشاه با اشاره به خسارت 20 تا 30 هزار میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد استان، از بانک ها خواست برای کمک به این شرایط بحرانی پای کار بیایند.

هوشنگ بازوند با اشاره به گلایه هایی که مردم، تولیدکنندگان و کارآفرینان از سیستم بانکی دارند، اظهار کرد: توقع داریم در این شرایط سخت مالی بانک ها همراهی بیشتری داشته باشند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ویروس کرونا تا کنون نزدیک 20 تا 30 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کرمانشاه خسارت وارد کرده، عنوان نمود: در این بحران مالی حتما به همکاری بانک ها نیاز داریم.

بازوند با اشاره به مشارکت خوب بانک ها در پرداخت تسهیلات زلزله که این بحران را به فرصت طلایی تبدیل کرد، ادامه داد: از بانک ها توقع داریم شرایط مالی کنونی را نیز مانند بحران زلزله ببیند.

او در ادامه از وابستگی اقتصاد کشور و به تبع آن استان کرمانشاه به بانک ها یاد کرد و با بیان اینکه ساختار اقتصاد ما به جای وابستگی به سایر منابع تأمین مالی از جمله بازار سرمایه و ... به بانک وابسته است، تاکید کرد: این یک حقیقت است که در استان کرمانشاه بدون بانک ها نمی توانیم حرکت مالی جدی انجام دهیم.

استاندار کرمانشاه معتقد است: در چنین شرایطی بانک ها باید سخت گیری ها را کنار بگذارند و بیشتر حامی مردم باشند زیرا مردم در این شرایط سخت توقع دارند دولت و مسئولین به کمک آنها بیایند.

استاندار کرمانشاه خواستار برپایی جلسه شورای هماهنگی بانک های استان با حضور روسای شعب بانکی شد تا برای همکاری بیشتر توجیه شوند و ادامه داد: باید بانک ها نسبت به پرداخت تسهیلات علاقمند شوند که شاید این موضوع یک بعد فرهنگی هم داشته باشد.

بازوند از اینکه گاهی بانک ها بخشی از تسهیلات پرداختی را تحت هر عنوانی مسدود می کنند نیز انتقاد کرد و این موضوع را یک تخلف محرز و گناه بزرگ دانست.

او در ادامه بر لزوم توسعه گلخانه ها در استان تاکید و گفت: باید از کشاورزی سنتی و معیشتی به سمت کشاورزی صنعتی و مالی برویم که تنها راه آن کشت گلخانه ای است.

به گفته استاندار کرمانشاه تمام جهان و حتی استان های دیگر کشور به این سمت حرکت کردند و ما نیز باید حرکت اجتناب ناپذیر از کشاورزی سنتی به صنعتی را تسریع کنیم و سهم کشاورزی را در اقتصاد و اشتغال استان بالا ببریم.

او توسعه گلخانه ها را کاری زمان بر و نیازمند هزینه و سرمایه گذاری فراوان خصوصا برای تامین تجهیزات دانست و عنوان نمود: خوشبختانه میزان گلخانه های استان از 28 هکتار در چند سال قبل که به کرمانشاه آمدیم اکنون به حدود 43 هکتار رسیده است.

استاندار کرمانشاه بر لزوم برخورد با فساد در زمینه گلخانه ها و جلوگیری از انحراف آن نیز تاکید کرد و گفت: باید مانع فعالیت افرادی شویم که بهانه گلخانه قصد دریافت آب، برق، تسهیلات و احداث خانه باغ را دارند زیرا این امر اصل موضوع را به شدت تحت تأثیر قرار داده و باعث ناراحتی افکار عمومی خواهد شد.

او سپس به مسائل مالی و بیکاری مردم استان در این روزها اشاره داشت و ادامه داد: این مسائل در شرایطی وجود دارد که در استان کارهای بسیار خوبی اجرا شده است.

بازوند با اشاره به کاهش بیکاری استان از 22.6 درصد تا 15 درصد طی چند سال اخیر، گفت: این کاهش در حالی رخ داد که درگیر بحران هایی مانند سیل و زلزله بودیم.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: در برخی استان های همجوار ما که درگیر سیل شدند فرایند صعودی بیکاری تشدید شد اما در کرمانشاه نه تنها سیر صعودی را مهار کردیم بلکه فرایند کاهشی هم داشتیم.

پتانسیل ایجاد2500 هکتار گلخانه در کرمانشاه

رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه گفت: ظرفیت کشت 2500 هکتار گلخانه در استان کرمانشاه وجود دارد.

رمضان رویین تن با اشاره به مزایای گلخانه ها و لزوم توسعه این نوع کشت، افزود: اشتغالزایی بالا یکی از مهمترین این مزایا است زیرا هر هکتار گلخانه معادل هزار هکتار زمین دیم اشتغالزایی و معادل 523 هکتار زمین دیم درآمدزایی دارد.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه صرفه جویی در مصرف آب، کاهش ضایعات که در کشاورزی معمولی 15 تا 25 درصد اما در کشت گلخانه ای زیر دو درصد است را از دیگر مزایای این روش کشاورزی دانست.

رویین تن از شرایط گلخانه ها در جهان، ایران و کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: سه میلیون هکتار گلخانه در جهان وجود دارد که سهم ایران از این میزان نزدیک به 18 هزار هکتار با میزان تولید 6.2 میلیون تن است.

او گفت: در استان کرمانشاه نیز هم اکنون حدود 42.5 هکتار گلخانه در دست بهره برداری داریم.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه معتقد است کرمانشاه این پتانسیل را دارد که وسعت گلخانه های استان به 2500 هکتار برسد.

رویین تن از مهمترین موانع توسعه گلخانه ها در استان هم یاد کرد و عدم همراهی بانک ها در پرداخت تسهیلات، بالا بودن قیمت تجهیزات، سخت گیری دستگاه ها، عدم تخصیص آب و ... را از مهمترین این موارد برشمرد.

پس از آن، نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه تا ابتدای سال 1398 حدود 28 هکتار گلخانه در استان داشتیم، گفت: اکنون میزان گلخانه های در حال بهره برداری در استان 42.5 هکتار است.

به گفته این مسئول به زودی 4.2 هکتار گلخانه دیگر در استان نیز زیر کشت می رود.

وی از در دست احداث بودن حدود 32 هکتار گلخانه دیگر با پیشرفت فیزیکی 20 تا 95 درصد در استان خبر داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 1334

به "رویه های متفاوت در پرداخت تسهیلات بانکی، باعث گرفتاری صاحبان کسب وکار ها شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویه های متفاوت در پرداخت تسهیلات بانکی، باعث گرفتاری صاحبان کسب وکار ها شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید