مراسم چهارشنبه سوری و قاشق زنی در همدان

به گزارش سبزا، چهارشنبه سوری از آیین کهن و رسوم بسیار زیبا و دلنشین ایران است. آخرین چهارشنبه سال در اسفند ماه را طبق آیین و آداب و رسوم آن هر ساله از روزگاران قدیم برگزار می کردند و ادامه آن هم به مردم عصر امروز رسیده است.

مراسم چهارشنبه سوری و قاشق زنی در همدان

چهارشنبه سوری جزو رسوم مورد علاقه ایرانیان است که در تمام این سال ها در تمام نقاط کشور برگزار می گردد؛ مسئله این است که به رغم فراگیر بودن چهارشنبه سوری در سراسر ایران در هر منطقه با اندک تفاوت هایی برگزار می گردد که این رسم را به نوعی بومی می کند. در گذر زمان هم این آیین تغییراتی را هم پشت سر گذاشته است که باعث دور شدن از اصل رسم چهارشنبه سوری شده است.

در مراسم قاشق زنی، زن یا مرد، کودک یا بزرگ با پوشاندن سر و صورت خود به در خانه همسایه ها رفته و بدون آن که خود را معرفی کند یا صدایی از خود دربیاورد، هدیه خود را دریافت کرده و برمی گردد.

سر و صورت فرد باید با چادر سایه یا ملحفه ای بزرگ پوشانده گردد تا هویت او مخفی باقی بماند. هنگام تردد در محله هم باید به شکل ممتد با قاشق روی کاسه یا دیگ فلزی بزند و از خود سر و صدا ایجاد کند.

این سر و صدا به صاحبان خانه می فهماند که قاشق زن به خانه آن ها آمده و هدیه خود را می خواهد. این هدایا ممکن است شکلات، تنقلات و اسباب بازی برای بچه ها باشد یا برای بزرگسالان پول نقد و آجیل ریخته گردد.

این مراسم سنتی عصر امروز (سه شنبه 23 اسفند) در مجموعه تاریخی تپه باستانی هگمتانه به صورت نمادین برگزار گشت.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: sabza.ir شناسه مطلب: 2162

به "مراسم چهارشنبه سوری و قاشق زنی در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم چهارشنبه سوری و قاشق زنی در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید